technische-seo-analyse

Blog

Technische seo analyse

technische-seo-analyse

Wil je organisch hoger komen in Google en weten welke stappen je kan ondernemen om dit te bereiken? Begin eerst eens met een technische seo analyse. Hierdoor weet je precies welke werkzaamheden je kan uitvoeren om de vindbaarheid van de website te verbeteren.

Ok, maar waarom zou ik beginnen met een technische SEO analyse?

Het antwoord is kort, maar krachtig:

Technische SEO is de basis voor een goed vindbare website.

De beste schaatser van de wereld zakt immers ook door het ijs wanneer het ijs niet dik genoeg is. Een nieuw wereldrecord behalen wordt op die manier vrij lastig. Dit is niet anders bij SEO. Pagina’s met de beste SEO teksten kunnen niet op 1 komen in bijvoorbeeld Google, zonder sterke basis.

Na het lezen van dit artikel weet je welke technische SEO factoren belangrijk zijn en wat de daaropvolgende werkzaamheden je opleveren. Hiermee kan je jouw seo actieplan opstellen.

Waar moet ik op letten bij een technische SEO analyse?

Je hebt een mooie website met relevante en unieke informatie.

Maar…

Je hebt weinig bezoekers.

Dan wordt het tijd voor een technische SEO analyse. Maar waar moet je precies op letten bij het beoordelen van jouw website? De volgende factoren neem je mee in jouw technische review:

  1. Indexatie
  2. Structured data
  3. Laadsnelheid
  4. Statuscodes
  5. SSl certificaat
  6. Internationale targeting

Hieronder lees je stap voor stap hoe je een technische seo analyse uitvoert.

Technische seo analyse deel 1 – Indexatie:

Niets vervelender als een pagina, met perfect geoptimaliseerde seo teksten, niet terugzien de Google zoekresultaat pagina’s. In dit geval lijkt er iets mis te gaan bij het indexeren in google. Maar wat precies? Tijdens het uitvoeren van de technische seo analyse kijk je hiervoor naar de volgende onderwerpen:

  • crawlbudget
  • robots.txt
  • sitemap
  • reproductie

Crawlbudget

Het kan even duren voordat Google jouw pagina indexeert. Dit is o.a. afhankelijk van het crawlbudget. Dit is namelijk het aantal pagina’s dat Google per dag gemiddeld bezoekt. Deze statistieken vind je terug in Google Search Console.

Bereken vervolgens hoelang het duurt voordat nieuwe pagina’s geïndexeerd kunnen worden. In Search console vind je namelijk de statistieken hiervoor. Je deelt vervolgens het totaalaantal pagina’s door het gemiddelde aantal gecrawlde pagina’s. Vervolgens weet je hoelang het kan duren voordat de Google bot weer op visite komen.

Wellicht heeft Google gewoon nog wat tijd nodig om jouw pagina te bekijken. Zo niet, dan is het tijd om de robots.txt door te nemen.

Wil je erachter komen hoeveel pagina’s je hebt? Lees hier meer over in het artikel over screaming frog.

 

Robots.txt

Dit bestandje helpt zoekmachines begrijpen welke pagina’s zij niet hoeven te crawlen. Het is daarom belangrijk deze even door te nemen. Het zou toch zonde zijn als hier per ongeluk pagina’s uitgesloten worden die wel geïndexeerd moeten worden.

Verder kan je er crawlbudget mee besparen en verwijzen naar de sitemap. Heb je bijvoorbeeld een website met:

Via de robots.txt sluit je filters uit, zodat je crawlbudget niet continu gebruikt wordt voor URL’s die niet belangrijk zijn. Controleer wel eerst in Analytics of deze filterpagina’s geen bezoek ontvangen!

Sitemap

De sitemap beschrijft de structuur en opbouw van de website. Wanneer er URL’s ontbreken, kunnen zoekmachines de URL’s moeilijker vinden. Houdt de sitemap dan ook up to date.

Oja, URL’s die geblokkeerd worden in de robots.txt kunnen uit de sitemap.

Reproductie

Fetchen in Google is een functie in Google Search Console. Hier kan je zien of de Google bot de pagina kan reproduceren. Kijk daarom of de versie die Google ziet overeenkomt met wat bezoekers zien. Is dat niet zo? Tijd om contact op te nemen met je webbouwer.

Technische SEO analyse deel 2 – Laadsnelheid

De snelheid waarmee de website geladen wordt is zowel belangrijk voor zoekmachines als bezoekers. Voor de technische SEO analyse is het daarom relevant zowel naar de mobiele als desktopversie van de website te kijken. Vanuit de Google page speed test krijg je een evaluatie van de snelheid van jouw website. Tevens krijg je een rapport met optimalisaties die je kan uitvoeren om de laadsnelheid te verbeteren.

Heb je bijvoorbeeld afbeeldingen die het laden van de pagina vertragen? In dit geval kun je deze comprimeren. Door op deze wijze het aantal bytes te verlagen, laadt de website sneller.

Het aantal bytes verlagen, zal resulteren in een snellere laadtijd. Waardoor de pagina’s beter gaan ranken. Ook voor bezoekers komt dit ten goede voor de gebruiksvriendelijkheid. Dit resulteert in meer bezoekers, een lagere bounce rate en een langere time on site. Kijk daarom naar:

  • First byte time
  • Blokkerende bronnen
  • Afbeeldingen comprimeren
  • Browser caching

Begrijp je niet wat je moet doen? Vraag je webbouwer om raad.

Technische seo analyse deel 3 – Statuscodes

Tijdens het uitvoeren van de technische seo analyse is het relevant om te kijken naar http statuscodes. De codes worden teruggekoppeld door de server. Deze geven een indicatie of er problemen ontstaan wanneer de pagina wordt aangevraagd bij de server.

  • Idealiter wil je zoveel mogelijk 2xx status codes zien. Die betekenen dat de pagina succesvol kan worden geladen.
  • De 3xx statuscodes geven redirects aan. Is een pagina om wat voor reden dan ook niet meer beschikbaar? De waarde van deze pagina door laten stromen door te redirecten naar een andere pagina is in dit geval waardevol. Aangezien de oude pagina nog wel bezocht worden door de crawlers, gaat het wel kost het wel crawlbudget. Ook duurt het laden langer voor de bezoeker. Idealiter pas je URL’s dus aan op je site en redirect je ze voor bezoekers die elders op een link klikken.
  • De 4xx statuscodes geven aan dat er een foutmelding is. De pagina kan niet geleverd worden. Dit is zowel schadelijk voor de gebruiksvriendelijkheid als crawlbudget.
  • 5xx codes geven interne serverfouten aan.

 

Technische seo analyse deel 4 – Structured data

Via structured data maak je rich snippets aan. Hierdoor worden jouw resultaten in Google verrijkt. Door bijvoorbeeld reviewsscores, prijzen of je adres in te vullen, zie je deze terug in de zoekresultaten.

Vooral de review-data is interessant. Dan zullen deze worden vertoond in de zoekresultaten met gouden sterren. Hiermee valt jouw website meer op tussen de concurrentie. Zeker een aanrader om hiermee meer bezoekers te trekken.

structured data

Technische SEO analyse deel 5 – SSL certificaat

Heeft jouw website beschikking over een ssl certificaat? Deze secure sockets layer is een beveiligde laag tussen de server en internetbrowser. Hierdoor zijn de gegevens beveiligd. Google heeft aangegeven dat zij meer beveiligde websites willen zien. Tevens wekt het vertrouwen bij consumenten. Dit maakt een https-versie van jouw website erg belangrijk, zowel voor gebruikers als zoekmachines.

https

 

Technische analyse deel 6 – Internationale targeting

Is jouw website in verschillende talen beschikbaar? En/Of heb je verschillende regio’s die je target? Maak het Google makkelijker te begrijpen welke taal en regio dit precies is per pagina. Dit doe je middels de alternate hreflang tag in de headsectie van de pagina. Deze taalannotatie ziet er als volgt uit:

<link rel=”alternate” hreflang=”en-nl” href=”https://jouwdomein/en/” />

<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://jouwdomein/nl/” />

Waarbij eerst taal aangegeven wordt en vervolgens de regio. Hierdoor zullen zoekmachines beter begrijpen op welke regio en taal de pagina zich richt. Tevens help je Google begrijpen, waarom de pagina’s dezelfde content bevatten.

Kortom:

Door een gedegen technische SEO analyse uit te voeren weet je welke concrete stappen je kan ondernemen om jouw website te optimaliseren. Natuurlijk zijn er nog meer technische factoren en zijn content en autoriteit ook heel belangrijk. Daarom doet Orangedotcom bij het begin van een SEO-traject altijd een volledige website review.

Heb je een bedrijf en wil je hier hulp bij of heb je vragen? Neem vooral contact met ons op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?