Blog

Hoe je TikTok inzet binnen je marketingaanpak

We kunnen er niet meer omheen: TikTok is booming. Onder jongeren was het platform al langer een veelgebruikt social kanaal, sinds de uitbraak van het coronavirus is het gebruik onder volwassenen ook flink gegroeid. Hiermee wordt het steeds interessanter om in te zetten binnen je marketing. Wat TikTok voor je kan betekenen als adverteerder vertelt advertising specialist Maegan Verspaget je in dit blog.

Wat is TikTok?

TikTok is een social media app waarmee gebruikers korte video’s kunnen maken en delen waarin zij bijvoorbeeld dansen, tutorials geven, playbacken of humoristische content delen. Hoewel de content nogal uiteenloopt, staat een ding centraal: creativiteit. Het gaat bij dit kanaal niet om het perfecte plaatje, maar eerder om authenticiteit en entertainment.

Sociale en fysieke afstand houden is nu de norm. TikTok is in deze tijden van sociale en fysieke afstand daarom een populair middel om op een luchtige manier verbonden te blijven met elkaar. Inmiddels telt TikTok zo’n 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers.

TikTok gebruikers hoeven niet per se anderen te volgen om de app te gebruiken. Bij het openen van de app beland je namelijk automatisch op de ‘For You’ pagina, waarop video’s worden getoond die aansluiten bij jouw interesses.  Dit komt dus sterk overeen met de ‘explore’ pagina op Instagram. Ook is het mogelijk om naar video’s te zoeken door relevante hashtags te gebruiken.

De voornaamste doelgroep op TikTok is Generatie Z, de jeugd dus die op andere social kanalen lastig te bereiken is.

Organisch merkbekendheid creëren op TikTok

Hoe zet je TikTok organisch in voor jouw bedrijf? Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Zorg voor goede content

Zoals op alle andere social media kanalen is het belangrijk dat de content aansluit bij het kanaal. Gezien TikTok wat eigenzinnig is, moeten merken creatief zijn om de aandacht van het publiek te trekken. Luchtige User Generated Content (UGC) staat centraal op dit mobile-first platform, dus een standaard informatieve- of salesvideo gaat het niet redden op deze creatieve app. Maak daarnaast goed gebruik van de soundtracks en filters die het platform aanbiedt om je video’s wat op te fleuren.

Hashtag Challenge

Hashtag challenges zijn een essentieel element op TikTok om viral te gaan met jouw merk-gerelateerde content. Bij een hashtag challenge verzint een merk of bedrijf een uitdaging waarbij TikTok’ers worden aangespoord tot het creëren van UGC. Elke video wordt daarbij vergezeld met een (bedrijfs)specifieke hashtag. Deze challenges kunnen merken een enorme boost geven wanneer veel mensen hier aan meedoen en in principe content creëren vóór het merk.

Een goed voorbeeld van een succesvolle hashtag challenge is de #tumbleweedchallenge van Jimmy Fallon, welke vervolgens door 8.000 TikTok’ers is gekopieerd:

Samenwerken met influencers

Mocht je bereik op TikTok nog niet zo groot zijn, kunnen de juiste influencers je hashtag challenges een goede boost kunnen geven. Zoals met alle influencermarketing is het kiezen van een influencer wiens volgers overeenkomen met jouw doelgroep de sleutel tot succes. Het voordeel van infleuncer marketing is daarbij dat TikTok influencers expert zijn op het gebied van goed werkende content, en je daarom kunnen helpen om een authentieke boodschap te creëren die geschikt is voor dit grappige en onconventionele platform.

Adverten op TikTok

Op het moment is het slechts voor een beperkt aantal merken mogelijk om te adverteren op TikTok, maar verwacht wordt dat dit later dit jaar voor meer partijen mogelijk wordt. Gezien adverteren op dit platform nog in zijn kinderschoenen staat, zijn de advertentiemogelijkheden vergeleken met andere social kanalen nog relatief beperkt. Daarnaast staat met name het genereren van bereik en merkbekendheid centraal; voor het genereren van conversies en leads is het kanaal (nog) wat minder geschikt.

Ad formaten

Op het moment werkt TikTok met vijf verschillende ad formaten:

    1. TopView: een schermvullende video-advertentie van maximaal 15 seconden die automatisch afspeelt bij het openen van de app. Dit ad format werkt goed voor het verbeteren van de naamsbekendheid en engagement.
    2. Brand Takeover: vergelijkbaar met een TopView ad, maar hierbij zijn slechts JPG’s van 3 seconden of video’s van 3-5 seconden inzetbaar. Deze advertenties worden alleen weergegeven die geïnteresseerd zijn in de desbetreffende categorie. Dit format heeft een hogere toegangsbarrière en hogere kosten vergeleken met de andere ad formats, omdat slechts één adverteerder per categorie per dag gebruik kan maken van dit type. Dit advertentietype is goed voor het aanspreken van een groot bereik.
    3. In-Feed Ads: hebben de look en feel van een organische TikTok op de ‘For You’ pagina. Ook deze ads zijn geschikt voor het genereren van naamsbekendheid, maar ook voor het aanzetten tot actie door de mogelijkheid om een call-to-action toe te voegen.
    4. Branded Hashtag Challenge: Door middel van een Branded Hashtag Challenge advertentie kun je hashtag challenges ook sponsoren en wordt deze voor 3-6 dagen op de ‘For You’ pagina getoond; wat de kans groter maakt om viraal te gaan met jouw challenge. Een voorbeeld hiervan was PUMA’s #FlashofFuture challenge, waarbij TIkTok’ers werden aangespoord door de kans om een meet & greet met een PUMA-voetbalspeler te winnen door een voetbaltruc naar keuze te laten zien. Met 113K user-generated video’s en 154 miljoen video views de merkbekendheid en engagement van PUMA aanzienlijk verhoogd.
      Bron: TIkTok ads

 

  1. Branded Effects: net zoals op Snapchat is het op TikTok mogelijk om als bedrijf eigen filters, stickers en special effects te creëren. Dit ad format is goed voor het genereren van merkbekendheid en engagement.

Targeting

De targetingmogelijkheden op TikTok komen overeen met andere social  platformen, maar zijn nog wat minder geavanceerd. Zo kun je bijvoorbeeld remarketing inzetten op basis van websiteverkeer, klantenlijsten en app gebruikers, en hier ook lookalike doelgroepen van creëren. Daarnaast kun je ook TikTok gebruikers targeten op basis van interesses, maar dit zijn meer hoog over interessecategorieën dan specifieke interesses wat bijvoorbeld Facebook en Instagram wel mogelijk is (zoals ‘Kleding’ in plaats van bijvoorbeeld ‘Maxi-jurken).

Verder kun je ook op demografische gegevens targeten, zoals geslacht, leeftijdscategorieën (waarbij het in tegenstelling tot andere platformen mogelijk is om ook op de leeftijdscategorie 13-17 jaar te targeten) en locatie.

Aan de slag met TikTok Marketing

Met name als je een jonge doelgroep hebt, biedt TikTok een mooie kans om merkbekendheid en engagement te creëren. Orangedotcom klant Silverstone Partycenter doet dat bijvoorbeeld goed, door de inzet van influencers. Zie hun TikTok pagina hoe dit er uit ziet. Wil je meer lezen over onze social aanpak? Lees dat hier.

Sta je te popelen om aan de slag te gaan met TikTok voor jouw bedrijf? En ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen bij het inzetten van TikTok als nieuw marketingkanaal? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op.

TikTok inzetten binnen je marketingaanpak?