AB test

Blog

Usability onderzoek

AB test

Hoe optimaliseer je een website door middel van Usability onderzoek?

Usability onderzoek ligt aan de basis van het optimaliseren van een website. Onder een gebruiksvriendelijke website verstaan wij: ‘Een gebruiksvriendelijke website, is een website waar de navigatie helder is, de informatie duidelijk is en het de weg naar een conversie optimaal.’

Usability onderzoek gaat vaak samen met een content analyse, een technische analyse en een conversieoptimalisatie. Deze vier punten zorgen voor een goede website.

Wat is usability onderzoek?Usability onderzoek

Er veel benamingen voor usability onderzoek, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Hoe krijg ik mijn website zo gebruiksvriendelijk en hoe krijg ik een hoger conversieratio? Deze twee punten zijn te optimaliseren door middel van diverse usability onderzoeken.

Er zijn tegenwoordig allerlei betaalde tools en onderzoeken om te bepalen of je website gebruiksvriendelijk is. Echter is het veel makkelijker om zelf eens te testen met een vriend of familielid. Jij weet natuurlijk waar alles te vinden is op jouw website en waar je moet zijn, omdat je elke dag naar de website kijkt.

Stel een paar vragen op over de belangrijkste zaken op jouw website en bekijk hoe de respondent het er vanaf brengt. Denk hierbij aan het zoeken van informatie, het invullen van een contactformulier en het zoeken naar een bepaald product. Vraag hem tijdens dit onderzoek alles te benoemen wat hij doet en waarom hij dit doet: ‘Ik ga nu naar de zoekbalk, want daar kan ik altijd informatie vinden’. Het is even gek in het begin, maar de respondent went hier vanzelf aan.

Wat is in zijn ogen een logische vorm van navigeren? Deze vorm van onderzoek wordt ook wel ‘gebruikersonderzoek’ genoemd. Over het algemeen wordt er gezegd dat je met vijf respondenten, 80% van de usability-knelpunten kunt zien. Door deze resultaten te analyseren en zelf verbanden te leggen, kan je zien waar het misgaat op jouw website.

Vervolgen kun je deze punten aanpassen en het nogmaals testen, werkt het nu beter? Komen er andere verbetermogelijkheden omhoog? Het is belangrijk om continue te blijven testen, want je website is nooit ‘af’.

Waar moet ik op letten bij usability onderzoek?

Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om een goede, gebruiksvriendelijke website te verkrijgen. Denk vooral logisch na. Waar je voornamelijk op moet letten, zijn de volgende punten.

De belangrijkste pagina’s, zijn duidelijk zichtbaar (niet achter diverse drop-down menu’s of doorlinkjes).

De informatie/navigatie is duidelijk en goed gecategoriseerd (breadcrumbs toevoegen).

De call-to-action button is duidelijk en goed te vinden (en moet opvallen!).

Er staat maximaal 1 call-to-action per pagina.

De website mag maximaal twee seconden nodig hebben om te laden.

De website moet geschikt zijn op diverse formaten (responsive/mobile/app).

Deze zes punten staan aan de basis van een goede, gebruiksvriendelijke website. Daarnaast zijn er nog enkele kleine punten waar je op kunt letten, zoals: het toevoegen van alt-titels aan je afbeeldingen, veilige betaalmethodes, het optimaliseren per browser, een zoekfunctie toevoegen aan de website, duidelijk en leesbaar lettertype, et cetera.

Usability onderzoek-toolsUsability tips

Er zijn ontzettend veel tools om je usability te meten en te verbeteren. Wij hebben een kleine selectie gemaakt waar wij positieve ervaringen mee hebben:

[v_icon color=”#f29100″ size=”8px” target=”_blank” name=”moon-circle-2″] Silverback; Maakt opnames van je on-site activiteiten.

[v_icon color=”#f29100″ size=”8px” target=”_blank” name=”moon-circle-2″] Crazy Egg; Tracking tool.

[v_icon color=”#f29100″ size=”8px” target=”_blank” name=”moon-circle-2″] Clickheat; Bekijk waar de bezoeker klikt op jouw website.

[v_icon color=”#f29100″ size=”8px” target=”_blank” name=”moon-circle-2″] Visual Website Optimiser / Optimizely; A/B-testen.

[v_icon color=”#f29100″ size=”8px” target=”_blank” name=”moon-circle-2″] Google Pagespeed; Test en optimaliseer je laadsnelheden.

[v_icon color=”#f29100″ size=”8px” target=”_blank” name=”moon-circle-2″] Google Analytics; Overal bekend, maar de mogelijkheden zijn enorm. Bekijk welke pagina’s goed bezocht worden, bekijk de bounce-rate, de time-on-page, het conversieratio en meer. Alles geeft jou inzichten!

Hulp nodig met een usability onderzoek of conversiescan? Vul even het contactformulier in en misschien kunnen wij iets voor elkaar betekenen!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?