Blog

Alles over UX in 2020 – Inclusief 5 handige tools

User experience bij website design wordt steeds belangrijker. Ten eerste natuurlijk om je website bezoekers de meest prettige ervaring te bieden. Ten tweede omdat UX een steeds belangrijker onderdeel van SEO is. En ten derde: door de UX goed in te richten, vergroot je wellicht het aantal conversies op de site. In deze blogpost lees je alles over User experience, UX in 2020 en wat SEO en UX met elkaar te maken hebben. Als klap op de vuurpijl, leer je daarna over 5 handige tools voor het verbeteren van je eigen website.

Geschreven door Thomas Frenkiel

Wat is user experience?

Het begrip User Experience of kortweg: UX kan worden omschreven als: “alle aspecten van de ervaring die de eindgebruiker heeft met een bedrijf”. In de praktijk wordt er door designers vooral nagedacht over de User Experience die gebruikers hebben met websites en apps

UX designers zijn gespecialiseerd in deze vorm van design. Het gaat hierbij minder om hoe mooi (esthetisch) een website is, maar meer om of de site prettig functioneert. Is het voor de gebruiker bijvoorbeeld snel duidelijk wat op een bepaalde pagina gedaan kan worden? En is het voor een websitebezoeker makkelijk om belangrijke informatie snel te vinden? Dit zijn twee voorbeeld vragen die bij UX van belang zijn. 

Waarom is UX belangrijk?

UX is belangrijk omdat het zich richt op de wensen en behoeften van de website gebruiker. Hierdoor kan het zorgen voor een positieve ervaring, waardoor de kans groter wordt dat een websitebezoeker ook klant wordt (of blijft). Daarnaast is UX belangrijk voor SEO… Hoe dan? Lees de volgende alinea voor het antwoord op die vraag.

De relatie tussen UX en SEO

Google en andere zoekmachines kijken al lang niet meer alleen naar zoektermen en backlinks bij het indexeren en ‘ranken’ van content. Om te zorgen dat mensen die zoeken in Google alleen de beste resultaten zien, worden veel factoren meegewogen die betrekking hebben met hoe gebruikers zich op je site gedragen. Oftewel: UX speelt tegenwoordig een belangrijke rol in Google’s algoritme en in SEO. Hier drie concrete voorbeelden daarvan:

1. Mobielvriendelijk design

Wel eens het mobile-friendly rapport gezien in Google Search Console? Hierin geeft Google aan of je verbeteringen kunt aanbrengen aan je mobiele gebruikservaring. Al sinds 2015 is dit belangrijk in het Google algoritme (bron). Er is ook een aparte tool beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. 

2. Een snelle website

Een langzame website is natuurlijk geen prettige ervaring. Dat vond Google ook, en dus is sinds 2018 pagespeed ook onderdeel geworden van het algoritme (bron). 

3. Deep clicks

Hoewel hier geen officiële Google-bron van is, zijn de meeste SEO’s het erover eens dat Google user signals zoals bounce rate meeneemt in het (RankBrain) algoritme. Een ‘deep click’ is het tegenovergestelde van pogosticking. (Bij pogosticking gaat iemand vanuit de zoekresultaten naar een pagina, en direct daarna terug naar de zoekresultaten zonder tussendoor een andere pagina te bekijken.) Voor sommige zoektermen geldt dus: blijft een bezoeker langer hangen op je site en worden meerdere pagina’s bekeken, dan is dat positief voor je SEO ranking.

Kortom, mobiele gebruiksvriendelijkheid, een snelle website en zorgen dat websitebezoekers doorklikken zijn allemaal zaken die UX-gerelateerd zijn. Ze zijn dus belangrijk voor zowel UX als voor SEO. 

De staat van UX in 2020 

De afgelopen jaren is de term UX steeds meer ingeburgerd geraakt. Web- en app developers kunnen niet zonder UX-designer, en ook marketeers zijn meer op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn en het belang van een goede UX. Een aantal trends binnen UX die in 2020 relevant zijn:

  • Iconen worden steeds belangrijker op websites. Waar je eerst nog vaak tekst en iconen samen gebruikt zag worden, vervangen iconen de tekst nu ook soms helemaal;
  • Conversations worden steeds belangrijker, denk aan conversational flows, chatbots en livechat mogelijkheden die je steeds vaker ziet op websites;
  • Micro-interacties worden belangrijker. Een voorbeeld van een (bekende) micro-interactie is dat een link van kleur verandert wanneer je er met je cursor overheen gaat. Ook buttons veranderen nu steeds vaker van kleur, bewegen of veranderen op een andere manier als je in de buurt komt.

ux in 2020Voorbeeld van een element inclusief icoon, waarmee de gebruiker een micro-interactie kan aangaan. Bron: Inside Design op Medium 

UX optimalisaties voor een hogere conversie ratio

Werken aan een goede user experience is zoals je hebt kunnen lezen, goed voor je SEO. Daarnaast kan het ook helpen je conversieratio te verhogen. Hieronder leer 5 tools kennen die je kunt inzetten om je UX te verbeteren en hopelijk een mooie winst te behalen qua conversies.

5 tools om de UX van jouw website naar een hoger niveau te brengen

Een website bouwen zonder een goede toolkit is als een huis bouwen met je blote handen, hieronder 5 goede oplossingen.

1. Hotjar

Hotjar is een veel gebruikte tool door marketeers. Hotjar is een waardevolle tool die het gedrag van gebruikers op je website inzichtelijk maakt. Je kunt er zowel heatmaps en clickmaps mee verkrijgen, als korte onderzoekjes onder je bezoekers mee doen. 

Hotjar

Een handige vraag om je website bezoekers te stellen als je begint met Hotjar, is simpelweg ‘kun je vinden wat je zoekt?’. Zegt een bezoeker ‘Nee’, dan kan hij of zij daarna invullen wat er nog ontbreekt. Wellicht staan je retour voorwaarden te veel verstopt op de website, of mist de gebruiker een heldere ‘Over ons’ pagina.

2. Leadoo

Hoe vervelend is het als je op een site komt, en je het gevoel krijgt dat de site alleen op een andere doelgroep is gericht? Misschien zoek je een huurwoning, maar zijn op de site van het makelaarskantoor de huurwoningen verstopt. Of je ziet wel van alles over het verhuren van je appartement, maar niks over beschikbare woningen voor huurders. 

Voor bedrijven die meerdere doelgroepen aanspreken en/of meerdere diensten aanbieden, kan het lastig zijn om iedereen voldoende aan te spreken. Zeker als je de website clean wilt houden (zonder bijvoorbeeld een enorm drop-down menu). Gelukkig zijn er hier handige tools voor. Een voorbeeld daarvan is Leadoo. Als je Leadoo installeert, kun je zelf een conversatie vormgeven. Het werkt niet zoals een chatbot (op basis van AI), waarbij de websitebezoeker alles kan typen, maar meer als een game. De gebruiker krijgt een aantal opties. Hier een voorbeeld van een Scandinavisch bedrijf dat het al inzet:conversational marketingWe verwachten dat je zulke soort oplossingen de komende jaren steeds vaker zult tegenkomen.

Bijkomend voordeel van deze functie: je weet na verloop van tijd precies hoeveel bezoekers er komen voor welke dienst, want alle kliks worden via een dashboard bijgehouden. Daarnaast werkt dit ook zeer gebruiksvriendelijk op mobiel.

3. Pagespeed tests/tools 

Pagespeed heeft niet zoveel te maken met UX Design, maar wel alles met UX. Er zijn meerdere tools die wij bij Orangedotcom regelmatig gebruiken voor het testen van je website snelheid. Drie daarvan zal ik hier kort toelichten:

Webpagetest.org – Deze tool geeft een ‘waterval’ weergave van het laden van een pagina. Je kunt dus precies zien welk element (bijvoorbeeld .js bestand) voor vertraging zorgt. Ook krijg je een overzicht van het aantal afbeeldingen, scrips, stylesheets en andere onderdelen te zien. 

GTmetrix – Een handige tool die duidelijk verbeterpunten geeft. Eigenlijk zijn het 2 tools in één , want je krijgt de ‘YSlow’ score en de PageSpeed score te zien. Door op de scores te klikken, krijg je te zien welke verbeteringen je nog kunt doorvoeren.

Google Pagespeed Insights – Bij de meeste SEO’s wel bekend, Google’s tool voor pagespeed. Tegenwoordig krijg je hier ook data bij van werkelijke gebruikers. Je ziet dus of de site voor de meeste bezoekers snel laadt of niet. 

Voorbeeld gtmetrix

Bij GTmetrix krijg je zowel een Pagespeed Score als een Yslow score te zien. 

Voor meer informatie over pagespeed tools, is dit artikel van Yoast.com handig: https://yoast.com/site-speed-tools-suggestions/ 

4. UI faces 

Tijdens het ontwerpen van een app of website, heb je soms opvulling nodig voor je mock-ups. Maak je bijvoorbeeld een design voor een app, dan ga je niet de afbeeldingen uit de daadwerkelijke user database gebruiken. Een optie die wel GDPR-proof is: UI Faces. Uit copyright vrije stockphoto websites haalt deze tool foto’s, die je vervolgens kunt gebruiken in je design. Een soort lorem-ipsum generator, maar dan voor profielfoto’s!

UI Faces is een handige UX tool

UI staat trouwens voor ‘User Interface’ en gaat dus meer over hoe het eruit ziet, dan wat de ervaring is. In ieder geval zijn UI en UX nauw aan elkaar verwant.

5. Google Mobile friendly test

Deze hebben we net al even benoemd. Het is aan te raden om voor al je websites periodiek in Google Search Console te kijken. Check of er geen nieuwe meldingen ontstaan. Bij Orangedotcom doen we dit voor onze SEO-klanten minimaal eens per maand. Heb je geen toegang tot GSC van een bepaalde site, dan is de losse ‘Mobile friendly test’ tool geschikt.

Pagespeed insights en UX

Via https://search.google.com/test/mobile-friendly is te zien dat de website van Yska-Sieraden mobielvriendelijk is.

Advies nodig?

Dat was het! Hopelijk heb je iets aan deze aanraders bij het optimaliseren van je website. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met deze aanpak? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Lees hier bijvoorbeeld over onze aanpak van SEO of neem contact met ons op.

Samen werken aan je UX of SEO?