Contentmarketing

Blog

5 redenen waarom contentmarketing een must is voor je business

Contentmarketing

“Content is king”. Dit welbekende motto geldt ook in 2020 nog steeds. Contentmarketing is onderhand de basis van (digital) marketing en daarom van groot belang om succes te behalen. Het gaat ook verder dan enkel de inhoud van je website en levert ook meer op dan alleen kijkers, lezers en likes. In dit blog deelt consultant Claire de Blok de belangrijkste redenen waarom contentmarketing een must is voor je business en wat je eruit kunt halen.

Contentmarketing

Wat is contentmarketing?

Onder contentmarketing vallen kort gezegd alle werkzaamheden rond het creëren, publiceren en verspreiden van relevante content voor potentiële en huidige klanten, met als doel om de relatie tussen klant en merk op te bouwen en te onderhouden. Content kent diverse vormen, denk aan social posts, blogs, video’s, e-mails, podcasts, white papers, webinars en ga zo maar door. Het omvat kortom alle informatie die je als merk communiceert naar je (potentiële) klanten.

Waarom contentmarketing waardevol voor merken en bedrijven is

Misschien zie je nog niet helemaal in waarom het investeren in deze creatieve uitingen een bijdrage gaat leveren aan je bedrijf, maar deze vorm van marketing kent vele voordelen. Zo draagt het bij aan verschillende fases van de marketing funnel en is het een goede basis voor jouw online marketing strategie. Hieronder 5 redenen waarom wat ons betreft dit een must is voor je business.

Reden 1: Contentmarketing is je basis en duurzaam

Wil je een product of dienst verkopen, zal je natuurlijk moeten werken aan je bekendheid door zichtbaarheid. Een potentiële klant zal echter in veel gevallen meer willen weten over je bedrijf of product. Hiervoor is goede hygiene en hub content de basis.
Content is duurzaam, omdat je langer profiteer van deze strategie in tegenstelling tot tijdelijke campagnes. Traditionele (offline) reclame, online advertenties en PR zijn vaak tijdelijk en vluchtig en hebben daardoor vaak een korte termijn effect. Een online whitepaper of informatieve blog blijft daarentegen altijd staan en kan daarmee jarenlang bruikbaar zijn voor het aantrekken van nieuwe klanten. Voordat je gaat zenden in paid kanalen, is het goed neerzetten van de basis cruciaal.
Onze klant Ditt Officemakers is bijvoorbeeld mede-initiatiefnemer van ANNO-NOW, waarin ANNO staat voor ‘A New Normal Office’. Binnen dit platform worden ideeën over werken in tijden van Corona gedeeld.

Reden 2: Het verhoogt organisch verkeer en online vindbaarheid (SEO)

Waar goede content aan bod komt, komt Search Engine Optimalisatie (SEO) ook om de hoek kijken. Is de content die je deelt relevant, interessant en uniek voor jouw klanten? Dan vinden zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube dit meestal ook,wat weer leidt tot een hogere ranking positie in de zoekresultaten. Met SEO-waardige content verhoog je de online vindbaarheid van je creaties én daarmee dus ook je business. In onze blog “SEO teksten schrijven: in 7 stappen naar meer bezoekers” lees je onder andere meer over hoe je goede SEO content schrijft.
Wanneer de consument na een (offline) campagne gaat zoeken op je merk of dienst, is een goed vindbare website zeer belangrijk om het verkeer af te vangen.

Reden 3: Het verhoogt je merkbekendheid

Contentmarketing is een effectieve manier om het verhaal van je onderneming over het voetlicht te brengen. Grote reclame campagnes of PR activiteiten zijn niet altijd nodig om je merk onder de aandacht te brengen. Content biedt de mogelijkheid om het verhaal achter jouw merk te laden en deze top of mind te maken.
Laat potentiële klanten kennis maken met jouw merk middels authentieke verhalen, inspirerende video’s of aansprekende social posts die indruk maken. Tony Chocolonely heeft dit bijvoorbeeld succesvol weten te doen. Het merk doet niet aan betaalde advertising en toch zijn in Nederland veel mensen bekend met het verhaal (100% slaafvrij) achter deze chocoladerepen. Dit komt mede door de grote impact van hun content. Een andere Orangedotcom klant, Red Bull, is hier ook een goed voorbeeld van. Zij investeren natuurlijk wel veel in de content zelf. Zij bieden onder andere content op hun website aan over games, extreme sports, fitness, muziek en meer. Door in te spelen op deze interessegebieden van hun doelgroep, blijven ze interacteren met klanten en weten ze hen ook te binden aan het merk. Wat ons brengt op reden 2:

Reden 4: Het zorgt voor leads, en dus ook conversies

De laatste en misschien wel belangrijkste reden om te investeren is dat contentmarketing een effectieve manier kan zijn voor het genereren van leads (en daarmee dus ook conversies). Zo kan je bijvoorbeeld mensen aantrekken door:

  • Exclusieve content aan te bieden via download of mail, zoals handige templates of presentaties;
  • Je doelgroep de mogelijkheid geeft zich in te schrijven voor webinars;
  • Je expertise te delen waardoor mensen met je in contact willen treden.

Het kan even duren voordat de resultaten zichtbaar zijn, maar op den duur zal een deel van deze leads ook klant worden.
Lifeguard, dat bedrijven helpt met het verhogen van de vitaliteit van medewerkers, is bijvoorbeeld gestart met Perform in the Storm, een gratis online programma om je fysiek, mentaal en emotioneel door deze tijd te helpen. Ze verschaffen je via externe en eigen specialisten kennis en kunde en dragen hiermee hun expertise uit.

Reden 5: Stimuleren van klantenbinding en loyaliteit

Contentmarketing kan ook een bijdrage leveren aan het opbouwen van je klantrelatie. Door klanten informatie te bieden, te inspireren of te amuseren met content, zorg je ervoor dat ze jouw merk (naast het daadwerkelijke product of de dienst) gaan waarderen en vergroot je dus ook de kans dat ze terugkeren. Om dit goed te doen is het belangrijk om in te spelen op de behoefte en interesse van je doelgroep: denk dus niet te veel vanuit “Hoe zorg ik ervoor dat deze content conversies gaat opleveren?”, maar juist vanuit de vraag: “Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan en hoe kan ik daarop inspelen?”. Van buiten naar binnen dus.
Neem een voorbeeld aan Plantsome. Deze online plantenwinkel biedt een app aan waarin gebruikers informatie krijgen over hun gekochte plant. Ook ontvangt men reminders over wanneer zij hun plant water moeten geven. Op deze manier slagen zij erin om hun klanten aan zich te binden na de aankoop.

Plantsome

 

Zorg voor consistentie

Houd in je achterhoofd dat één keer goede content creëren, je merk niet direct groot maakt. Het gaat om een lange termijn proces, waarbij consistentie centraal staat. Blijf content dus op regelmatige basis creëren en delen om zichtbaar te blijven, maar ook om de aandacht van de doelgroep vast te houden. Mensen verlangen immers naar consistentie en vervolg: beschouw jouw nieuwe content als een aflevering van een bingewatch-waardige serie.

Hulp nodig?

Kan je hulp gebruiken bij het opzetten van een gedegen strategie, het optimaliseren of schrijven van content? Neem contact met ons op, dan helpen wij je graag verder! Daarnaast bieden wij ook content trainingen. Hierin leren we je de basis van SEO copywriting en kun je direct zelf aan de slag.

Samen goede content creëren?