gebroken link

Blog

Wat is linkbuilding?

gebroken link

Wat is linkbuilding nou precies?

Linkbuilding is een manier om het aantal verwijzingen (backlinks) naar een website te verhogen, waardoor zoekmachines zoals Google de website hoger zullen waarderen in de zoekresultaten. Deze verwijzingen kunnen gezien worden als een stem voor een website.

Hoe meer websites die naar jouw website verwijzen en hoe beter de kwaliteit van deze websites, des te groter de kans dat Google jouw website hoger laat ranken. Een website met veel kwalitatieve stemmen/backlinks wordt sneller als waardevol gezien door Google.

linkbuilding

Het fenomeen linkbuilding heeft een ware transitie ondergaan de afgelopen jaren. Voorheen ging het bij linkbuilding simpelweg om het binnenhalen van zoveel mogelijk backlinks naar je website om hoog te ranken in Google. En dat werkte ook! Echter is Google steeds slimmer geworden. Google kan steeds beter een kwalitatief goede backlink onderscheiden van een niet zo goede backlink.

Aangezien Google de beste gebruikerservaring voor zijn bezoekers wil, waardeert het kwalitatief goede verwijzingen beter. Daarom is niet iedere backlink zinvol voor het vergroten van de autoriteit van je website.

Het linkbuilding van nu gaat echt om kwaliteit. We noemen het daarom ook wel authority building.

Wat is het belang van linkbuilding?

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is een belangrijke activiteit om jouw website hoog te laten ranken in de organische zoekresultaten. Waarom? Door het verzamelen van kwalitatieve verwijzingen naar webpagina’s op jouw website, wordt de content op je website beter gewaardeerd en daarmee beter zichtbaar in de zoekmachine. Precies wat je wil dus!

Doe je niet aan linkbuilding? Dan zal het moeilijker worden om in een sterk concurrerend veld bezoekers naar je website te trekken. Het realiseren van een goed extern linkprofiel met kwalitatief goede backlinks is dus van groot belang voor een goede online vindbaarheid van een website.

Wat is kwalitatieve linkbuilding?

Jaren geleden werd door Google alleen het aantal backlinks meegenomen als rankingfactor. Dit veranderde na Google’s Penguin Update in april 2012. Tegenwoordig bepaalt Google de autoriteit van websites niet alleen op kwantiteit, maar ook op kwaliteit van het externe linkprofiel. Drie belangrijke factoren op basis waarvan Google kwaliteit van links berekend zijn:

  1. Relevantie
  2. Autoriteit
  3. Uniekheid

Relevantie is zeer belangrijk bij linkbuilding. De links die je ontvangt dienen relevant te zijn aan het onderwerp van je website. Dat wil zeggen dat een autospeciaalzaak meer heeft aan een link van een autobandenfabriek, dan aan een link van een fietsenmaker. Ook de anchortekst (de tekst waar een link achter verschuild zit) dient relevant te zijn.

authority building

Hoe hoger de autoriteit van de verwijzende website, des te meer waarde de link zal geven aan jouw website. Een website bouwt autoriteit op door een gevarieerd linkprofiel te verzamelen. Links van verschillende websites met een relevant onderwerp en hoge autoriteit zijn voor zoekmachines een teken van betrouwbaarheid.

Als derde is uniekheid een factor die invloed heeft op de kwaliteit van het externe linkprofiel. De verkregen links dienen van verschillende websites te komen. De websites zijn bij voorkeur op verschillende IP-adressen gehost. Hoe unieker en des te meer variatie van de backlinks, des te beter dit is voor het extern linkprofiel van een website.

Google kijkt, naast de bovengenoemde factoren, ook naar andere factoren om de kwaliteit te bepalen:

  • User engagement. Hoe beter bezoekers met een link ‘engagen’, ofwel hoe vaker een link wordt aangeklikt, des te meer linkwaarde een link zal geven. Het aantal links op een verwijzende pagina tellen ook mee. De linkwaarde wordt namelijk verdeeld over de links op een pagina. Hoe meer links op een pagina, des te lager de waarde per link.
  • Locatie van de backlink op de verwijzende website
  • Aanwezigheid van andere links op de verwijzende pagina. De linkwaarde wordt verdeeld over de links die op een pagina aanwezig zijn. Meer links betekent minder waarde per link.
  • Het gebruik van een relevante anchortekst / alt tekst.

Daarnaast zijn nog een paar slimme manieren om de kwaliteit van een website of webpagina te beoordelen:

  • Trust- and citation flow. De Majestic tool analyseert de trust- en citation flow van een website. Aan de hand van deze gegevens kan de trustratio uitgerekend worden met behulp van de volgende formule: trustflow/citationflow = trustratio. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat een hoge trustratio beter is.
  • DA en PA. De Moz toolbar laat zien wat de Domain Authority en Page Authority van een website en webpagina zijn. Hoe hoger dit nummer, des te beter. Echter, dit wordt vaak ook bepaald door de leeftijd van een website. Daarmee hebben de wat jongere pagina’s vaak automatisch een lagere score.
  • Follow vs. no follow links. Wat betreft linkbuilding zijn follow links effectiever. Zij geven namelijk een Page Rank door aan de andere websites. De follow pages kunnen dus gevolgd worden door Google en worden daarom ook meegenomen in het externe linkprofiel. No follow links kunnen evengoed waardevol zijn voor een website. Google volgt ze niet, maar bezoekers wellicht wel.
  • Spam score. Met de Moz Open Site Explorer kun je websites analyseren om de risico’s te meten. Hoe hoger de spam score, des te onbetrouwbaarder de website. Een verwijzing vanaf een website met een hoge spamscore wil je dus liever niet.

Verschillende soorten backlinks

Er zijn verschillende soorten backlinks te onderscheiden:

  • In-contentlinks. Dit zijn links die in een tekst staan. In blogartikelen staat vaak een externe link naar een relevante website. In-contentlinks zijn de meest waardevolle backlinks voor het externe linkprofiel. In-contentlinks in blogartikelen van relevante en autoritaire websites geven veel waarde aan de website waar deze naar verwijzen.
  • Partnerpagina-links. Op de website vermelden bedrijven vaak met welke partners er wordt samengewerkt. Het is gebruikelijk dat er vanaf de partnerpagina links zijn geplaatst richting de betreffende partners.
  • Afbeelding-links. Afbeeldingen kunnen gebruikt worden om door te linken naar een website. Bij afbeelding links wordt gebruik gemaakt van de alt tekst in plaats van de anchor tekst. Kanttekening: de alt tekst geeft wel minder waarde af dan een tekstlink.
  • Directory links. Directories zijn pagina’s met een verzameling links. Over het algemeen zijn directories gericht op een onderwerp. Startpagina’s zijn de bekendste directories. Directory links zijn gemakkelijk te realiseren, maar geven niet veel waarde door aan het externe linkprofiel.

The future of linkbuilding

Linkbuilding is en blijft een belangrijke ranking factor voor Google. De werkwijze verandert wel, omdat Google steeds slimmer wordt. Kwaliteit wordt de key. Kwalitatief goede websites met een sterk linkprofiel en sterke content zullen steeds meer worden boven gewaardeerd dan websites met een minder sterk linkprofiel en dat zie je terug in de rankings. Wil je echt uitblinken? Zorg er dan voor dat je steengoede en unieke content schrijft, waardoor anderen niet om je heen kunnen. Dit werkt vandaag de dag het beste.

Toch een steuntje in de rug nodig? Je kunt samen met ons een linkbuildingstrategie opzetten voor het genereren van kwalitatieve backlinks. Dit met als doel een goed extern linkprofiel op te bouwen en een boost te geven aan je organische rankings. Wellicht komen onze linkbuilding tips van pas bij het opzetten van een goede strategie.

Authority building

Bekijk deze dienst

Samen een doordachte linkbuidingstrategie opzetten?