Blog

Content is king, maar hoe? (webinar)

Goede content kan je als basis van al je marketing activiteiten zien. De vraag is alleen hoe je dit ten uitvoer brengt. Waarmee start je, hoe bepaal je doelen, welke onderwerpen kies je en hoe zorg je voor continuïteit? In dit webinar vertellen Thomas Frenkiel en Sebastiaan Hartog alles over contentmarketing.

Recent mocht Orangedotcom acte de presence geven in een webinar-serie van development bureau Van Ons. De vraag was of we wat konden vertellen over contentmarketing. Daar wilden we wel een balletje over opgooien natuurlijk.

Contentmarketing is natuurlijk zeer breed uit te leggen en toe te passen, we hebben daarom de focus gelegd op een praktische en haalbare benadering, bezien vanuit een aantal hoeken.

1. Klantreis, content productie en kanalen

We leggen vaak onze focus als eerste op de website: de basis onder al je digitale inspanningen. Voor veel bedrijven is een landing op de website een belangrijk doel. Of dit nu komt door een ongerichte of gerichte zoekopdracht. De klantreis kan je in kaart brengen aan de hand van het See-Think-Do-Care model. Wanneer iemand op je site landt moet je content (en UX) vervolgens kloppen.

Je kunt je content productie in drie categorieën organiseren: Hero-Hub-Hygiene. Hero-content kan een blog, artikel, whitepaper of video zijn dat enorme bezoekersaantallen trekt en waar je als organisatie veel tijd en effort in steekt. Het kan content rondom het belangrijkste event, onderzoek of de product lancering van het jaar zijn. Hub-content is de content die speciaal is toegespitst op specifieke interessegebieden van je doelgroep. Hiermee zorg je dat je als bedrijf op het netvlies van je doelgroep blijft. Denk aan how-to-content en inspirerende artikelen of video’s bijvoorbeeld. Hygiëne-content is tenslotte de dagelijkse of in ieder geval reguliere content die inspeelt op de zoekvraag van de doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld recepten, workshops en ‘wat is …’-artikelen maar ook je FAQ pagina.

Je kunt je content op verschillende manieren bij je doelgroep brengen, vanuit het paid-owned-earned model. Om succes te boeken zal je vaak meerdere kanalen moeten inzetten. De website is weer je basis, je social kanalen, Google Mijn Bedrijf en natuurlijk nieuwsbrieven zijn daarbij ook zeer belangrijk.
Heb je dit goed staan kan je ook betaalde zichtbaarheid inzetten. SEA en social zijn vaak de eerste keuze hiervoor. Ten slotte kan je sturen op earned media met PR, bijvoorbeeld door onderzoek, samenwerking met een PR bureau, uitsturen van content aan vakmedia en user generated content verzamelen (reviews bijvoorbeeld).

2. Be SMART 

SMART doelen zijn cruciaal voor succes in contentmarketing. Natuurlijk streef je naar de beste content ooit, gewoon starten en consistent werken aan je verhaal is echter veel belangrijker. Een aantal concrete doelen en een duidelijk omschreven doelgroep helpen om focus aan te brengen.

In de praktijk wil je werken vanuit een SMART content kalender:

  1. Bepaald zo concreet mogelijk je doelgroep, bijvoorbeeld door met een of meerdere persona’s te werken. Zo kun je bij alles wat je produceert gericht te werk gaan en in oplossingen denken voor je potentiële klant;
  2. Bepaal je doelen voor bereik, productie en effect;
  3. Bepaal per content vorm (hero-hub-hygiene) je productiedoelen, livegang data en wie dit kan invullen;
  4. Koppel ten slotte je kanalen, mediaplanning en eventueel budget aan alles wat je produceert.

3. Data gebruiken

Data is zeer handig voor het bepalen van onderwerpen en bewaken van kwaliteit en effect. Dit kan je doen met first-party data uit Analytics, Search Console en (indien al toegepast) Ads. Maar afkijken bij je concurrenten en in andere markten werkt natuurlijk ook prima.

Er zijn daarnaast een aantal handige tools die kunt inzetten. Kosteloos zijn bijvoorbeeld Alsoasked en Answerthepublic. Vanuit Orangedotcom kunnen we daar nog een aantal betaalde tools aan toevoegen zoals SEMrush en Searchmetrics.

4. Just do it

Het doen is natuurlijk waar de winst ligt. Focus je bijvoorbeeld op slimmigheden in het proces: wanneer je bijvoorbeeld experts uit je organisatie nodig hebt voor input, kan je deze kennis ook ophalen door interviews af te nemen. Of werk met een goede partner samen, die je helpt om te structureren en voortgang te bewaken. Vanuit Orangedotcom helpen we bijvoorbeeld met een roadmap, contentkalender en contentbriefings. Of we komen in-house helpen met uitvoer, mocht je niemand hebben in het team hiervoor.

Zie alles in het webinar:

Ontvang je graag de presentatie? Mail met sebastiaan@orangedotcom.nl 

Meer lezen?

Kan je hulp gebruiken bij je contentmarketing? We denken graag met je mee over de juiste strategie en uitvoer. Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!