Yoast5th

Blog

YoastCon: conferentie ter ere van 5 jaar Yoast

Yoast5th

Yoast5th-YoastconYoast bestaat in mei 2015 vijf jaar. Om dat te vieren besloot het bedrijf van SEO-expert Joost de Valk om YoastCon te organiseren: een conferentie met grote sprekers waarbij alle aspecten van website-optimalisatie aan bod komen.

Woensdag 27 mei was het zover. Verschillende bekende sprekers en 150 gasten uit binnen- en buitenland waren naar Nijmegen gekomen om samen met Yoast een feestje te vieren. Ook Orangedotcom was aanwezig. Hier volgt een verslag van de dag en de belangrijkste inzichten die de sprekers met het publiek deelden.

Van zolderkamer naar Team Yoast

Uiteraard hield Joost de Valk zelf het openingswoord. Hij sprak over het belang van kwalitatieve websites die tot in de details kloppen, website snelheid en goede content. Website-eigenaren lieten het volgens De Valk vaak na om de ergste problemen op hun website aan te pakken voor ze zijn hulp inriepen. Tegelijkertijd was hij daar ook wel blij mee; er was daardoor immers meer werk voor Yoast!

Omdat het een jubileum was stond De Valk ook stil bij de ontwikkeling van het bedrijf. Op dit moment werken er meer dan 20 mensen voor Yoast en werkt het bedrijf voor grote bedrijven als The Guardian, Disney en eBay. De Valk benadrukte echter dat het succes van Yoast niet was komen aanwaaien. Vijf jaar geleden was hij begonnen met het bedrijf op een zolderkamertje, en in de vijf jaren daarvoor werkte hij al aan zijn eigen website.

YoastCon-opening
Joost de Valk laat een foto van de zolderkamer zien waar hij vijf jaar geleden begon met Yoast

Machine learning: Google wordt slimmer

Na de opening van de conferentie kreeg Marcus Tandler als eerste spreker het woord. De technische SEO-specialist raasde met veel humor door meer dan 400 slides en sprak voornamelijk over het lerende vermogen van Google, dat met behulp van Artificial Intelligence (A.I.) steeds slimmer wordt. Google kocht bovendien de afgelopen jaren verschillende bedrijven op die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van A.I.

Google is de laatste jaren steeds meer aan het afstemmen op user intent. Door bezoekerspatronen en bezoekersdata in kaart te brengen kan de zoekmachine beter begrijpen wat mensen precies zoeken. Volgens Tandler kunnen de zoekresultaten zo steeds nauwkeuriger worden afgestemd op de vragen, voorkeuren en wensen van personen:

“The future of search is about things finding people instead of people finding things.”

Ook Tandler zijn ideeën over de waarde van links voor SEO waren interessant. Hij stelde dat Google nu al steeds minder waarde hecht aan backlinks als rankingfactor, omdat de zoekmachine zoveel mogelijk vrij wil zijn van factoren die door mensen gemanipuleerd kunnen worden. Ook de Russische zoekmachine Yandex zou al experimenteren met rankings van zoekresultaten waarbij backlinks geen belangrijke rol meer spelen.

YoastCon-Marcus-Tandler
Marcus Tandler zet uiteen waarom user intent steeds belangrijker wordt voor zoekmachines

WordPress Security: gemak boven veiligheid?

Na een korte koffiepauze was het woord aan Tony Perez, die zich specialiseert in WordPress Security. Volgens Perez is security de achilleshiel van het populaire CMS. Gemak staat nog steeds boven veiligheid. Thema’s, plugins, en andere integraties voldoen vaak niet aan de laatste veiligheidseisen, waardoor ze kwetsbaar zijn voor hackers.

Perez gaf zijn publiek verschillende tips mee. Hij raadde aan om gebruik te maken van two factor authenticatie (gebruik altijd twee authenticatiemiddelen), toegang te beperken tot een bepaalde lijst met IP-adressen (ip-adres whitelisting) en om de rechten van gebruikers te beperken. Zijn meest voor de hand liggende, maar vaakst genegeerde advies was daarnaast: zorg altijd dat je de laatste updates hebt van WordPress, thema’s en plugins.

YoastCon-Tony-Perez
Tony Perez noemt security de achilleshiel van WordPress

Meer conversies dankzij growth hacking tips

Na de eerste presentaties volgde twee korte workshops waar vooral de Yoast SEO plugin centraal stond. Daarna was het de beurt aan Karl Gilis om zijn growth hacking tips met het publiek te delen. Gilis werd geïntroduceerd als “de meest grappige spreker op het gebied van UX”, een reputatie die hij meer dan waar maakte. Met veel humor, maar ook met goede onderbouwing, wist hij het publiek drie kwartier lang te boeien.

Gilis had verschillende tips die in de regel leiden tot meer leads en conversies:

  • Sliders op de homepage leiden vaak tot minder conversies dan andere homepage designs. Ook te grote foto’s op de homepage kunnen beter worden vermeden.
  • Less is more; verwijder dingen zonder functie die de aandacht van bezoekers afleiden.
  • Gebruik voor AdWords landingspagina’s zonder navigatiemenu. Hierdoor neemt het aantal conversies toe en verlaten minder mensen de pagina.
  • Gebruik bullets in de tekst; dit zorgt nagenoeg altijd voor betere prestaties van een pagina.
  • Realiseer meer klikken door een geruststellende boodschap naast de call-to-action te plaatsen (bijv. vandaag besteld, morgen in huis)
  • Gebruik heatmaps en eye tracking om de plaats van de call-to-action button te bepalen. Plaats een tweede call-to-action button onderaan de pagina.

Daarnaast rekende Gilis af met de “green check mark myth.”  Experts raden vaak aan om groene vinkjes te gebruiken in plaats van gewone bullets. Uit verschillende testen van Gilis blijkt dat de winst die hiermee wordt behaald valt te verwaarlozen. Ironisch genoeg had Yoast net op deze dag een nieuw logo gepresenteerd waarin een groen vinkje is verwerkt!

gilis
Karl Gilis deelt zijn growth hacking tips voor meer leads en conversies

Als laatste spreker kreeg Chris Lema het woord. Ook hij richtte zich voornamelijk op UX en conversie-optimalisatie. Eén van zijn interessantste bevindingen had betrekking op pop-ups, die nagenoeg iedereen irritant vindt. Gebruik pop-ups niet meteen als bezoekers de website binnen komen, maar juist als ze bijna de website verlaten (exit intent). Op dit moment zijn bezoekers meer bekend met de website en de aangeboden diensten of producten, waardoor de pop-ups eerder bijdragen aan extra leads of conversies.

Een volgende editie van YoastCon?

Openingsspreker De Valk verzorgde ook het slotwoord aan het einde van de middag. Hij bedankte alle aanwezigen en zette ook zijn team in het zonnetje voor het organiseren van een geslaagde conferentie. De dag werd traditioneel afgesloten met hapjes en een borrel.

Worden er in de komende jaren meer edities van YoastCon georganiseerd? Nagenoeg alle bezoekers reageerden enthousiast toen ze door Chris Lema werden gevraagd of ze bij YoastCon waar voor hun geld hadden gekregen. Ook wij hebben op deze boeiende dag nieuwe inzichten en inspiratie opgedaan. Wat ons betreft zijn we ook bij het volgende ‘feestje’ van Yoast aanwezig.

 

Zoekmachine marketing

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?