YouTube Stories

Blog

YouTube rolt Stories uit voor influencers

YouTube Stories

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Toen Snapchat een aantal jaar geleden met Stories begon was het nog nieuw: filmpjes die werden geüpload en hierna slechts 24 uur zichtbaar bleven. Stories is vandaag de dag echter een van de meest gebruikte functies op sociale platformen. Instagram, Facebook en Snapchat stories hebben er dan ook sinds kort een nieuwe concurrent bij: Google is begonnen met de uitrol van YouTube Stories. Zoals de naam al zegt: met de nieuwe functie gaat ook YouTube zich richten op het delen van actuele verhalen. Wij vertellen je in deze blogpost alles wat je hierover moet weten.

Meer interactie en sterkere binding

YouTube Stories zijn korte video’s (maximaal 15 seconden), waarmee je overal en op een persoonlijke en directe manier contact kan leggen met je kijkers. De kijker bekijkt deze in de app. De stories zijn op meerdere plekken te zien:

  • bovenaan de abonnementsfeed;
  • op het tabblad Stories van de creator;
  • op de homepage;
  • op bepaalde weergavepagina’s.
  • Je kunt met YouTube Stories creativiteit laten zien, maar ook extra volgers genereren. Het is namelijk mogelijk een button te plaatsen die doorverwijst naar het betreffende YouTube kanaal. Daarnaast kunnen kijkers die niet geabonneerd zijn op je kanaal, zich vanuit de Story meteen abonneren.

Middels de verhalen vergroot je je aanwezigheid op YouTube en creëer je een sterkere band met je publiek. Er zijn verschillende extra mogelijkheden die vergelijkbaar zijn met Stories op Instagram en Snapchat, zoals de mogelijkheid om muziek, filters en stickers aan video’s toe te voegen om je verhaal uniek te maken.

Google brengt nieuwe mogelijkheden

Voor degene die zich afvraagt of YouTube stories exact hetzelfde zijn als de stories die we al kennen van de andere sociale media kanalen, is het antwoord ontkennend. De stories op het platform hebben vier opmerkelijke verschillen met Instagam en Snapchat:

  1. Ten eerste kan niet iedereen YouTube-verhalen maken, omdat de functie alleen beschikbaar is voor YouTubers die al een groot publiek hebben, de zogeheten creators. Hiermee richt YouTube zich vooral op influencers. De bètaversie wordt door Google dan ook alleen beschikbaar gesteld aan alle YouTubers met minimaal 10K abonnees (let op: op het moment dat je de 10K abonnees hebt gehaald, kan het nog 4 weken duren totdat je toegang hebt tot de functie).
  2. Daarnaast blijven de YouTube stories 7 dagen staan op je kanaal, in tegenstelling tot Snapchat en Instagram, waar de stories maar 24 uur zichtbaar zijn. Creators kunnen meerdere stories maken en die ook voor altijd bewaren.
  3. Ook zijn de YouTube stories zichtbaar voor zowel abonnees als niet-abonnees. Creators die de feature gebruiken, kunnen reageren op hun volgers en deze reacties zullen zichtbaar zijn voor iedereen. Fans kunnen opmerkingen of vragen over verhalen achterlaten en Creators kunnen elk antwoord in het openbaar beantwoorden. Daarnaast kunnen kijkers een ‘duim omhoog’ (like) of ‘duim omlaag’ (unlike) geven op een story, iets wat op Instagram niet mogelijk is.
  4. Tot slot is een groot verschil dat er (nog) geen swipe-up of video-link beschikbaar is binnen YouTube Stories, iets dat bij Instagram veel wordt toegepast. Wellicht dat dit in de toekomst nog wel komt, om influencers en adverteerders tegemoet te komen en om nog meer uit het eigen kanaal te kunnen halen.

YouTube Stories

Ook interactie voor adverteerders

Waarom zou je als bedrijf of merk gebruik willen maken van YouTube stories? Over het algemeen wordt de story-functie gebruikt voor branding, maar het kan ook gebruikt worden voor voorlichting, leads, traffic en sales. Video’s zijn tegenwoordig populair omdat er interactie mogelijk is. Als adverteerder ben je niet meer alleen aan het zenden, maar kunnen kijkers ook vragen stellen en reageren. Misschien levert het in eerste instantie niet veel traffic naar je website op, maar wel zichtbaarheid en interactie. Hierdoor kan je snel een betrokken community creëren en ook achter de wensen en behoeften van jouw doelgroep komen.
Door YouTube stories kunnen adverteerders zich blijven binden met hun volgers door het aanbieden van exclusieve content. Als je doelgroep millenials zijn is YouTube nu al een goed kanaal om hen te bereiken. Millenials willen zoveel mogelijk informatie vergaren in een zo kort mogelijke tijd. Deze groep is opgegroeid met veel verschillende schermen, waardoor ze heel visueel zijn ingesteld. Korte foto’s en video’s passen daarom goed in de behoeften van deze groep. Op het moment dat ze geïnteresseerd zijn, zullen ze pas jouw websitepagina bezoeken.

Nieuwe verhalen in een oogwenk

Google wil het creëren van YouTube stories zo gemakkelijk mogelijk maken. Heb je al meer dan 10.000 abonnees? Volg de stappen die hieronder beschreven staan en upload je eerste Story.

  1. Open de YouTube-app op je smartphone, kies het pictogram van de videocamera en selecteer ‘Verhaal creëren’.
  2. Leg je Story direct in de app vast en voeg een effect toe. Je kunt ook een opgenomen video of afbeeldingen uit je galerij uploaden.
  3. Vervolgens maak je je content af met de editor in de app. Daarnaast kan je muziek toevoegen en eventueel uit verschillende filters, stickers en tekstopties kiezen.
  4. Zodra je Story klaar is, kun je hem delen.

Interactie met je doelgroep is makkelijk

Verhalen verschijnen in de ‘Up Next’-lijst voor niet-abonnees en in het tabblad ‘Abonnementen’ voor abonnees. Daarnaast kunnen alle kijkers je Stories op de homepage zien en als aanbeveling krijgen op sommige weergavepagina’s. Interactie met je volgers is makkelijk: iedereen kan namelijk een opmerking achterlaten onder jouw video’s. Je kunt ook direct reageren op een fan met een foto of video (voor iedereen te zien).

Ondanks dat Stories op dit moment enkel nog beschikbaar zijn voor creators, zijn we erg benieuwd wanneer iedereen hier gebruik van kan maken. Wij houden in ieder geval de ontwikkelingen voor je in de gaten! Heb je vragen over YouTube Stories of ben je benieuwd wat YouTube voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

Meer lezen over Influencer marketing?

Lees ons artikel over Instagram Creator Accounts en Branded Content Ads.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?