Percentage long tail gezocht vs short tail gezocht

Blog

Zoekwoorden: Long tail of short tail?

Percentage long tail gezocht vs short tail gezocht

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is een van de belangrijkste onderdelen van on-page SEO. Hiervoor doe je een zoekwoordenonderzoek. Voordat je zelf aan de slag gaat met je zoekwoordenonderzoek is het handig om te weten wat voor soort zoekwoorden voor jou interessant kunnen zijn. De keuze voor long tail zoekwoorden kan tot andere resultaten leiden dan de keuze voor short tail zoekwoorden. Het begrijpen van de verschillen tussen long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden kan een hoop tijd en moeite besparen in je zoekwoordenonderzoek. Uiteraard kan je een zoekwoordenonderzoek ook uitbesteden aan onze SEO consultants.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden (keywords) zijn de woorden waarop webpagina’s zich focussen. Dit wordt gedaan om hier in zoekmachines beter op gevonden te worden. Het focussen op een woord helpt om een zoekmachine te vertellen waar een pagina over gaat. Bij het kiezen van zoekwoorden is het van belang dat ze matchen met de zoekopdracht (query) van je doelgroep. Een zoekopracht is wat ingetypt wordt in de zoekmachine. Zoekwoorden worden dus gebruikt door content-schrijvers en SEO-specialisten. Zoekopdrachten worden gebruikt door de gebruikers van de zoekmachine.

‘Zoekwoord’ lijkt te impliceren dat het om één woord gaat. Dit is niet het geval, een zoekwoord kan bestaan uit meerdere woorden. Het kan zelfs om een zin gaan. Als Orangedotcom zich bijvoorbeeld focust op ‘’Het beste zoekmachine marketing bureau in Amsterdam’’ (dit feit mag Google natuurlijk niet ontgaan) is dit 1 zoekwoord. Voor mensen die hier niet aan gewend zijn is dit best raar. Veel specialisten prefereren dan ook ‘zoekterm’. Dit maakt voor iedereen duidelijk dat het niet per se om 1 woord gaat. Google houdt echter nog ‘zoekwoord’ aan.

Long tail zoekwoorden vs. short tail zoekwoorden

In de SEO wereld zijn er 2 verschillende soorten zoekwoorden: long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden. Zoals je waarschijnlijk al dacht, gaat het hier om lange en korte zoekwoorden. Long tail bestaat uit 4 woorden of meer en de short tail bestaan uit 3 woorden of minder. Lange zoekwoorden hebben net zoals korte zoekwoorden vaak dezelfde kenmerken. De lengte van een zoekwoord kan veel zeggen over het zoekvolume. Ook gaat heeft het te maken met de concurrentie en de conversiegerichtheid.

long tail zoekwoorden vs. short tail zoekwoorden

Zoekvolume

Het zoekvolume op short tail zoekwoorden is vaak een stuk hoger dan op long tail zoekwoorden. Het zoekvolume van ‘’nike schoenen’’ ligt bijvoorbeeld veel hoger dan het zoekvolume van ‘’Nike air max 90 wit dames’’.
Zoekwoorden zoekvolume
Zo zal ook het zoekvolume op alleen “Nike” of “schoenen” hoger zijn dan op de combinatie van de twee. Dit komt natuurlijk doordat Nike meer generiek is dan Nike schoenen. Zoekgedrag is vaak oriënterend. Als een persoon op zoek is naar een nieuw paar schoenen, zal hij meestal niet direct een specifieke schoen in de zoekmachine intypen. Het is vaak zo dat short tail meer generiek is en long tail specifieker.
Dit betekent niet dat short tail belangrijker is dan long tail. Het klopt dat je aan een zoekwoord zonder zoekvolume niks hebt. Aan een short tail zoekwoord waar je niet hoog rankt omdat er teveel concurrentie is heb je echter ook niks. Dit breng ons naar het volgende punt.

Concurrentie

Als het volume op een bepaald zoekwoord erg hoog is dan zal het lastiger zijn om hoog in de zoekmachine te scoren. Hoe hoger het zoekvolume, hoe meer websites op dit woord gevonden willen worden. Dit is niet de enige rede waarom op short tail meer concurrentie zit. Het heeft ook weer te maken met hoe generiek een woord is. Short tail zoekwoorden zijn vaak voor meer websites relevanter om op te ranken dan long tail. Denk aan het vorige voorbeeld: ‘’Nike schoenen’’ is voor iedere website die Nike schoenen verkoopt relevant om op te ranken. “Nike air max 90 wit dames” is alleen interessant voor de websites met deze specifieke schoen.

Op short tail zoekwoorden is er dus meer concurrentie. Dit maakt het lastiger om hoog in de resultaten te komen. Vooral voor nieuwe domeinen is het vaak erg lastig. Gelukkig is er nog een derde factor die samen gaat met de lengte van een zoekwoord.

Conversie gerichtheid

De lengte van een zoekopdracht zegt vaak veel over in welke fase van de customer journey de gebruiker zich bevind. Zoals al eerder aangegeven, komen korte zoekopdrachten vaker voor bij mensen die zich nog aan het oriënteren zijn. Stel, je wilt nieuwe schoenen kopen. Eerder heb je de zoekopdrachten; schoenen, Nike schoenen en witte Nike schoenen ingetypt. Je besluit voor de witte Nike air max 90 te gaan, maar je wacht nog even tot je salaris volgende week komt. Je volgende zoekopdracht zal dan heel goed ”Nike air max 90 wit dames” kunnen zijn.
Zoekwoorden deel customer Journey
De conversieratio van de zoekopdracht “nike schoenen’’ zal veel lager liggen dan die van ‘’Nike air max 90 wit dames’’.

De juiste keuze

Het is niet zo dat long tail zoekwoorden beter zijn dan short tail zoekwoorden of andersom. Voor iedere website is het anders. Vaak is het voor nieuwe websites logischer om op long tail zoekwoorden te focussen. Short tail zoekwoorden met hoge zoekvolumes hebben te veel sterke concurrentie. Gelukkig kan je met de focus op long tail zoekwoorden ook erg ver komen. Soms wordt er vergeten hoeveel long tail zoekwoorden er zijn. Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekwoorden.

Percentage long tail zoekwoorden gezocht vs short tail zoekwoorden gezocht

Door de opkomst van voice search zal het gebruik van long tail zoekwoorden alleen maar toenemen de komende jaren. Bekijk dus al je opties als het gaat om het uitkiezen van de juiste zoekwoorden. Is je inspiratie even op, dan zijn er genoeg tools die je kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan Google’s eigen Keywoordplanner of Ubersuggest. Deze tools kunnen goede suggesties geven als het gaat om zoekwoorden. Heb je het gevoel dat je professioneel advies nodig hebt? Dan kan je altijd een SEO-specialist inschakelen.

 

Zoekmachine marketing

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?