Marketing voor home deco

Bereik de juiste doelgroep en vergroot je omzet
✅ Meer waardevolle bezoekers
✅ Duurzaam je omzet vergroten
✅ Gestructureerde aanpak

Zo gaan wij jou helpen

De wonen en interieur branche was de afgelopen jaren geen voorloper op het gebied van digital marketing. Lange levertijden, hoge verzendkosten en weifelende consumenten waren de norm. Op dit moment is de home-deco branche echter bezig met een enorme inhaalslag. Met een gedegen digital marketing strategie is er voor merken en bedrijven dan ook veel winst te behalen. Orangedotcom helpt al veel klanten om die online strategie uit te stippelen, vorm te geven en tot uitvoer te brengen. Weten wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Lees dan verder.

Voor een deel is online succes voor merken en bedrijven binnen home-deco afhankelijk van logistiek en oplevertijden. Kun je producten en diensten sneller en tegen een lager tarief leveren dan concurrenten, dan ben je spekkoper. Maar: dan moeten consumenten wel eerst je website of webshop kunnen vinden. Hierbij kan Orangedotcom je helpen. Door goed te doorgronden wat voor jouw organisatie belangrijk is, de situatie te analyseren en een duurzaam digitaal groeiplan op te stellen. Maar ook door je werk uit handen te nemen en te zorgen dat de online marketing kanalen optimaal zijn ingericht. Met onze gestructureerde aanpak helpen we al veel klanten binnen de home deco branche. 

Onze aanpak

Of je nu nu een meer merkbekendheid wilt, waardevolle website bezoekers, een betere conversieratio of leads, we helpen je graag. Hoe we je het beste kunnen helpen, hangt voor een groot deel af je huidige situatie en doelstellingen. Wij beginnen een nieuwe samenwerking daarom altijd met een goede intake. Op basis daarvan kunnen we in grote lijnen een gedegen plan opstellen. Vervolgens zorgen we ervoor dat alle betrokkenen bij elkaar komen tijdens de kick-off. Bij deze meeting komen o.a. de volgende vragen nogmaals op tafel:

  • Hoe meten we het succes van de samenwerking?
  • Wat zijn de belangrijkste doelstellingen?
  • Welke KPI’s houden we in de gaten om te monitoren of de doelstellingen gehaald worden?
  • Welke doelgroepen zijn het belangrijkst?
  • Met welke frequentie hebben we contact en via welke kanalen?

Het doel van de kick-off meeting is om te zorgen dat iedereen weet wat er verwacht wordt en hoe we het gaan aanpakken.

Gespecialiseerde consultants

Na de kick-off starten we echt en gaan onze specialisten aan de slag. De gemaakte plannen worden uitgewerkt. Bij SEO beginnen we altijd met een uitgebreide website audit. Hierbij analyseren we welke problemen en kansen er op de website zijn. Voor de issues die we vinden, stellen we concrete verbeterplannen op die we inplannen in een SEO projecten roadmap. Zo weet iedereen waar hij aan toe is in de eerste maanden van het traject.

De consultants uit het advertising team gaan aan de slag met social platformen en/of Google Ads. Als eerst wordt de bestaande campagne structuur onder de loep genomen en verbeterd. Vervolgens kijken we samen met jou als klant naar welke campagnes we kunnen inplannen en wanneer. De advertising experts van Orangedotcom adviseren je hierbij over doelgroep keuze, planning, boodschap en budget per kanaal. Zo bereik je de juiste doelgroep voor jouw merk binnen de woon-branche.

Inspiratie

Hebben we het dan alleen over zichtbaarheid in Google? Google is belangrijk, maar zeker niet het enige kanaal waar de consument zich bevindt. Wat binnen home-deco belangrijker is dan bij sommige andere branches, is inspiratie content. Oftewel content aan het begin van de funnel. Veel consumenten zoeken niet heel erg specifiek naar producten, maar meer naar een bepaalde stijl (zoals Scandinavisch design) of een oplossing (kleine slaapkamer inrichten). Het is belangrijk om bij zulke zoekopdrachten aan het begin van de klantreis al zichtbaar te zijn. Dit helpt om uiteindelijk in de overweging van de consument wordt meegenomen.

Een kanaal dat voor branding en inspiratie campagnes goed werkt, is Pinterest. Heel veel mensen zoeken daar naar inspiratie voor stijlen en producten. Maar ook Instagram en Facebook zijn interessante kanalen voor campagnes. Uiteindelijk zullen de meest relevante en effectieve kanalen voor ieder merk uniek zijn.

Aankoop

Binnen de aankoop fase is de consument voldoende op de hoogte van de verschillende opties en klaar om tot aankoop over te gaan. Voor e-commerce is in deze fase onder andere Google shopping interessant. Een productfeed is nodig om te zorgen dat de producten hierin zichtbaar zijn. Onze consultants zijn hierin altijd kritisch: levert het wel genoeg op? Soms kiezen we er voor om de shopping feed te verrijken met extra data, zoals de marge die er op de producten zit. Zo vertonen we alleen de producten of product categorieën waarbij het een positieve ROI oplevert in Google Shopping resultaten.

Na aankoop-

Behalve aan het begin van de klantreis, is ook zichtbaarheid aan het einde daarvan waardevol. Denk aan goede content over het installeren van producten, zoals je nieuwe lampen set in de tuin of de tegels in je badkamer. Bij dit soort ‘how-to’ content geldt dat het zowel je klanten helpt als ook een nieuwe doelgroep bereikt. Tenminste, als het goed geoptimaliseerd is voor online vindbaarheid.

Data en continu optimaliseren

Het werk is zeker niet afgelopen als de campagnes live staan. Continu monitoren en optimaliseren zijn essentieel voor de beste resultaten. Hierbij speelt data een grote rol. Tijdens de eerste maand van een nieuwe samenwerking maken we daarom altijd een dashboard waarin de belangrijkste cijfers zichtbaar zijn. Zo kunnen wij, en onze klant, constant een vinger aan de pols houden. Welke campagnes leveren goed uit, en welke minder? Is het slim om budget van de ene campagne naar de andere te verschuiven? Waar zien we kansen voor content creatie en SEO?

Onze specialisten houden de belangrijkste KPI’s dus constant in de gaten en rapporteren hier ook over naar jou als klant. Zo ben je altijd op de hoogte van het succes van de verschillende (social) kanalen en campagnes.

Branding vs performance

Een belangrijk aspect binnen online marketing, zijn KPI’s. KPI’s of key performance indicators geven aan of je campagne naar behoren presteert of niet. Welke KPI’s we in de gaten houden, verschilt per campagne. Vooral belangrijk hierbij is het onderscheid tussen branding en performance. Bij branding campagnes kunnen views (op Youtube of Instagram) en website bezoekers belangrijke KPI’s zijn. Hebben we het over een performance campagne, dan zijn zaken zoals sales en omzet veel belangrijker. Onze strategen en digital marketing consultants zullen je hier altijd goed over informeren, voor we aan een traject starten.

Onze ervaring binnen home-deco

Een aantal van de klanten waar we voor werken in de home-deco branche, zijn:

  • Little Greene, topsegment verf en behang
  • Paulmann, verlichting
  • Jan Groen Tegels, tegels voor huis en tuin
  • Intercodam, topsegment sanitair
  • Doehetbudget, raamdecoratie

Marketing bureau of in-house hulp?

Bij het verder professionaliseren van je marketing zijn er meerdere richtingen waar je op kan gaan. Je kunt proberen zoveel mogelijk kennis en kunde binnen je eigen organisatie te halen, of je kunt met een gespecialiseerd bureau samenwerken. Het voordeel van een bureau is de diepgaande kennis op het gebied van digital marketing en data. Een groot voordeel van in-house marketing is de korte communicatie tussen marketing en andere afdelingen.

Bij Orangedotcom bieden we je de keuze: hulp vanuit ons kantoor of een digital marketeer, opgeleid door ons, voor 3 à 5 dagen per week bij jou op kantoor om te ondersteunen bij de marketing. Alle kennis binnen onze organisatie staat zo tot je beschikking en komt direct jouw bedrijf in. Meer weten over zo’n samenwerking? Kijk op onze pagina over detacheren.

Uiteraard denken we graag breder dan onze specialisaties. Weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? We komen graag in contact.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?