Adverteren op marketplaces

Haal de beste resultaten uit marketplaces

Waarom gebruik maken van marketplaces?

Marketplaces zijn in opmars binnen het digitale landschap. Vergelijkingsplatformen zoals Amazon, bol.com, Marktplaats en Beslist nemen een steeds grotere rol in binnen het (digitaal) kopen van producten door consumenten. Hierdoor is het belangrijk om als e-commerce speler rekening te houden met deze ontwikkelingen binnen je strategie. 

Via marketing op marketplaces lift je mee op het enorme gebruik dat deze platformen hebben. Door jouw producten via marketplaces beschikbaar te maken en te promoten, krijg je potentieel toegang tot veel nieuwe prospects.
Feit is dat jouw klanten steeds meer vertrouwd raken met deze manier van kopen. Voor een groeiend aantal consumenten zijn marketplaces zelfs het startpunt van hun zoektocht vanwege het gebruiks- en bestelgemak.

Marketplace marketing zorgt voor een combinatie van vraaggestuurd verkeer op basis van zoekopdrachten en verkeer dat gericht op zoek is aan de hand van productcategorieën. Het is daarmee een stuk relevanter dan adverteren op basis van doelgroepen, omdat je als adverteerder al weet dat iemand in de markt is voor een product als dat van jou. Een marketplace bezoeker heeft bovendien vaak al een vergelijkend onderzoek gedaan en is daarmee een stuk verder in zijn aankoopproces, waardoor je vaak minder betaalt voor een sale. 

Kies je voor Orangedotcom, dan zorgen wij ervoor dat jouw producten optimaal zichtbaar zijn op de meest relevante marketplaces. Zo adviseren wij jou over welke sites best passend zijn en nemen wij – door inzet van de nieuwste tooling – de optimalisatie van je productfeed uit handen. Zo ben je er zeker van dat je altijd aansluiting vindt bij je doelgroep en dat je geen kansen op extra sales onbenut laat. 

Zo gaan we jou helpen

Als je kiest voor Orangedotcom kun je rekenen op een slimme strategie, doorlopende optimalisaties en een transparante samenwerking.

Kort gezegd verdelen we een marketplace-traject in de volgende onderdelen:

  1. Strategieontwikkeling
  2. Set-up
  3. Optimalisatie (performance management)
  4. Evaluatie en rapportage
Strategieontwikkeling

In de beginfase nemen onze consultants je mee in de optimale strategie. Zo adviseren wij o.a. over de in te zetten marktplaatsen en over welke producten naar verwachting het slimste zijn om op te adverteren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een item voor veel sales zorgt, maar dat er onder aan de streep nauwelijks marge overblijft. Of het kan zijn dat wij op een productgroep veel of juist weinig concurrentie verwachten. Al deze zaken nemen wij mee in ons advies. Wij nemen hierbij altijd de gezamenlijk bepaalde doelstellingen als uitgangspunt.

Set-up

De set-up nemen wij, indien gewenst, volledig uit handen. Wij regelen de opzet van accounts en de optimalisatie van de productfeed. Dit laatste doen wij met de beste feedmanagement tools zoals Channable. Of het nu een statische feed betreft, of een geautomatiseerde XML-feed vanuit de website, de ervaring leert dat de meeste productfeeds gebreken hebben of onvolledig zijn. Door de feed te verrijken met slimme regels en toevoegingen zorgen wij ervoor dat de marktplaatsen begrijpen welke producten je aanbiedt. Dit zorgt er weer voor dat de items optimaal zichtbaar zijn en dat ze op een zo relevant mogelijke plek getoond worden.

Optimalisatie

Wij monitoren dagelijks welke producten goed scoren en welke het minder goed doen. Op basis van de data en in overleg met jou, doen we doorlopend kleine aanpassingen op de campagnes te optimaliseren. We houden hierbij continu in de gaten of de behaalde resultaten in lijn zijn met de vooraf bepaalde doelstellingen.

Evaluatie en rapportage

Om ervoor te zorgen dat jij als klant altijd goed op de hoogte bent bespreken we regelmatig samen de bevindingen en de resultaten vanuit de campagne. Vanuit de learnings en jouw input passen we de strategie waar nodig aan en scherpen we de werkwijze proactief aan. Verwacht van ons begrijpelijke rapportages waarin we zoveel mogelijk de vinger op de zere plek leggen. We vragen je bovendien twee keer per jaar om je ervaring met ons te delen in een onderzoek. Zo houden we elkaar scherp en blijven we open communiceren.

  • Extra omzet
  • Loop voor op je concurrentie
  • Volledig ontzorgd

Wat houdt adverteren via marketplaces in?

Bij marketplace advertising zet je jouw producten op het platform van een andere aanbieder, een digitale marktplaats. Een van de grote voordelen van deze manier van adverteren is dat je als kleinere speler gebruik kunt maken van de grote aantrekkingskracht, en daarmee het websiteverkeer, van grote partijen zoals Amazon, marktplaats en bol.com. Je productitems zijn zichtbaar voor een groot publiek en kunnen vaak direct afgerekend worden. Vaak dus zelfs zonder het hebben van een eigen webshop. 

CPS vs. CPC model

De afrekening gaat doorgaans op basis van CPC (cost-per-klik) waarbij je bij iedere klik op je advertentie een bedrag betaalt, of op basis van CPS (cost-per-sale). Bij die laatste variant zul je alleen betalen op het moment dat er een aankoop plaatsvindt. Je draagt dat een deel van de koopsom af aan de marketplace. Welk model het beste is voor jou als adverteerder is iets waar onze consultants je graag over adviseren.

Wanneer is advertising interessant?

Advertising binnen de marketplace dient ter ondersteuning van je productaanbod op het platform. Dit is dus alleen relevant als je aanwezig bent als seller en producten aanbiedt. Marketplaces zijn in eerste instantie een additioneel saleskanaal, waarbij advertising dit ondersteunt.

Wil jij extra omzet uit marketplaces?