Conversie Optimalisatie Orangedotcom

Conversie optimalisatie (CRO)

Maak je website relevanter door A/B testen

Waarom conversie optimalisatie?

Het begint allemaal met website bezoek – direct, organisch of via advertising. Dat wil echter niet zeggen dat deze bezoekers ook converteren. Om te achterhalen hoe dit geoptimaliseerd kan worden helpen we je met conversie optimalisatie (CRO). Hiermee reiken we je praktische verbeterpunten aan die bezoekers beter laten converteren. We doen onderzoek en testen wat de bottlenecks zijn voor het doen van een aanvraag of doorlopen van een bestelling of aankoop via jouw site.

Met dit onderzoek kunnen we bijvoorbeeld ontdekken dat de kleur of positie van een knop gewijzigd moet worden, de tekst van de call-to-action veranderd moet worden, of dat een hele pagina op de website opnieuw ingericht moet worden. Allemaal aanpassingen met het doel bezoekers te laten converteren. Bezoekers kunnen zodoende moeiteloos door een site navigeren en hebben een hogere kans om te converteren. De business impact is enorm; ga maar eens na wat een conversie stijging van 1% naar 1,5% doet met de omzet. Kortom, een essentieel onderdeel bij het werken aan digitale groei.

Zo gaan wij jou helpen

Ons CRO-proces bestaat uit een aantal onderdelen. Het begint allemaal met een Expert Review. In een Expert Review worden alle knelpunten in de funnel (van homepage tot aan check-out) met betrekking tot de gebruiksvriendelijkheid in kaart gebracht en gevisualiseerd. Op basis hiervan wordt vervolgens een op impact en effort geprioriteerde lijst van adviezen samengesteld. Lees meer over onze Expert Review.

Bij de start van een traject wordt duidelijk in kaart gebracht wie de betrokken stakeholders zijn en wat hun rol is. Het is belangrijk inzichten mee te nemen van andere afdelingen naast die van marketing.

CRO wordt projectmatig ingezet, waarbij het testen van verschillende hypotheses continue plaatsvindt. Voorafgaand wordt duidelijk besproken welke mogelijkheden er zijn om vanuit IT aanpassingen te maken. Vaak is dit niet nodig, echter voor sommige zaken zal ook de afdeling IT een goede bijdrage kunnen leveren. We werken met verschillende tools zoals Google Optimize, VWO en Optimizly.

Deliverables

  • Volledig ingericht meetplan;
  • Inrichten Google Tag Manager;
  • Adviesrapportages gedragsdata;
  • Adviesrapportages A/B testen.

Onze consultants hebben ervaring met conversiegerichte campagnes voor uiteenlopende websites. Deze ervaring gecombineerd met nauwkeurig testen, meten en optimaliseren zorgt ervoor dat we samen nog betere resultaten kunnen bereiken. Geïnteresseerd in conversie optimalisatie? Neem dan gerust eens contact met ons.

  • Hogere conversie
  • Impact op sales & conversies
  • Verhoog de gebruiksvriendelijkheid

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (CRO) is het optimaliseren van het rendement van een website. Het is een proces waarbij aan de hand van data- en gedragsanalyses en testen nieuwe inzichten worden opgedaan. Deze worden toegepast om de conversies op een website te verbeteren. Met conversies bedoelen we meer leads, meer aanvragen, meer clicks, meer omzet etc.

Onze 5 pijlers van CRO

Elk conversie optimalisatie-traject bestaat uit meerdere pijlers.

1. Data-analyse

De eerste fase van het conversie optimalisatietraject heeft betrekking op de data-analyse. De data-analyse wordt uitgevoerd om de knelpunten binnen je website te ontdekken. Op deze wijze brengen we de daadwerkelijke knelpunten in kaart om het CRO-traject tot het gewenste resultaat te leiden.

2. Gedragsanalyse vanuit UI & UX oogpunt

Tijdens de tweede fase van conversie optimalisatie worden verschillende tools ingericht om de gedragsanalyse op je website te faciliteren. Op basis van de data-analyse zijn knelpunten geïdentificeerd. Tijdens fase 2 is het zaak om inzichtelijk te krijgen wat hier daadwerkelijk aan de hand is en waarom de data is zoals deze is. Welke indruk krijgt een gebruiker bijvoorbeeld en hoe gebruiksvriendelijk is je website.

Binnen deze fase wordt nauw samengewerkt met de designer, ontwikkelaar en opdrachtgever. Hierdoor kunnen de uiteindelijke beslissingen genoeg draagvlak vinden bij de verschillende partijen. Dat is belangrijk wanneer mogelijk aanpassingen getest gaan worden op de website middels een A/B-test.

3. User Surveys

Vind een gebruiker wat hij zoekt op je website? Dat vragen we uit voor de juiste inzichten. Orangedotcom werkt met Hotjar, om te achterhalen of de bezoeker zaken mist die de conversie kans verlagen. Daarnaast is panel inzet via User Sense mogelijk.

4. A/B-testen

Tijdens dit onderdeel worden A/B-testen opgezet. Het testen van aanpassingen is een belangrijke fase in het conversie optimalisatieproces. Door uitgebreide data-analyse weten wij hoe we het aantal conversies kunnen verhogen, maar uiteindelijk geeft testen de doorslag. We passen Google Optimize toe om aanpassingen aan de site te testen voordat ze doorgevoerd worden. Lees meer over A/B testen.

5. Personalisatie

Middels personalisatie passen we overtuigingsprincipes van Cialdini toe. Via Datatrics of andere tooling tonen we bijvoorbeeld gepersonaliseerde boodschappen en aanbevolen producten. Conversational tools zoals Leadoo helpen klanten beter converteren.

 

Wil jij je website verbeteren en meer conversies halen?