Bench

Programmatic advertising

Gericht adverteren met beeld

Wat is programmatic advertising?

Programmatic advertising komt voort uit traditionele display advertising. Waar voorheen hoge CPM-prijzen betaald moesten worden voor vaste posities, is programmatic precies het omgekeerde. Door het beter laten aansluiten van vraag en aanbod kan er gerichter ingekocht worden. Zo werd er in het begin ook voornamelijk ingekocht op ‘unsold inventory’. Ook dit is veranderd, waarbij kwaliteit steeds belangrijker wordt.

Programmatic is breder dan alleen display advertising. In feite betreft het alle inkoop van digitale advertentie; alleen dan geautomatiseerd. Zo kan er naast display advertising, ook video, radio, homepage-takeovers, digital out-of-home en tv-programmatic worden ingekocht. Het is een dataspel en dat is precies waarom wij, als online marketingbureau, dit zo goed snappen.

Waarom programmatic advertising?

Het is simpel; efficiëntie en effectiviteit. Het is niet meer nodig om uitgevers te bellen en om handmatig alle banners door te sturen om te laten trafficen. Met programmatic gaan zaken veel sneller en ben je zelf in controle. Ook is het niet meer nodig om alle plaatsingen zelf te beheren. Dit wordt grotendeels uit handen gegeven waarbij op basis van cookiepools, segmentatie en de juiste targeting relevanter wordt geadverteerd. Er is veel minder waste! Dit blijkt uit tal van onderzoeken waarbij CPA (Cost Per Acquisition) fors daalt en ROI stijgt.

Hoe gaan we te werk qua programmatic advertising?

De strategie stellen we samen op. Op basis van een uitgebreide kick-off sessie zullen we een plan van aanpak opstellen voor programmatic adverteren. Tijdens deze sessie is het van belang duidelijk antwoord te krijgen op vragen als:

  • Welke apparaten worden gebruikt?
  • Is de gebruiker al eerder op de website geweest?
  • Wat wil je als bedrijf communiceren?
  • Welk medium gebruikt je doelgroep?
  • Kan er gesegmenteerd worden binnen de doelgroep?
  • Wat is het gedrag van de gebruiker van de afgelopen maanden?
  • Kan er eigen klantdata gebruikt worden?

De uitvoer en strategie om het maximale rendement te behalen, gaat volledig in overleg. Zo worden doelstellingen, budget, inzet en rapportages zo goed nauwkeurig mogelijk bepaald.

  • Gericht targeten
  • Verhoging zichtbaarheid
  • Ervaren consultants

Programmatic advertsing in de praktijk

Simpelweg is programmatic advertising het automatisch en real time inkopen van advertentieruimte. Programmatic adverteren heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Wereldwijd gezien, zien we in programmatic de grootste groei als we kijken naar mediabudgetten. Hoe komt dat toch? Mede door technologische ontwikkeling en het steeds beter kunnen meten van alle touchpoints, is programmatic een volwaardig online marketing kanaal geworden.

Programmatic advertising kan goed ingezet worden voor het bereiken van nieuwe doelgroepen (prospecting) enerzijds als bestaande klanten nogmaals bereiken (retargeting). Afhankelijk van de doelstellingen kan er gekozen worden voor meer focus op sales en performance, echter interessanter is het om je merk in de markt te zetten en de je merkbekendheid te vergroten.

Programmatic advertising is niet voor iedere adverteerder relevant. Het is daarom van belang goed te kijken naar doelstellingen en budgetten. In veel gevallen is adverteren via het Google Display Netwerk voldoende. Vooral de grotere adverteerders willen meer volume, willen nog beter kunnen targeten, willen gebruik maken van 3rd party cookies en willen eigen data koppelen aan hun online marketing campagnes. Dan kom je snel uit bij programmatic advertising.

Adverteer je al op het Google Display Netwerk maar wil je het bereik vergoten? Of wil je meer inzichten en meer mogelijkheden om gerichter te targeten? We gaan graag met je in gesprek over wat programmatic advertising voor jou kan doen.

Meer weten over programmatic?