Online dashboarding

Dolenthousiast over data

Wat is een online marketing dashboard?

We maken marketing dashboards op maat voor klanten. Marketing dashboards zijn net als het dashboard in je auto een soort instrumentenkits waarop je in één oogopslag al je data en actieve tools in een overzicht kan zien.
Hiervoor gebruiken we de software van Klipfolio. Dit geeft ons de flexibiliteit en snelheid om maatwerkoplossingen te maken.

Klanten krijgen persoonlijke toegang tot een marketing dashboard. Voor het marketing dashboard kunnen individuele users gecreëerd worden, waarbij ook rechten en datgene dat gebruikers te zien krijgen makkelijk kunnen worden aangepast.

Waarom een marketing dashboard?

Het grote voordeel van een marketing dashboard hanteren, is dat je direct ziet wat de voortgang van resultaten zijn; zo kan het overzicht behouden worden en kan er snel worden bijgestuurd. Andere grote voordelen van de unieke online marketing dashboards zijn:

  • 24/7 online & toegankelijk;
  • Veiligheid van data;
  • In te richten voor verschillende stakeholders;
  • De mogelijkheid om te benchmarken; om een totaaloverzicht te geven van alle merken, landen of campagnes;
  • SEO en SEA rapportages geïntegreerd;
  • Targets in te stellen voor belangrijke KPI’s;
  • Real-time data;
  • Externe data kan gekoppeld worden; Google AdWords, Bing, Doubleclick, Adform, P161, Coosto, mailsystemen, CRM, Saleforce en nog veel meer.

Hoe gaan wij te werk met marketing dashboards?

Een marketing dashboard vergt enige aandacht. Een cruciale en belangrijke stap is heel duidelijk afkaderen wat voor jou als klant belangrijk is. Wat wil je meten? Welke KPI’s stuur je op? Welke targets wil je behalen? Welke databronnen moeten inzichtelijk zijn? Alleen dan resulteert het in een goed eindresultaat.

  • Realtime data
  • 24/7 toegankelijk
  • Veilig gebundeld

Het marketing dashboard in de praktijk

Een marketing dashboard is een online rapportage dashboard met daarin alle KPI’s, resultaten en data. Data-integratie en data-centralisatie is cruciaal vandaag de dag en het is belangrijk om je belangrijkste data snel voorhanden te hebben. Data is vaak versplinterd, wat het lastig maakt goede strategische beslissingen te nemen. Als online marketeer wil je het overzicht bewaren en kunnen sturen op de juiste KPI’s. Dat kan! Een marketing dashboard is dan ook de ideale tool om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld SEO rankings, om het resultaat van een SEA campagne te monitoren, om de belangrijkste website data te zien en om alle online marketing kanalen met elkaar te benchmarken.

Orangedotcom hecht belang aan de integratie van andere online kanalen en aan het vergelijken van SEO en SEA met andere online marketing kanalen. Naast inzichten omtrent Analytics, SEO en SEA, creëert Orangedotcom ook aanvullende dashboards zoals o.a. een analytics dashboard, Social dashboard, KPI dashboard, management dashboard, Email dashboard, etc.

Erg waardevol is het combineren van databronnen. Zo werken we vaak met een marketing dashboard die alle online marketing kanalen vergelijkt. Zo hebben we een marketing dashboard die inzicht geeft in de belangrijkste KPI’s voor bijvoorbeeld Google Adwords, Bing, P161, Facebook, LinkedIn en een emailcampagne. Ook kan er een koppeling gemaakt worden met het back-end van de website en/of een CRM systeem. Op die manier kan ook de kwaliteit van leads inzichtelijk gemaakt worden. Daarmee wordt een koppeling gemaakt tussen de kwaliteit van leads en de online marketing kanalen.

Het marketing dashboard is daarmee een belangrijke tool voor klanten. Klanten krijgen inzicht in de werkzaamheden die we uitvoeren, maar nog belangrijker geeft het de mogelijkheid om snel en accuraat te sturen op performance.

Werk jij nog zonder marketing dashboard? Of wil je delen aan je team of organisatie wat de impact is van jouw werk? We gaan graag met je in gesprek over wat een marketing dashboard voor jou kan doen.

Meer weten over online dashboarding?