Online dashboarding

Strakke online rapportages, eenvoudig deelbaar met de business

Waarom een online dashboard?

Het grote voordeel van een goed online dashboard is dat je direct ziet wat de huidige status van je inspanningen is. Zo kan het overzicht behouden worden en kan er snel worden bijgestuurd op de juiste KPI’s, targets en metrics.

De leus ‘data is het nieuwe goud’ klinkt misschien wat overdreven, maar is wat ons betreft niet minder waar. In een digitale wereld waar de grenzen tussen offline en online verdwijnen, is het belangrijker dan ooit dat jij altijd en overal directe toegang hebt tot je data.

Door gebruik te maken van strak ingerichte rapportages blijven stakeholders in jouw organisatie goed op de hoogte van de performance van online en offline kanalen en is het mogelijk om snel en data-gedreven bij te sturen waar nodig. De juiste dashboarding is bovendien volledig geautomatiseerd en bevat real-time gegevens. Door gebruik te maken van dergelijke rapportage betrek je bovendien de business en vindt de discussie steeds meer plaats op basis data en steeds minder op basis van onderbuikgevoel.

Een begrijpelijk, visueel aansprekend en online opvraagbaar dashboard mag volgens ons in een serieus bedrijf niet ontbreken. Dashboarding kan het vertrekpunt vormen van waaruit jij je digital marketing strategie baseert. Door gebruik te maken van de nieuwste tooling is het mogelijk om inzichten om te zetten naar concrete kansen, meer leads en sales.

Zo gaan wij jou helpen

Een traject bij Orangedotcom gaat altijd gepaard met de oplevering van een overzichtelijk, volledig en vaak op maat gemaakt dashboard. Hierin kunnen we data vanuit SEA, SEO, social, display of andere diensten samenbrengen. Samengevat is onze aanpak gestoeld op vijf pijlers:

  • Communicatie; om effectieve dashboards te bouwen gaan wij eerst met jou in gesprek. Door goed te doorgronden op welke resultaten gestuurd wordt en welke business goals belangrijk zijn, kunnen onze consultants een geraamte neerzetten.
  • Synergie; online en offline kanalen zijn daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden. Onze experts zorgen ervoor dat de effecten over de gehele marketingmix zo duidelijk mogelijk uiteengezet zijn;
  • Meetbaarheid; we luisteren goed naar wat jij belangrijk vindt om te meten en geven daarnaast pro-actief invulling aan een veelomvattend meetplan;
  • Offline bronnen; data komt natuurlijk niet altijd uit online kanalen. Vaak is het waardevol om ook andere bronnen te koppelen zoals een CRM-systeem of om telefoongesprekken, winkelverkopen of retouren inzichtelijk te maken.
  • Tooling; natuurlijk wil je alles volledig en overzichtelijk op een centrale plaats terugzien. Dit doen wij door systemen als Google Analytics, Facebook Analytics en Adobe Analytics te koppelen aan onze dashboard oplossing in Data Studio.

Werk jij nog zonder online dashboard? Of wil je delen aan je team of organisatie wat de impact is van jouw werk? We gaan graag met je in gesprek over wat een online dashboard voor jou kan doen.

  • Direct inzicht in performance
  • Altijd real-time data
  • Begrijpelijk en eenvoudig deelbaar

Wat is een online dashboard?

Online dashboards bieden je, net als het dashboard in je auto, in één oogopslag al je data en actieve tools in een overzicht. Orangedotcom maakt online dashboards op maat voor klanten. Hiervoor gebruiken we de software van Google Data Studio. Dit geeft ons de flexibiliteit en snelheid om maatwerkoplossingen te maken.

Klanten krijgen persoonlijke toegang tot een online dashboard. Voor het online dashboard kunnen individuele users gecreëerd worden, waarbij ook rechten en datgene dat gebruikers te zien krijgen makkelijk kunnen worden aangepast.

Het online dashboard in de praktijk

Een marketing dashboard is een online rapportage dashboard met daarin alle KPI’s, resultaten en data. Data-integratie en data-centralisatie is cruciaal vandaag de dag en het is belangrijk om je belangrijkste data snel voorhanden te hebben. Data is vaak versplinterd, wat het lastig maakt goede strategische beslissingen te nemen. Als online marketeer wil je het overzicht bewaren en kunnen sturen op de juiste KPI’s. Dat kan! Een marketing dashboard is dan ook de ideale tool om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld SEO rankings, om het resultaat van een SEA campagne te monitoren, om de belangrijkste website data te zien en om alle online marketing kanalen met elkaar te benchmarken.

Orangedotcom hecht belang aan de integratie van andere online kanalen en aan het vergelijken van SEO en SEA met andere online marketing kanalen. Naast inzichten omtrent Analytics, SEO en SEA, creëert Orangedotcom ook aanvullende dashboards zoals o.a. een analytics dashboard, Social dashboard, KPI dashboard, management dashboard, Email dashboard, etc.

Erg waardevol is het combineren van databronnen. Zo werken we vaak met een marketing dashboard die alle online marketing kanalen vergelijkt. Zo hebben we een marketing dashboard die inzicht geeft in de belangrijkste KPI’s voor bijvoorbeeld Google Adwords, Bing, P161, Facebook, LinkedIn en een emailcampagne. Ook kan er een koppeling gemaakt worden met het back-end van de website en/of een CRM systeem. Op die manier kan ook de kwaliteit van leads inzichtelijk gemaakt worden. Daarmee wordt een koppeling gemaakt tussen de kwaliteit van leads en de online marketing kanalen.

Flexibiliteit met een online dashboard

Andere grote voordelen van online dashboards zijn:

  • Real-time data; 24/7 online & toegankelijk;
  • Veiligheid van data;
  • In te richten voor verschillende stakeholders;
  • De mogelijkheid om te benchmarken; om een totaaloverzicht te geven van alle merken, landen of campagnes;
  • Integreren van verschillende kanalen;
  • Gebruik van targets;
  • Koppelen van externe data.

Meer inzicht in je data en betere beslissingen nemen?