Personalisatie Orangedotcom

Personalisatie

Don’t be a stranger

Wat is personalisatie?

Op het internet worden we tegenwoordig overspoeld met informatie. Door deze overvloed van informatie zijn we steeds beter in staat om informatie te filteren. Personalisatie komt op dat moment steeds meer om de hoek kijken. Personalisatie kan simpelweg plaatsvinden op twee assen. Personalisatie op de website en personalisatie in marketing (kanalen). 1-op-1 personalisatie is ook mogelijk, bijvoorbeeld in e-mail marketing. Bij personalisatie wordt over het algemeen gezorgd dat het contact met de websitebezoeker, de prospect of de klant zo maatgericht mogelijk is. Bijvoorbeeld door de persoon direct met de voor- en achternaam aan te spreken of in te spelen op zijn of haar maatgerichte behoeftes.

Waarom personalisatie?

Er zijn talloze onderzoeken gedaan waaruit de kracht van personalisatie blijkt. Personalisatie zorgt dat je communicatie op maat gemaakt is voor de gebruiker of consument. Denk je maar eens in dat je in een winkel geholpen wordt, waarbij het personeel weet wie je bent, wat je vorige bestellingen zijn en waar je naar op zoek bent. Kortom, het doel is relevant zijn en je onderscheiden van concurrenten. Uiteindelijk kan dit resulteren in meer verkopen en als direct gevolg daarvan een hogere omzet.

Hoe gaan wij te werk?

Voor de inzet van personalisatie, werken wij samen met een technologiepartner. Dat maakt het mogelijk om relatief snel te starten met personalisatietrajecten. Vervolgens is het belangrijk goed na te denken over het gedrag van je belangrijkste doelgroepen. Samen met jou bepalen we dan ook de strategie en aanpak die past bij je doelstellingen. Bijvoorbeeld of personalisatie op de website bij je past of dat het beter is dat we je Search en Display personaliseren.

  • Gerichte targeting
  • Meer halen uit bezoekers
  • Strategie op maat

Personalisatie in de praktijk

Op de website kan veel gepersonaliseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en content. Nog belangrijker is het tonen van een uniek productaanbod op de website; gebaseerd op aankoopgedrag uit het verleden in combinatie met het gedrag en interactie op de website. Personalisatie buiten je site kan ook in online marketing kanalen worden doorgevoerd, zoals SEA, Display Advertising, Programmatic, Retargeting en Social Advertising. Hiervoor dient er wel een koppeling te zijn tussen het advertentieplatform en het Data Management Platform (DMP). Echter op die manier kun je bepaalde segmenten aanspreken en met behulp van gerichte communicatie een gepersonaliseerde boodschap laten zien.

Personalisatie kan niet samengaan zonder een DMP. Een DMP is tool waar organisaties verschillende databronnen kunnen samenbrengen en gebruiken voor, onder andere, marketing doeleinden. Vanuit een DMP kan een segmentatiemodel opgebouwd worden, op basis waarvan marketing kanalen worden aangestuurd of op basis waarvan unieke producten worden getoond.

Orangedotcom maakt personalisatie toegankelijk. Voor personalisatie met Orangedotcom hoeven er geen lange trajecten te worden opgestart om een DMP te implementeren. In tegenstelling tot andere ingewikkelde tools werken wij samen met een technologiepartner die zorgt voor een simpele implementatie. Een aantal grote voordelen zijn:

  • Geen ICT-impact (plugin Google Analytics);
  • Platform onafhankelijk (koppelbaar met andere systemen die bij een organisatie in gebruik zijn);
  • Verhogen van de conversie in alle kanalen;
  • Realtime personalisatie van content op basis van opgebouwde profielen;
  • Verrijking van bestaande data voor direct toepasbaar maken hiervan;
  • Performance based afrekenmodel mogelijk.

Om tot succesvolle resultaten te komen helpen wij je bij het stellen van de juiste vragen, zoals:

  • Wat wil je bereiken?
  • Voor welke groepen wil je een campagne opzetten?
  • Op basis waarvan ga je segmenteren?
  • Wil je dat je bezoekers kunt identificeren
  • Welke boodschap en actie ga je communiceren?
  • Waar op je website wordt de uiting getoond?

Alleen dan ben je echt relevant en maak je het verschil. Maak je nog geen gebruik van personalisatie in je online marketing, zoals bv in SEA? Of wil je gepersonaliseerd product-aanbod laten zien? We gaan graag met je in gesprek over de impact van personalisatie.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?