Social Media Orangedotcom

Social advertising

Vang je doelgroep op social

Waarom social advertising?

Een gedegen marketingstrategie zonder inzet van social kanalen is al bijna niet meer denkbaar. Niet gek ook: een groot gedeelte van de mediaconsumptie vind hier plaats. Of dit nu voor sociale doeleinden (Facebook, Instagram, Twitter), werk gerelateerd (LinkedIn) of ter inspiratie is (Pinterest): Nederlanders zijn hier massaal te vinden. 

Hiermee is het voor adverteerders zeer relevant om social advertising in te zetten. Door de uitgebreide targeting-mogelijkheden op bijvoorbeeld interesse, sociaal-demografische kenmerken of functieprofielen is social advertising een uitstekende manier om je doelgroep te bereiken voor prospecting of remarketing.  Dit gecombineerd met impactvolle uitingen en uitgebreide optimalisatiemogelijkheden maakt dat we de inzet hiervan altijd zullen overwegen of meenemen in de aanpak. 

Via een social marketing traject bij Orangedotcom ben je optimaal zichtbaar in jouw doelgroep, zorgen we ervoor dat we je marketingbudget zo efficiënt mogelijk inzetten en dat je advertenties perfect aansluiten bij de doelgroep. En dat vertaalt zich in meer leads en sales!

Zo gaan wij jou helpen

Er kunnen een hoop redenen zijn om je social advertising uit te besteden aan een bureau. Zo kan het zijn dat er intern geen capaciteit beschikbaar is, je de social inzet wil optimaliseren of dat je op zoekt bent naar een manier om meer rendement te behalen. Wat de reden ook is, we willen je graag vertellen over onze aanpak.

Een social-traject is in de volgende onderdelen te verdelen:

  1. Strategie ontwikkeling
  2. Kick-off & onboarding
  3. Optimalisatie (performance management)
  4. Evaluatie
  5. Communicatie
  6. Skills & organisatie

Strategieontwikkeling
Het eerste deel van de samenwerking voeren onze consultants gerichte analyses uit van bestaande media en bepalen we, in overleg met jou, o.a. budgetallocatie en platformkeuze. Daarnaast stellen we een roadmap en duidelijke planning op en gaan we in op het volwassenheidsniveau van de organisatie op het gebied van digital marketing.

Kick-off & onboarding
We rollen een onboardingstraject uit waarin we alle interne stakeholders betrekken. In een gezamenlijke kick-off sessie bespreken we o.a. het meetplan, KPI’s, business goals, campagne setup en meer. Wanneer iedereen het eens over de strategie, beginnen we direct met het opzetten van online dashboards. Verder benutten we deze fase om heldere afspraken te maken over de manier en de frequentie van communicatie.

Optimalisatie
Het dagelijkse monitoren begint. Met de juiste KPI’s en het samen opstellen van targets streven we naar een continue ‘learning loop’. Door te testen en te leren en te verbeteren maken we stappen naar steeds betere resultaten. In het begin zullen dit vaak grotere, meer ingrijpendere aanpassingen zijn. Na verloop van tijd zullen de verbeteringen incrementeel van aard zijn. Bij Orangedotcom maken we gebruik van de nieuwste ondersteunende tools ervoor te zorgen dat we optimaal rendement behalen.
Door continue te A/B-testen en nieuwe strategieën uit te proberen komen we tot een optimale social inzet. Dit doen we bijvoorbeeld door:

  • Testen met verschillende biedstrategieën;
  • Testen van verschillende content, zowel beeld als tekst in de meest relevante beschikbare advertentie formats;
  • Zorgen voor regelmatig wisselende content, om advertentiemoeheid tegen te gaan;
  • Opbouwen en testen van een uitgebreide doelgroepen database.

Evaluatie
We duiden graag wat we zien. We bespreken samen de bevindingen en scherpen vanuit deze input de werkwijze aan. Wij kijken hierbij naar de gehele customer journey en richten een strakke samenwerking met andere bureaus/stakeholders in. We vragen je twee keer per jaar in een onderzoek naar je ervaring met ons. Dit houdt ons scherp en zorgt voor een open dialoog.

Communicatie
Om als verlengstuk van jouw organisatie op te treden, zorgen we ervoor dat we dichtbij de organisatie staan. Met jouw goedvinden organiseren we veelvuldig vaste werksessies bij jullie op kantoor. Op deze manier intensiveren we de samenwerking en zijn we altijd op de hoogte van wat er speelt in de organisatie en de markt.

Skills & organisatie
We vinden het belangrijk dat jullie kennisniveau toeneemt en we delen graag onze kennis. We organiseren daarom trainingen en houden inspiratie-sessies. Deze sessies passen we graag aan, zodat de content altijd relevant is voor de toehoorders. Ongeacht het niveau.

Natuurlijk is het werk nooit af. Daarom zullen onze consultants steeds blijven kijken naar manieren om de concurrentie te slim af te zijn, de nieuwste technologieën toe te passen en jou proactief te informeren over kansen en bottlenecks. De kern van onze dienstverlening wordt gekenmerkt door de samenwerking tussen klant en bureau. Waar wij als bureau veel kennis hebben over zoekmachine-adverteren, heb jij als klant de meeste kennis over het product of de dienst. Door deze twee kennisvlakken optimaal te combineren behalen we samen de beste resultaten.

Net dat beetje extra

Sociale platformen lenen zich om klanten een maatgerichte customer journey te laten doorlopen. De vele contactmomenten en hoge engagement passen goed bij het opbouwen van een warm contact met je doelgroep. Storytelling is hierbij een methode om toonaangevend en inspirerend te zijn. Wie ben je? Wat doe je? En hoe onderscheidend ben je? Vragen die via storytelling over gebracht kunnen worden aan (potentiële) klanten. Naast het produceren of beoordelen van creatiemateriaal denken we ook kritisch mee over de campagne, de website en andere factoren die het imago van je bedrijf kunnen beïnvloeden tijdens het social marketingproces.
Binnen een afzonderlijke social campagne adviseren we welk advertentiemateriaal (video, carrousel, rectangle, etc.) het beste ingezet kan worden en stemmen we de creatie qua planning, benodigde specs en beschikbare resources met je af. Wij kunnen naast advies en uitvoering ook zelf beeldmateriaal produceren of opmaken. Vaak bieden we bij de creatie meerdere momenten om af te stemmen om de tone of voice van de organisatie zo goed mogelijk in de marketinguiting naar voren te laten komen.

  • Zichtbaarheid op relevante plekken aan de juiste doelgroep
  • Kwalitatief websiteverkeer
  • Duurzame groei

Wat is social advertising?

Onder social advertising scharen we alle vormen van betaalde zichtbaarheid binnen platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Naast een goede strategie en uitvoer op je eigen pagina’s (owned) is advertising (paid) een goede aanvulling voor additionele zichtbaarheid binnen je (potentiële) doelgroep. Met dit laatste kan Orangedotcom je helpen.

Dit kan zich vertalen in verschillende vormen van inzet, afhankelijk van het relevante platform. Orangedotcom heeft ervaring met alle platformen en advertentietypes. Of dit nu uitingen zijn voor zichtbaarheid, ter inspiratie of om leads te verzamelen. Mocht je voorbeelden van ons werk willen zien, kan je bijvoorbeeld de case van Maison365 eens checken.

Welke kanalen zetten we in?

Facebook
Facebook zetten we in voor zichtbaarheid. Door de verschillende advertentie vormen is het mogelijk op te vallen in de tijdlijn of stories van je doelgroep. Facebook biedt door uitgebreide targeting-mogelijkheden veel opties om je doelgroep te bereiken en te optimaliseren op resultaat. Lees meer over Facebook hier.

Instagram
Instagram is een uitstekend platform om inspiratie te bieden. Door de verschillende advertentie vormen is het mogelijk op te vallen in de tijdlijn of stories van je doelgroep. Instagram biedt door uitgebreide targeting-mogelijkheden veel opties om je doelgroep te bereiken en te optimaliseren op resultaat.

LinkedIn
LinkedIn is hét platform voor B2B communicatie. Door de uitgebreide profielinformatie is het mogelijk om zeer gericht relevante professionals te bereiken. LinkedIn is niet zozeer een salesplatform maar leent zich wel goed om zakelijke leads te verzamelen, nieuwe collega’s te vinden of meer informatie rond producten of diensten tussen de oren te krijgen van prospects. Lees hier meer over LinkedIn.

Pinterest
Pinterest is een uniek platform, waarbij een grotendeels vrouwelijke doelgroep inspiratie opdoet op allerlei gebieden. Het is mogelijk om bij jouw doelgroep op te vallen met uitgelichte pins. Door de gerichte search zien we het platform als een pull platform (net zoals de zoekmachines).

Samen het maximale uit social media advertising halen?