Mobile adverteren

Mobile advertising

Mobiel adverteren als onmisbaar element

Waarom mobile advertising?

Het internetgebruik neemt wereldwijd ieder jaar toe. Tel daarbij op dat meer en meer consumenten gewend zijn om hun smartphone voor vrijwel alle online zaken te gebruiken. Specifiek adverteren op mobiel wordt daarom steeds belangrijker. De gedachte dat mobiele apparaten alleen belangrijk gebruikt worden in de oriënterende fase van de aankoopfunnel is inmiddels achterhaald. Doordat online surfen op een mobiel apparaat de laatste jaren steeds gebruiksvriendelijker is geworden, is het voltooien van een aankoop of het aanvragen van een offerte steeds eenvoudiger. Dit is vooral te danken aan de opkomst van mobile first website ontwerp en responsive designs. Hierbij staat niet langer de desktop computer als belangrijkste communicatiekanaal centraal, maar de smartphone. Mobile advertising geeft je daarnaast de kans om altijd dichtbij jouw doelgroep te blijven. Je mobieltje heb je immers altijd op zak!

Zo gaan wij jou helpen…

Net zoals bij alle andere vormen van digital advertising bepalen we eerst samen met jou een slimme strategie. Mobiel adverteren zien wij echt als een aparte tak van sport, omdat een mobiele strategie wezenlijk iets anders is dan het simpelweg uitleveren van banners op een mobiel apparaat. Het gedrag van jouw doelgroep op een smartphone verschilt vaak van het gedrag op andere apparaten. Dat vraagt dus om een andere aanpak.

De meest essentiële stap bij het opzetten van een mobiele strategie is het in kaart brengen van jouw doelgroep en het identificeren van online gedrag, specifiek op een mobiel apparaat.

Nadat we aan de hand van jouw data en data uit bronnen zoals Google Analytics hebben verzameld, bepalen we samen de uitingen. Om achteraf het succes van de campagne te kunnen meten en om tussentijds op te kunnen sturen, bepalen we specifiek voor mobiele apparaten welke KPI’s nodig zijn om jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Voor het beste resultaat is het noodzakelijk om het hele proces – van strategie tot conversie – perfect in orde te hebben. Zo creëer je voor jouw doelgroep een ideale klantervaring. Ben je overtuigd en klaar om jouw prospects op de slimst mogelijke manier te bereiken? We denken graag met je mee!

  • Cross-device strategie
  • Meer leads en sales
  • Optimale klantervaring

Wat is mobile advertising?

Nederlanders zitten meer dan een maand (34 dagen!) per jaar op hun mobiele telefoon. Dat is omgerekend  gemiddeld 2,2 uur per dag. Dat klinkt erg aannemelijk – als weinig zelfs. Een kleine rondvraag onder collega’s van digital marketing bureau Orangedotcom laat een nog veel hoger gemiddeld smartphonegebruik zien: 3,7 uur per dag – waarbij de meest heavy user een schermtijd van bijna 8 uur per dag heeft. De collega met het laagste gebruik heeft zijn telefoon slechts 1 uur per dag in zijn hand.

Deze cijfers laten je zien wat je hopelijk al lang wist: jouw potentiële klant bevindt zich (al jaren) niet alleen meer achter een traditionele desktop computer, maar heeft zijn draagbare apparaat veel vaker binnen zijn bereik.  Het is dan ook logisch dat mobile advertising een belangrijk onderdeel vormt van jouw marketingstrategie om jouw doelgroep(en) overal online te bereiken. Mobiele advertenties zijn simpelweg het inzetten van een draadloos mobiel apparaat om jouw doelgroep altijd te kunnen bereiken, ongeacht waar jouw doelgroep zich op dat moment bevindt.

Vergeet de landingspagina’s niet

Een mobiel apparaat verschilt nogal van een desktopcomputer. Een mobiel apparaat heb je vrijwel altijd op zak, wordt veelal gebruikt om ‘snel even iets op te zoeken’ en de gebruiker bevindt zich soms in een omgeving waar hij of zij niet de volledige focus kan behouden op wat gezocht wordt. Dit zorgt ervoor dat wat goed werkt op een desktop, niet altijd even goed werkt op een mobiel apparaat. Juist daarom is het van belang dat je een aparte mobiele strategie hanteert, om ervoor te zorgen dat je jouw doelgroep op de juiste manier prikkelt.

Als je denkt aan jouw eigen gebruik van mobiele apparaten, valt waarschijnlijk op dat je verschillende apparaten verdeelt over de dag van gebruik. Om in de gehele customer journey zichtbaar te zijn, zijn mobiele advertenties onmisbaar. Alleen zo ben je in staat  om een compleet verhaal vertellen. Daarom is het cruciaal om een duidelijk beeld van jouw doelgroep te bepalen. Om de identiteit van een doelgroep te bepalen, geef je antwoord op de volgende vragen:

  1.  Welke websites gebruikt jouw doelgroep dagelijks?
  2. Welke apps gebruikt jouw doelgroep?
  3. Hoe lang, op welke dagen en in welke situaties gebruikt jouw doelgroep mobiele apparaten?
  4. Hoe lang is het pad tot conversie in een customer journey?

De antwoorden op deze vragen geven inzage in de identiteit van jouw doelgroep. Het antwoord op deze vragen geeft ons het startpunt voor het ontwikkelen van de strategie; deze informatie gebruiken we om te bepalen waar jij wilt worden uitgeleverd. 

Naast het opstellen van de strategie geven wij je ook advies over hoe je de landingspagina het beste kunt opmaken. Een mobiel apparaat vraagt soms om het aanpassen van content. Vaak verdient het aanbeveling om de boodschap mobile proof op de pagina te zetten. Korte, essentiële informatie waar de doelgroep op een laagdrempelige interactie mee kan hebben. Het is minstens net zo belangrijk om de landingspagina goed op orde te hebben. Op deze manier heeft een mobiele campagne een hoge slagingskans.

Ook het maximale uit mobile advertising halen?