youtube advertising

YouTube advertising

Bereik gericht je doelgroep op YouTube

Waarom YouTube Adverteren?

Met YouTube adverteren wordt het steeds makkelijker om jouw doelgroep te bereiken. Met maandelijks 1.9 miljard gebruikers die gezamenlijk 3 miljard zoekopdrachten verrichten binnen YouTube, heeft het YouTube advertising platform enorm veel potentieel.

Naast sturen op performance middels Shopping adverteren of Google Search, wil je natuurlijk ook jouw bereik vergroten. Meer mensen die jouw merk kennen, meer mensen die jouw website bezoeken en eventueel zelfs extra sales en leads. En welk kanaal is dan beter geschikt dan YouTube Advertising? Tijd om dit toe te voegen aan jouw (online) marketingmix!

Zo gaan we jou helpen…

Om optimaal gebruik te maken van Youtube advertising hanteren wij het see-think-do-care model dat is ontwikkeld door Google. Het is cruciaal dat jouw bedrijf of merk de juiste boodschap op het juiste moment communiceert. Adverteren op YouTube geeft een groot aantal voordelen voor jouw bedrijf. Zo is het makkelijk om contact te leggen met jouw doelgroep. Met spraakmakende videocontent kan je op een originele manier jouw doelgroep kennis laten maken met jouw bedrijf. Deel kennis over jouw product of dienst met de doelgroep en laat zien waarom zij jouw product of merk moeten kiezen!

Hoe zorg je er nu voor dat je precies jouw target audience bereikt? Eenvoudig: de targeting mogelijkheden hebben in de laatste jaren een vogelvlucht genomen. Dit maakt het steeds beter mogelijk om jouw ideale doelgroep te vinden. Bereik jouw doelgroep door te segmenteren op basis van onderwerpen, zoekwoorden, demografie, zoals ‘mannen jonger dan 35 jaar’.
Het is steeds makkelijker om succes te meten. In het Google Ads accounts zijn veel statistieken beschikbaar om te bepalen of de ingezette video aanslaat. Daarnaast is in YouTube Analytics veel informatie beschikbaar over de mensen die jouw video ads bekijken. Door de informatie uit beide platformen te combineren, kun je jouw mediabudgetten steeds gerichter inzetten.

Van brand awareness naar actie

YouTube is het ideale platform om klanten te vertellen over jouw producten of diensten. Adverteren op YouTube is een specialisme en valt en staat bij een slimme strategie. Maak je echter geen zorgen. Onze consultants ontzorgen je en zetten YouTube advertising zo in, dat het óók voor jouw bedrijf werkt. 

De mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken zijn in de laatste jaren steeds verder doorontwikkeld. Voorheen was het alleen mogelijk om mensen te bereiken op basis van demografische kenmerken of interessegebieden. Beide vooral bedoeld voor het creëren van awareness. Hierdoor zien veel marketeers YouTube ads vooral als upper-funnel kanaal. Die gedachte is inmiddels achterhaald. YouTube Advertising kan nu ook voor jou werken door de komst van custom intent targeting. Hiermee kan jij nóg specifieker jouw doelgroep bereiken.

Custom Intent
Stel: 5% van alle zoekopdrachten binnen Google Search leidt tot een klik naar jouw website. Dan betekent dit dat er nog een potentieel van 95% in de markt is, die jouw website niet bezocht heeft, maar wel súper relevant is. De vraag is nu, hoe zorgen wij ervoor dat wij deze relevante doelgroep niet uit het oog verliezen?

Uit onderzoek blijkt dat het grootste gedeelte van alle mensen die op Google Search zoekt naar een product of dienst, ook YouTube gebruikt. Custom intent doelgroepen kun je zien als de brug tussen beide platformen en maakt het mogelijk om de zoekopdrachten die jouw doelgroep de afgelopen dagen in Google gebruikt heeft, te koppelen aan jouw video-advertentie. Hiermee wordt de relevantie tussen de doelgroep en video ad nóg gerichter en relevanter.

Koppel al je accounts voor meer inzicht
Met Custom Intent is de koppeling gemaakt tussen YouTube en Google Search. Video ads worden getoond aan mensen die op basis van recentelijk zoekgedrag relevant zijn voor jouw bedrijf of merk. Wanneer Google Ads aan het YouTube-kanaal wordt gekoppeld kunnen wij remarketinglijsten aanmaken die een specifieke, aan YouTube gerelateerde actie hebben uitgevoerd. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een video bekeken via een kanaal
  • Bepaalde video’s bekeken
  • Een video (als advertentie) bekeken via een kanaal
  • Bepaalde video’s (als advertenties) bekeken

Deze remarketinglijsten zijn vervolgens te gebruiken voor jouw videoadvertenties of zelfs in jouw Google Search, Google Shopping of Google Display campagnes. Hiermee worden al jouw uitingen relevanter en gerichter.

  • Nauwkeurige audience targeting
  • YouTube Advertising-specialisten
  • Performance én branding

Wat is YouTube advertising?

Steeds meer mensen besteden tijd aan het bekijken van online video’s. Er zijn tal van platformen waar video’s te bekijken zijn, maar YouTube is hiervan de grootste en meest bekende. YouTube maakt het voor iedereen mogelijk een eigen YouTube-kanaal aan te maken en video-content te plaatsen. De filmpjes die worden geüpload zijn makkelijk te delen of op een website te plaatsen.

Door organische YouTube optimalisatie toe te passen, kun je ervoor zorgen dat jouw videomateriaal beter gevonden wordt binnen YouTube. Daarnaast is het ook mogelijk om videocontent te promoten. De videoadvertenties kunnen op verschillende manieren onder de aandacht worden gebracht. Elke mogelijkheid heeft zijn eigen voordelen, zodat we voor iedere doelstelling een andere strategie kunnen inzetten.

De TrueView videoadvertenties op YouTube

Binnen YouTube zijn er verschillende type advertenties mogelijk. De meest gebruikte zijn de TrueView-videoadvertenties. Het voordeel van deze type advertenties is dat de gebruiker de controle heeft welke advertenties zij wel of niet willen zien. De twee varianten zijn TrueView InStream-advertenties en TrueView advertenties met video discovery.

TrueView Instream advertenties

TrueView InStream advertenties worden weergegeven op YouTube of binnen het Google Display Netwerk (GDN). Dit geeft als voordeel dat jouw video’s een enorm bereik hebben. Met een goed geconfigureerde targeting ben je er daarnaast zeker van, dat je binnen het gigantische bereik precies de juiste doelgroep bereikt. De videoadvertenties worden vóór, tijdens, of na de hoofdvideo getoond.

Een ander bijkomend voordeel is, is dat de gebruiker de video-advertentie na vijf seconde kan overslaan. Wanneer de advertenties wordt overgeslagen hoeft er niet betaald te worden. Hierdoor weet jij zeker dat je alleen voor een advertentieweergave betaalt voor iemand die daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw merk of product.

TrueView advertenties met video discovery

TrueView advertenties met video discovery kunnen op verschillende manieren worden weergegeven. Zo kunnen de advertenties getoond worden pagina’s met zoekresultaten en weergavepagina’s. Daarbij kunnen de advertenties ook nog op de homepage van de mobiele app worden getoond. Deze type advertenties kunnen niet worden overgeslagen. Dat is ook niet erg, aangezien men deze advertenties daadwerkelijk moet aanklikken. Als een gebruiker op de advertentie klikt, wordt de YouTube-weergave- of -kanaalpagina geopend, waar de video kan worden bekeken.

Bepalen van de juiste doelstellingen, zorgvuldige en snelle executie, slimme (re)targeting, een kritische blik en doorlopende optimalisatie zorgen voor het succes bij YouTube Advertising. Orangedotcom is een ervaren digital marketing bureau dat beschikt over YouTube Advertising-specialisten die jaren ervaring hebben met het inzetten van impactvolle videostrategieën. Neem eens vrijblijvend contact op voor een kop koffie!

Samen het meeste uit social media behalen?