zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Word beter zichtbaar voor online zoekers

Waarom zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachines zoals Google spelen een belangrijke rol in het aankoopproces van consumenten en ondernemers. Bijna iedereen gebruikt zoekmachines om diensten, producten en informatie te vinden. Voor een bedrijf met een website of webshop is het daarom dodelijk om niet vindbaar te zijn. Tegelijkertijd is het juist een kans om aanwezig te zijn op die plek waar mensen zoeken: de zoekmachine. Zoekmachine optimalisatie is daarom een slimme investering, waarbij je zorgt dat je website hoog scoort op de termen waar je doelgroep naar zoekt.

Kies je voor een compleet SEO-traject, dan heb je de zekerheid dat je website beter zichtbaar wordt, je je doelgroep beter bereikt, en je uiteindelijk meer sales of leads binnenhaalt.

Zo gaan wij jou helpen…

Er kunnen een hoop redenen zijn om je SEO-werkzaamheden uit te besteden aan een bureau of advies in te winnen als ondersteuning op je eigen SEO activiteiten. Wat de reden ook is, we willen je graag vertellen over onze unieke aanpak. Via deze aanpak halen we keer op keer het maximale uit jouw organische groei.

Kort gezegd, onze aanpak richt zich op vijf pijlers:

  1. Synergie; we leggen de link met andere kanalen, insights en campagnes;
  2. Volume; vanuit zoekwoordonderzoek altijd op zoek naar de juiste keywords;
  3. Full-funnel; focus op alle fases van het oriëntatie proces;
  4. Automation; automatische alerts en ingeplande crawls voor optimaal resultaat;
  5. Kwaliteit; onze consultants maken gebruik van de beste tools in de markt.

Opstartfase / set-up

Bij een zoekmachine optimalisatie traject is de opstartfase cruciaal. We beginnen met een kick-off meeting met alle belangrijke stakeholders. Hierin proberen we zoveel mogelijk informatie in te winnen over jou als opdrachtgever. Denk bijvoorbeeld aan doelgroep informatie, hoe content wordt gecreëerd en wie de website beheert. Ook bespreken we tijdens de kick-off meeting de doelstellingen en KPI’s van het SEO-traject.

Na de kick-off gaan we gewoonlijk aan de slag met een uitgebreid zoektermen onderzoek en een website audit. Deze presenteren we aan het eind van de opstartfase. Als deze zijn gepresenteerd en we eventuele feedback hebben verwerkt, zorgen we dat beide documenten ‘actionable’ worden gemaakt. Dit betekent dat we op basis van het zoektermenonderzoek een concrete contentstrategie- en planning maken, en dat we de uitkomsten van de website audit in een SEO-roadmap verwerken. De contentplanning en SEO-projecten roadmap vormen de planning voor de optimalisatie fase.

Optimalisatie fase

Na de opstartfase van het SEO-traject, gaat de optimalisatie fase van start. Hierbij spelen drie zaken een belangrijke rol:

  1. Website techniek
  2. Website content
  3. Website autoriteit

Tijdens de optimalisatiefase werken we aan de verbetering van de website. We adviseren bijvoorbeeld over bepaalde pagina’s, verbeteren de linkstructuur van de website of schrijven SEO-geoptimaliseerde teksten. Op die manier maken we de website beter voor gebruikers én waardevoller voor zoekmachines.

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van de vindbaarheid van een site in zoekmachines (meestal Google). Daarvoor zijn heel veel verschillende strategieën mogelijk. Wat ze allemaal gemeen hebben, is het feit dat ze direct of indirect de kans op goede posities (score in de zoekmachine) verhogen.

Google was vroeger nog makkelijk te manipuleren. In die tijd kon je met simpele trucs je rankings verbeteren. Deze tijd ligt allang achter ons. Google gebruikt inmiddels geavanceerde zelflerende algoritmes die meer dan 200 factoren gebruiken om de rankings te bepalen. Daarbij komt dat manipulatie wordt bestraft, en relevante pagina’s worden beloond.

Dat betekent niet dat zoekmachine optimalisatie niet meer mogelijk is. Het vereist echter wel expertise, een doordachte strategie en een data-gedreven aanpak.

Advertising of zoekmachine optimalisatie?

Nu denk je wellicht: ik adverteer al in Google, dus heb dit niet nodig. Dit is een misvatting, om de volgende redenen.

  • Sommige zoektermen zijn zeer kostbaar om advertentieruimte op in te kopen. Met goede SEO kan je op concurrerende woorden ranken zonder enorme kosten te maken.
  • Om nieuwe klanten te bereiken wil je al vroeg in het aankoopproces zichtbaar zijn. SEO is heel geschikt om op zogenaamde ‘top funnel’ keywords zichtbaar te zijn.
  • SEO en SEA kunnen elkaar heel goed aanvullen. Een voor SEO geoptimaliseerde pagina, zal voor een hoge kwaliteitsscore zorgen in paid search.
  • Een goede SEO-strategie levert op lange termijn steeds meer op. Daar profiteer je nu en in de toekomst van.

Vooral dat laatste element is belangrijk. Zoekmachine optimalisatie is een ‘duurzame’ vorm van marketing. Wanneer je zorgt dat je website geheel SEO-proof is qua techniek, er voldoende inkomende links zijn en er waardevolle content op staat, zal je daar langdurig de vruchten van plukken. Natuurlijk zitten concurrenten niet stil, en Google’s algoritmes zijn aan verandering onderhevig. Je website is dus nooit helemaal ‘af’. In tegenstelling tot paid search, hoef je bij SEO niet voor iedere klik te betalen. Hierdoor is een investering in SEO een slimme en duurzame keuze waar je lang voordeel van hebt.

Meer over zoekmachine optimalisatie

Een SEO-traject van Orangedotcom wordt helemaal toegesneden op de situatie van je bedrijf. Er zijn enorm veel tactieken denkbaar. Onze consultants leggen bloot welke de meeste potentie hebben. Deze tactieken vormen gezamenlijk een doordachte SEO-strategie. Vervolgens blijven we altijd testen om de strategie te verfijnen.

Om alle kansen te identificeren en een duidelijk beeld te hebben van de situatie, beginnen we altijd met een uitgebreide website review/nulmeting. Alles dat een rol speelt bij zoekmachine optimalisatie wordt hierbij meegenomen. We duiken de data in en bijten ons erin vast tot we de website helemaal begrijpen.

In deze website review, en later bij de uitvoering van de strategie, gebruiken we geavanceerde tools en databronnen. De belangrijkste tools zijn:

  • SearchMetrics
  • Screaming Frog
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Keywordtool.io
  • Majestic

Onze analyses resulteren in een overzichtelijk document, waarin de huidige situatie en de kansen op heldere, visuele wijze inzichtelijk zijn. Hierin geven de consultants duidelijk aan wat er gedaan kan worden om de zichtbaarheid van je website te verbeteren en wat de hoogste prioriteit heeft.

Deze website audit bestaat uit de onderdelen techniek, content, autoriteit en mobiele bruikbaarheid. Wat precies onder deze 4 pijlers valt, verschilt per website, aangezien iedere website uniek is.

Techniek

SEO is voor een groot deel een technisch vak. Je teksten kunnen nog zo goed zijn: als de techniek niet in orde is heb je er weinig aan. In het onderdeel techniek wordt het volgende behandeld en geanalyseerd:

  • Indexatie: hoe leest Google de website? Heeft de website een logische structuur? Kan de zoekmachine alle content wel zien?
  • Laadsnelheid: hoe snel laadt de site, en wat voor verbeteringen zijn er mogelijk?
  • Statuscodes: welke foutmeldingen en omleidingen komen er voor en hoe komt dat?

Content

Het onderdeel ‘content’ gaat over de inhoud van de eigen site. Goede content zorgt voor relevante pagina’s en daarmee voor betere zichtbaarheid. We behandelen:

  • Snippets: wat kan er gedaan worden om meer op te vallen in de zoekresultaten?
  • Kwaliteit: hoe ziet de content op de site er nu uit en wat kan er beter?
  • Opmaak: is de content goed gestructureerd?
  • Contentstrategie: een gedegen strategie voor de toekomst, op basis van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.

Autoriteit

  • Je website staat natuurlijk niet op zichzelf. In dit onderdeel bekijken we daarom hoe hij zich verhoudt tot de rest van het internet. We bekijken:
  • Autoriteit: hoe is het linkprofiel en hoe kan dit met linkbuilding worden verbeterd?
  • Marktaandeel: wie is de concurrentie, hoe doet de concurrentie het en waar laten zij steken vallen waar we van kunnen profiteren?
  • Reputatie: hoe wordt er online over het bedrijf gedacht?

Mobiel

Steeds meer zoekopdrachten worden mobiel uitgevoerd. Iedere pagina moet mobielvriendelijk zijn. Daarom komen de bovenstaande punten, waar ze anders zijn op mobiel, in deze sectie nogmaals terug.

Op basis van de website review en in samenspraak met de klant vormen we een strategie. Deze is echter flexibel: we zetten tactieken eerst kleinschalig in en monitoren de resultaten. Zo wordt de strategie steeds aangepast, tot alleen de meest effectieve tactieken over zijn.

Dashboarding en reporting

Je wilt natuurlijk weten wat het SEO traject oplevert.  Om deze reden zitten we maandelijks bij je op kantoor om de voortgang van het traject te bespreken. Tijdens deze rapportage meetings komen de werkzaamheden, resultaten en actiepunten aan bod. Werk je wat verder weg, vervangen we de meetings soms door een call.

Naast de maandelijkse meetings werken we met een SEO-dashboard waarin je real-time de resultaten kan zien. Dit dashboard bevat relevante Google Analytics en Google Search Console data.

Ben je geïnteresseerd of heb je vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Ook het maximale uit SEO halen?