zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Word beter zichtbaar voor online zoekers

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van de vindbaarheid van een site in zoekmachines (meestal Google). Daarvoor zijn heel veel verschillende strategieën mogelijk. Wat ze allemaal gemeen hebben, is het feit dat ze direct of indirect de kans op goede rankings (score in de zoekmachine) verhogen.

Google was vroeger nog makkelijk te manipuleren. In die tijd kon je met simpele trucs je rankings verbeteren. Deze tijd ligt allang achter ons. Google gebruikt inmiddels geavanceerde zelflerende algoritmes. Manipulatie wordt bestraft, en relevante webpagina’s worden beloond.

Dat betekent niet dat zoekmachine optimalisatie niet meer mogelijk is. Het vereist echter wel expertise, een doordachte strategie en een data-gedreven aanpak.

Waarom?

Zoekmachines zoals Google zijn enorm belangrijk geworden. Bijna iedereen gebruikt zoekmachines om diensten, producten en informatie te vinden. Voor een bedrijf is het daarom dodelijk om niet vindbaar te zijn. Aan de andere kant kan een stijging in de rankings tot enorme groei in het aantal bezoekers leiden.

Nu denk je wellicht: ik adverteer al in Google, dus heb dit niet nodig. Dit is een misvatting, om de volgende redenen.

  • Met goede SEO kan je op zeer concurrerende woorden ranken zonder enorme adverteerbudgetten uit te geven.
  • Om nieuwe klanten te bereiken wil je ook eerder in het aankoopproces zichtbaar zijn. SEO is daar heel geschikt voor.
  • SEO en SEA kunnen elkaar heel goed aanvullen. SEO om breed zichtbaar te zijn, SEA om op sterk converterende zoekwoorden mee te strijden.
  • Een goede SEO-strategie levert op lange termijn steeds meer op. Daar profiteer je nu en in de toekomst van.

 

Hoe werkt het?

Een SEO-traject van Orangedotcom wordt helemaal toegesneden op de situatie van je bedrijf. Er zijn enorm veel tactieken denkbaar. Wij leggen bloot welke de meeste potentie hebben. Deze tactieken vormen gezamenlijk een doordachte SEO-strategie. Vervolgens blijven we altijd testen om de strategie te verfijnen.

Om alle kansen te identificeren en een duidelijk beeld te hebben van de situatie, beginnen we altijd met een uitgebreide website review/nulmeting. Alles dat een rol speelt bij zoekmachine optimalisatie wordt hierbij meegenomen. We duiken de data in en bijten ons erin vast tot we de website helemaal begrijpen.

In deze website review, en later bij de uitvoering van de strategie, gebruiken we geavanceerde tools en databronnen. De belangrijkste (maar lang niet de enige) zijn:

  • SearchMetrics
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • DeepCrawl
  • Majestic

Onze analyses resulteren in een overzichtelijk document, waarin de huidige situatie en de kansen op heldere, visuele wijze inzichtelijk zijn. Hierin geven wij duidelijk aan wat er gedaan kan worden om de zichtbaarheid te verbeteren en wat de hoogste prioriteit heeft.

Deze website review bestaat uit de onderdelen techniek, on page, off page en mobiel. Wat daaronder valt verschilt per website, aangezien iedere website uniek is.

Techniek

SEO is voor een groot deel een technisch vak. Je teksten kunnen nog zo goed zijn: als de techniek niet in orde is heb je er weinig aan. In het onderdeel techniek wordt het volgende behandeld en geanalyseerd:

  • Indexatie: hoe leest Google de website? Heeft de website een logische structuur? Kan de zoekmachine alle content wel zien?
  • Laadsnelheid: hoe presteert de website, en wat voor verbeteringen zijn er mogelijk?
  • Statuscodes: welke foutmeldingen en omleidingen komen er voor en hoe komt dat?

On page

Het onderdeel ‘on page’ gaat over de inhoud van de eigen site. Goede content zorgt voor relevante pagina’s en daarmee voor betere zichtbaarheid. We behandelen:

  • Snippets: wat kan er gedaan worden om meer op te vallen in de zoekresultaten?
  • Kwaliteit: hoe ziet de content op de site er nu uit en wat kan er beter?
  • Opmaak: is de content goed gestructureerd?
  • Contentstrategie: een doorwrochte strategie voor de toekomst, op basis van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.

Off page

Je website staat natuurlijk niet op zichzelf. In dit onderdeel bekijken we daarom hoe hij zich verhoudt tot de rest van het internet. We bekijken:

  • Autoriteit: hoe is het linkprofiel en hoe kan dit met linkbuilding worden verbeterd?
  • Marktaandeel: wie is de concurrentie, hoe doet de concurrentie het en waar laten zij steken vallen waar we van kunnen profiteren?
  • Reputatie: hoe wordt er online over het bedrijf gedacht?

Mobiel

Steeds meer zoekopdrachten worden mobiel uitgevoerd. Daarom komen de bovenstaande punten, waar ze anders zijn op mobiel, in deze sectie terug.

Op basis van de website review en in samenspraak met de klant vormen we een strategie. Deze is echter flexibel: we zetten tactieken eerst kleinschalig in en houden de resultaten in de gaten. Zo wordt de strategie steeds aangepast, tot alleen de meest effectieve tactieken over zijn.

Ben je geïnteresseerd of heb je vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?