app store optimization

App Store Optimization

Je App in de etalage

Wat is App Store Optimization (ASO)?

App Store Optimization (ASO) is de kunst om een app zo goed mogelijk vindbaar te maken in één of meerdere app store; meestal de Google Play Store en/of de Apple App Store. Het wordt ook weleens App Store SEO genoemd.

Waarom App Store Optimization?

Net als in de Google-zoekresultaten, woedt er in de app store een hevige concurrentiestrijd. Iedereen wil gevonden worden en alles wordt uit de kast getrokken om dit doel te behalen. Tegelijkertijd worden gebruikers steeds selectiever in welke apps ze gebruiken. Achterblijven is dus geen optie. Hoe geweldig je app ook is: gebruikers moeten hem eerst vinden en installeren. Met ASO doe je twee dingen: ten eerste zorg je ervoor dat je app vaker gevonden wordt, en ten tweede verleid je gebruikers om je app eerder te bekijken en te installeren. Uiteindelijk leidt het goed toepassen van ASO dus tot meer downloads en daarmee meer gebruikers van je app.

Hoe werkt het App Store Optimization

Hoe kan Orangedotcom je hier nu bij helpen? Wij zijn een online marketingbureau dat gespecialiseerd is in zoekmachinemarketing. Je kijkt er misschien niet zo tegenaan, maar de app stores van Google en Apple zijn ook zoekmachines.

Gebruikers voeren een zoekterm in, en de stores zoeken daar een relevant resultaat bij. Welk resultaat relevant is, bepalen ze aan de hand van een aantal factoren. Deze factoren kunnen we beïnvloeden.

De factoren waarmee bij App Store Optimization rekening wordt gehouden vallen in twee categorieën:

  • Directe factoren;
  • Indirecte factoren.
  • Zichtbaarheid in App stores
  • Strategie op maat

Directe factoren

Directe factoren zijn elementen waar je zelf rechtstreeks invloed op hebt. Denk bijvoorbeeld aan de titel en beschrijving. Hierbij is het van belang om de juiste zoekwoorden te gebruiken op strategische plaatsen. Zo wordt het voor het zoekalgoritme van de App Store duidelijk wat je app doet. Anderzijds kan goede tekst er ook voor zorgen dat gebruikers de app eerder installeren.

Ook een goed logo en goede afbeeldingen en video’s horen hierbij. Een opvallend logo zorgt bijvoorbeeld voor meer kliks, en afbeeldingen of video’s kunnen gebruikers overhalen om je app te installeren.

Indirecte factoren

Indirecte factoren kan je niet rechtstreeks beïnvloeden. Je kan er echter wel degelijk iets mee. De belangrijkste hiervan zijn:

  • beoordelingen;
  • downloads.

Op indirecte wijze heb je hier uiteraard wel invloed op. Je kan veel doen om dit positief te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De juiste zoekwoorden gebruiken, waardoor je een doelgroep bereikt die veel aan je app heeft;
  • In de app om beoordelingen vragen;
  • In de beschrijving duidelijk maken wat men van de app kan verwachten;
  • Natuurlijk het allerbelangrijkste: een goede app ontwikkelen.

Bij veel van deze factoren spelen zoekwoorden een cruciale rol. Daarom begint een ASO-traject bij Orangedotcom altijd met een zoekwoordenonderzoek. We brengen hierbij uitgebreid in kaart waar de kansen liggen. Dat houdt in:

  • Een analyse van de zoekwoorden van concurrenten, om te zien welke interessant zijn;
  • Uitgebreid zoekwoordonderzoek naar nieuwe kansrijke woorden op basis van de behoeften van de doelgroep;
  • Uitgebreid onderzoek naar gerelateerde woorden.

Met deze informatie kunnen wij vervolgens alle tekst bij de app(s) gaan optimaliseren. Dat zorgt ervoor dat de vindbaarheid wordt vergroot. Ook over andere aspecten die een rol spelen bij de ranking van je app(s) bieden wij hulp. Afhankelijk van wat gewenst is, kan dat in de vorm van advies zijn of kan Orangedotcom ook zelf de uitvoer op zich nemen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een logo dat de CTR (Click-Through-Rate) maximaliseert;
  • Goede media zoals video’s en afbeeldingen;
  • Advies over op een niet-storende maar wel overtuigende wijze om beoordelingen te vragen;
  • Advies over internationale targeting.

Tot slot

Tot slot willen wij benadrukken dat onze werkzaamheden altijd op data gestoeld zijn. Dat geldt voor het zoekwoorden onderzoek, maar het betekent meer. Wij meten voor elk traject de huidige situatie en leggen deze vast. Zo wordt het succes van het traject achteraf duidelijk inzichtelijk en kunnen heldere doelen worden vastgesteld.

Wil je meer weten of ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

 

Meer weten over App Store Optimization?