Desktop

Contentstrategie

Het startpunt voor een vindbare website

Contentstrategie als basis van duurzame groei

Content = king. Om als organisatie succesvol te zijn in digital, is een gedegen contentmarketing strategie cruciaal. Dit helpt om duurzaam te groeien middels SEO maar is ook de basis van relevante advertising. Misschien zie je nog niet helemaal in waarom het investeren hierin een bijdrage gaat leveren aan je bedrijf, maar deze vorm van marketing kent vele voordelen. Zo draagt het bij aan verschillende fases van de marketing funnel (see-think-do-care) en is het een goede basis voor jouw online marketing strategie. Hieronder 5 redenen waarom wat ons betreft dit een must is voor je business:

  1. Het is duurzaam
  2. Het verhoogt organisch verkeer en online vindbaarheid (SEO)
  3. Het verhoogt je merkbekendheid
  4. Het zorgt voor leads, en dus ook conversies
  5. Het stimuleert klantenbinding en loyaliteit

Lees nog meer hierover in ons blog.

Paid-owned-earned

Je kunt contentmarketing toepassen over al je kanalen (paid-owned-earned). Je digitale basis is natuurlijk je website, dus daar beginnen we meestal. Daarnaast is Google Mijn Bedrijf nog een interessant kanaal. Vervolgens kan je hiermee een goede organic of paid social strategie voeren en PR proberen te generen. Ten slotte kan je bijvoorbeeld influencers of branded content inzetten om je zichtbaarheid en autoriteit te vergroten.

Werken in 5 stappen

Veel bedrijven willen een start maken met contentmarketing maar weten eigenlijk niet waar te beginnen. We geven toe; het is ook niet zo eenvoudig. Toch is er voor ieder organisatie een goed doordachte contentstrategie te bedenken, waarmee de digitale zichtbaarheid van de onderneming te verbeteren is. Dit doen wij aan de hand van 5 stappen:

  1. Analyse van de customer journey en markt
  2. Zoekwoorden en data onderzoek
  3. Contentstrategie per fase in de customer journey
  4. Contentcreatie
  5. Monitoring

1. Analyse van de customer journey en markt

Waarom heeft een potentiële klant jouw diensten of producten nodig? Hoe help je hem om zijn doelen te behalen? Als deze vragen nog niet worden beantwoord op je website, dan is er nog genoeg werk aan de winkel. Maar denk ook aan welke vragen klanten hebben over de diensten of producten die je aanbiedt.

Markt onderzoek is tevens belangrijk. Wat zijn de trends en ontwikkelingen binnen jouw branche? Hoe competitief is de markt? Waar bevindt de doelgroep zich en hoe kunnen zij het best bereikt worden? Maar ook je concurrenten zijn belangrijk: je hoeft natuurlijk niet het wiel opnieuw uit te vinden. Door concurrenten onder de loep te nemen, kom je vaak snel te weten welke content werkt binnen jouw branche.

2. Zoekwoorden en data onderzoek

Na de analyse doen we een uitgebreid zoekwoorden en data onderzoek. Vanuit Google Search Console kunnen we bijvoorbeeld veel informatie halen. In het Prestatierapport van GSC zie je onder meer op welke zoektermen de website momenteel al gevonden wordt in Google, hoeveel impressies de website genereert, en wat de gemiddelde positie is op specifieke zoektermen in de Google zoekresultaten.

In het zoekwoordenonderzoek belichten we het gehele spectrum van relevante zoekwoorden om te zien waar de kansen liggen. Zo kijken we naar de verschillende zoekvolumes, de concurrentie en de potentie van de zoekwoorden. Hiervoor gebruiken we verschillende tools zoals Searchmetrics en doen we een keyword GAP-analyse met welke content je concurrenten al goed scoren en jij nog niet.

3. Content strategie per fase in de customer journey

De uitkomst van het zoekwoordenonderzoek is leidend voor de te voeren contentstrategie. Deze contentstrategie delen we op middels de verschillende fases van de customer journey. Zo splitsen wij de zoekwoorden op de top, mid en low funnel zoekwoorden.

Een model wat we hanteren is Hero-Hub-Hygiene. Hero-content kan een blog, artikel of video dat enorme bezoekersaantallen trekt en waar je als organisatie veel tijd en effort in steekt. Het kan content rondom het belangrijkste event of de productlancering van het jaar zijn. Hub-content is de content die speciaal is toegespitst op specifieke interessegebieden van je doelgroep. Hiermee zorg je dat je als bedrijf op het netvlies van je doelgroep blijft. Denk aan how-to of inspiratie artikelen bijvoorbeeld. Hygiëne-content is tenslotte de dagelijkse of in ieder geval reguliere content die vooral inspeelt op de zoekvraag van de doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld recepten, workshops en ‘wat is …’-artikelen maar ook je FAQ pagina.

4. Content creatie

Vervolgens dient de contentstrategie ten uitvoer gebracht te worden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt deze als opdrachtgever zelf gaan schrijven en laten redigeren, of het schrijven uit handen geven aan Orangedotcom.

We helpen bijvoorbeeld met contentbriefs, om te zorgen dat content in de juiste vorm en met de juiste termen wordt geschreven. We kunnen eveneens SEO content training geven om de basis van het SEO content schrijven aan te leren.

5. Monitoring

We vinden resultaat belangrijk. Daarom stellen we van te voren KPI’s op en gebruiken we deze als uitgangspositie in de samenwerking. Verder zijn we maandelijks bij je op kantoor om de voortgang van het traject te bespreken. Tijdens deze rapportage meetings komen de werkzaamheden, resultaten en actiepunten aan bod. Werk je wat verder weg, vervangen we de meetings soms door een call.

Naast de maandelijkse meetings werken we met een dashboard waarin je real-time de resultaten kan zien. Dit dashboard bevat relevante Google Analytics en Google Search Console data.

  • Organische groei
  • Duurzame basis
  • Analyse & uitvoer

Wat is contentmarketing?

Onder contentmarketing vallen kort gezegd alle werkzaamheden rond het creëren, publiceren en verspreiden van relevante content voor potentiële en huidige klanten, met als doel om de relatie tussen klant en merk op te bouwen en te onderhouden. Content kent diverse soorten vormen, denk aan social posts, blogs, video’s, e-mails, podcasts, white papers, webinars en ga zo maar door. Het omvat alle informatie die je als merk communiceert naar je (potentiële) klanten.

Zorgen voor consistentie

Houd in je achterhoofd dat één keer goede content creëren, je merk niet direct groot maakt. Het gaat om een lange termijn proces, waarbij consistentie centraal staat. Blijf content dus op regelmatige basis creëren en delen om zichtbaar te blijven, maar ook om de aandacht van de doelgroep vast te houden. Mensen verlangen immers naar consistentie en vervolg: beschouw jouw nieuwe content als een aflevering van een bingewatch-waardige serie.

Contentstrategie als onderdeel van SEO-traject

Je kunt contentmarketing als zelfstandige pijler met ons oppakken, maar je kunt ook kiezen voor een volledig SEO-traject. In het SEO-traject analyseren we de vier pijlers van SEO: techniek, mobile, content en autoriteit. Hiermee kunnen we content binnen de gehele roadmap voor de website integreren.

Samen de beste content creëren?