local seo

Local SEO

Word vindbaar in de lokale omgeving

Waarom Local SEO?

Anno 2019 zijn steeds meer zoekopdrachten lokaal georiënteerd. Naar schatting zit zelfs achter ca. 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie. 

Lokaal georiënteerde zoekopdrachten leiden in Google’s zoekresultaten tot een Google Maps kaartje met daaronder enkele bedrijfsvermeldingen. Dit noemen we ook wel de lokale zoekresultaten.

Voor bedrijven die zich (mede) richten op een lokale doelgroep is local SEO dé manier om beter vindbaar te worden in Google’s lokale zoekresultaten en zo meer klanten in de regio te bereiken.

Zo gaan wij jou helpen…

Google’s lokale zoekresultaten worden volgens Google samengesteld op basis van relevantie, prominentie en afstand tot de zoeker.

Op de afstand van je bedrijf tot de zoeker hebben we geen invloed, maar we kunnen wel werken aan de online relevantie en prominentie van je bedrijf, zodat je beter scoort in de Google zoekresultaten. Dit doen we met local SEO, waarbij we onder meer aan de slag gaan met het optimaliseren van de content, techniek en autoriteit van je website.

First things first. Om te achterhalen waar voor jouw bedrijf de meeste local SEO winst ligt, starten we met een onderzoek naar hoe je er nu voor staat, dit noemen we de local SEO audit.  

Bij een local SEO audit maken we eerst een grondige analyse van je website. We checken de technische kant op verbeterpunten, kijken kritisch naar je huidige content en brengen in kaart hoeveel autoriteit je website heeft opgebouwd, onder meer door de links die ernaar verwijzen te onderzoeken.

Vervolgens lichten we je Google Mijn Bedrijf-vermelding door om optimalisatiepunten bloot te leggen. Door de goed presterende concurrenten eveneens onder de loep te nemen, krijgen we een beter beeld van hoe je ervoor staat. We zien op welke onderdelen jouw bedrijf momenteel nog achterblijft en waar dus aan gewerkt moet worden.

Zodra we in kaart hebben gebracht welke optimalisaties nodig zijn om betere prestaties in Google te realiseren, maken we een local SEO roadmap waarin we de belangrijkste optimalisaties verwerken in een concrete planning. In samenspraak met jou bepalen we vervolgens wie wat gaat oppakken.

  • Lokaal beter vindbaar in Google
  • Meer bezoekers uit de regio
  • Vakkundige SEO consultants

Wat is local SEO?

Local SEO – oftewel lokale zoekmachineoptimalisatie – is een marketingstrategie die gericht is op het verbeteren van de online zichtbaarheid van bedrijven. Met ‘local’ bedoelen we het optimaliseren van je website op lokaal georiënteerde zoektermen. Hiermee zorg je ervoor dat wanneer iemand in de buurt van je bedrijf iets zoekt wat aansluit op wat jij kan aanbieden, jouw website eerder naar voren komt in Google dan die van een concurrent.

Local SEO heeft veel overeenkomsten met reguliere zoekmachine optimalisatie (SEO), maar is net even anders.

Zo zijn techniek, content en autoriteit, die ook wel de drie pijlers van SEO worden genoemd, onverminderd belangrijk voor local SEO, maar krijgen deze een lokale invulling.

Bij autoriteit moet je dan bijvoorbeeld denken aan het realiseren van links of bedrijfsvermeldingen op lokaal relevante websites. Bij content kun je denken aan het toevoegen van landingspagina’s die heel gericht inspelen op een lokale zoekintentie. En bij techniek aan het toevoegen van Local Business structured data.

Naast dat je werkt aan de content, techniek en autoriteit van je website, ga je bij local SEO ook aan de slag met de optimalisatie van Google Mijn Bedrijf (in het Engels Google My Business), wat ook een belangrijk onderdeel is van de local SEO puzzel en bijdraagt aan betere prestaties in Google.

Local SEO alleen voor bedrijven met fysieke winkel?

Veel bedrijven denken dat local SEO alleen van belang is wanneer je als bedrijf een fysieke winkel hebt. Dit klopt echter niet. Natuurlijk is het verstandig om aan local SEO te doen om je fysieke winkel beter vindbaar te maken. Maar ook wanneer je geen fysieke winkel hebt en bijvoorbeeld enkel op locatie werkt, zoals een loodgieter, dakdekker of slotenmaker, is local SEO interessant. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin mensen op zoek zijn naar een bedrijf in combinatie met een plaats of provincie (bijv. loodgieter Amsterdam). Dan wil je als loodgieter in Amsterdam wel graag naar voren komen in de zoekresultaten. Ook in dergelijke situaties is local SEO een must.

Lokaal versus internationaal 

Naast dat je je als bedrijf op de lokale markt kunt focussen, kun je ook breder kijken. Is de branche waarin je opereert en het product dat je verkoopt interessant voor de internationale markt? Dan kun je je website inrichten aan de hand van international SEO. Bij international SEO komen weer andere aspecten kijken dan bij local SEO, zoals internationale targeting, href language tags en meer. Bij Orangedotcom helpen we je graag met iedere vraag die je hebt. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op.

Wil jij ook lokaal beter vindbaar zijn in Google?