local seo

Local SEO

Word vindbaar in de lokale omgeving

Wat is local SEO?

Local SEO – oftewel lokale zoekmachineoptimalisatie – is een marketingstrategie die gericht is op het verbeteren van de online zichtbaarheid van bedrijven. Met ‘local’ bedoelen we het optimaliseren van je website op lokaal georiënteerde zoektermen. Hiermee zorg je ervoor dat wanneer iemand in de buurt van je bedrijf iets zoekt, jouw website eerder naar voren komt dan het bedrijf van iemand die niet in de buurt is. Lekker dichtbij is wel zo fijn in deze.

Waarom local SEO?

Anno 2018 zijn steeds meer zoekopdrachten lokaal georiënteerd. Daarbij worden lokale zoekopdrachten ook steeds vaker mobiel uitgevoerd. De sterke groei in mobiel zoekgedrag heeft tot gevolg dat mensen niet meer vanaf een vaste plek zoeken. Zoekmachines spelen uiteraard in op deze verschuiving en proberen bij iedere zoekopdracht het meest relevante zoekresultaat te tonen. De locatie vanaf waar gezocht wordt, staat daarbij steeds meer centraal.

Hoe gaan we te werk bij local SEO?

Voor veel bedrijven valt er op het gebied van local SEO nog veel te behalen. Wij helpen je graag om de lokale vindbaarheid van je bedrijf te vergroten. We starten hierbij met een analyse van de huidige lokale vindbaarheid van je bedrijf op basis van een nulmeting. Dit doen we om van daaruit te kijken waar de kansen liggen. Vervolgens doen we een lokaal zoekwoordenonderzoek. Hieruit volgt een lokale contentstrategie die we inzetten voor de website. Extern gaan we aan de slag met het optimaliseren van de zogenaamde Google My Business pagina en authority building voor de lokale landingspagina’s.

De local SEO-stappen op een rijtje:

  • Nulmeting;
  • Zoekwoordenonderzoek;
  • Lokale contentstrategie;
  • Optimalisatie Google My Business;
  • Linkbuilding.
  • Stijging lokale zichtbaarheid
  • Stijging lokale bezoekers
  • Vakkundige SEO consultants
local seo

Local SEO alleen voor bedrijven met fysieke winkel?

Veel bedrijven denken dat local SEO alleen van belang is wanneer je een fysieke winkel hebt. Dit klopt echter niet. Natuurlijk is het verstandig om aan local SEO te doen om je fysieke winkel beter te laten vinden. Maar wanneer je geen fysieke winkel hebt, kan local SEO eveneens interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat mensen op zoek zijn naar een bedrijf in combinatie met een plaats of provincie (bijv. makelaar Amsterdam). Dan wil je als makelaar in Amsterdam wel graag naar voren komen in de zoekresultaten. Ook hiervoor is local SEO een must.

Lokaal versus internationaal

Naast dat je je op de lokale markt kunt focussen, kun je ook breder kijken. Is de branche waarin je opereert en het product dat je verkoopt interessant voor de internationale markt? Dan kun je je website inrichten aan de hand van international SEO. Bij international SEO komen weer andere aspecten kijken, zoals internationale targeting, href language tags en meer. Bij Orangedotcom helpen we je graag met iedere vraag die je hebt. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?