Logfile analyse

Duik dieper de data in

Wat is een logfile analyse?

Een logfile analyse is een onderzoek naar de serverlogs van een website. Serverlogs houden de activiteiten bij op de server. Hierin wordt bijvoorbeeld bijgehouden wie de website allemaal hebben bezocht. Een logfile analyse kan daarmee gezien worden als de bezoekersregistratie aan de receptie van een bedrijf. Ook daar wordt bijgehouden wie het gebouw binnenkomt en weer verlaat. Ook een logfile bestaat uit een lijst van momenten dat bezoekers een website zijn binnengekomen. Onder deze bezoekers vallen, in dit geval, niet alleen mensen van vlees en bloed, maar ook robots.

Binnen een logfile analyse zijn we in deze laatste groep juist bijzonder geïnteresseerd. Deze groep bestaat namelijk uit zoekmachines als Google en Bing. Zij bezoeken een website omdat zij deze graag aan hun zoekresultaten willen toevoegen. Binnen de logfiles kunnen we daarmee onder andere zien:

  • Hoe vaak een bepaalde robot een website bezoekt;
  • Welke pagina’s er worden bezocht door een robot en welke door bezoekers;
  • Welke pagina’s er foutmeldingen (404-foutmelding) genereren;
  • Welke (oude) redirects nog worden bezocht.

Waarom een logfile analyse laten uitvoeren?

Door onderzoek te doen naar de logfiles van een website krijgen we inzicht in de mate waarin en de manier waarop een website wordt bezocht. Voor websitebezoekers kunnen we dit ook goed bijhouden in, bijvoorbeeld, Google Analytics. Voor robots kunnen we dit echter minder eenvoudig zien. Omdat de robots van Google maar een bepaald aantal pagina’s per keer kunnen indexeren, wil je graag dat ze wel de juiste pagina’s opnemen in de zoekmachine. Heb je bijvoorbeeld een nieuw product online gezet, dan dient deze eerst geïndexeerd te worden. Als de webpagina met dit product echter niet door de robot bezocht wordt dan is deze daarmee ook niet terug te zien in de zoekresultaten op Google.

Door een website zo te structureren dat belangrijke content goed toegankelijk is voor Google kan dit probleem voorkomen worden. Hiervoor is het noodzakelijk dat we inzicht krijgen in de pagina’s die door de robots worden bezocht. Een logfile analyse kan hier goed bij helpen. Hiermee krijgen we namelijk een beeld bij de onderdelen op een website die wel en niet door een zoekmachine worden geïndexeerd. Wanneer de website en de onderdelen op een website zo goed mogelijk worden ingeregeld dan kunnen we het crawlbudget van de robot zo optimaal mogelijk inzetten.

  • Beter begrip van de data
  • Strategie op maat
  • Ervaren consultants

Hoe werkt een logfile analyse?

Voor het uitvoeren van een logfile analyse hebben wij de logfiles van een website nodig. Deze staan op de server waar de website op gehost wordt. Vaak kan de beheerder van de website hierbij. Deze heeft namelijk vaak toegang tot de server. Het eerste wat we bij Orangedotcom dus doen bij een logfile analyse is het verzamelen van deze logfiles. Zodra we deze hebben kunnen we de analyse starten. Door middel van speciale tooling analyseren we de logfiles. Hierbij krijgen we inzicht in de verschillende zogenaamde ‘user agents’ die de website hebben bezocht. Een user agent is bijvoorbeeld Bing, Google of Yandex. Om een vergelijking te kunnen maken met hetgeen de user agents zien en wat een bezoeker bekijkt, hebben we toegang tot Google Search Console nodig. Hiermee kunnen we analyseren welke pagina’s wel door gebruikers worden bezocht, maar niet door robots en andersom.

Uiteindelijk krijgen we zo een duidelijk beeld van de ‘probleem-pagina’s’. Op basis van deze analyse gaan we daarmee een actieplan maken om dit op te lossen. De grootte en impact van dit plan kan steeds verschillen. Dit is namelijk afhankelijk van hetgeen wij aantreffen. Maar bijvoorbeeld ook van de grootte van een website. Wanneer de optimalisaties zijn doorgevoerd, controleren we altijd of het indexeren van de website beter gaat. Dit doen we door nogmaals de logfiles te analyseren. Uiteindelijk streven we ernaar om door middel van de logfile analyse het indexeren van de website te optimaliseren om te zorgen dat je webpagina’s daarmee hoger in de zoekmachineresultaten naar voren te komen.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?