youtube SEO

YouTube SEO

Breng video in beeld

Wat is YouTube SEO?

Kan je iets niet vinden door even te googlen? Dan ‘YouTube’je het toch even? Niet iedereen is zich er bewust van, maar YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine. Net als voor Google, geldt ook dat content voor YouTube geoptimaliseerd worden om de vindbaarheid te vergroten. Natuurlijk wordt hierbij op andere zaken gelet dan bij ‘gewone’ SEO (zoekmachineoptimalisatie). Maar geen probleem. Orangedotcom zet zich naast reguliere SEO ook in op het gebied van zoekmachineoptimalisatie voor YouTube; zogenaamde YouTube SEO.

Waarom YouTube SEO?

YouTube is een belangrijk online mediakanaal. Veel consumenten brengen veel tijd door op dit platform. YouTube leent zich ter vermaak, voor informatie, aankoopadvies en veel meer. Als je hier als bedrijf vindbaar bent, kan dit je veel opleveren, zoals:

  • meer zichtbaarheid voor je merk en producten (met meer conversies als gevolg)
  • een enorm wereldwijd bereik;
  • interactie met loyale fans;
  • bezoek aan andere kanalen, zoals een webshop of social mediakanaal;
  • de mogelijkheid om veel informatie over je product te delen (voor klanten in het koopproces).

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk, afhankelijk van je doelstelling en de aard van je werkzaamheden en je bedrijf.

Hoe gaan we bij Orangedotcom te werk bij een YouTube SEO traject?

Een YouTube SEO traject van Orangedotcom begint altijd met een uitgebreide audit. analyseren we ten eerste de data van het kanaal. Dit gebeurt tijdens een nulmeting waarbij we de huidige resultaten van je uitingen via YouTube onderzoeken. Op basis hiervan wordt vervolgens een unieke strategie ontwikkeld waarmee de zichtbaarheid verhoogd wordt en het aantal views toeneemt. Deze strategie kan worden ingezet voor nieuwe en bestaande video’s. Orangedotcom kan, ook helpen met het optimaliseren van de bestaande video’s.

Het strategiedocument kent meerdere stappen.

  • Verhoging videoviews
  • Strategie op maat
  • Ervaren consultants

Het startpunt

In dit onderdeel wordt de huidige staat van het kanaal bestudeerd. Deze data bieden aanknopingspunten voor de strategie. Door deze data te vergelijken, kan later het succes van de strategie worden gemeten. Hierbij kijken we naar de volgende soorten data:

  • De totale kijkstatistieken (van alle video’s). Hierbij wordt het volgende meegenomen:
    • totale kijktijd en views en de ontwikkeling daarvan;
    • likes en dislikes;
    • reacties;
    • abonnees;
    • shares;
    • aantal keer toegevoegd aan een afspeellijst; en
    • klikken op annotaties.
  • De views per categorie. Hiervoor worden de video’s door ons in logische categorieën ingedeeld. Vervolgens wordt in een overzichtelijke grafiek het totaalaantal views en de gemiddelde hoeveelheid views per video voor elke categorie getoond.

Dit biedt inzicht in welke soort video’s en welke onderwerpen het beste presteren. Dat wordt weer meegenomen in de strategie.

Het proces wordt herhaald voor verschillende interessante indelingen. Video’s kunnen bijvoorbeeld worden ingedeeld per onderwerp, maar ook per type video, lengte of intentie. Dit wordt toegespitst op het specifieke kanaal. Dit proces levert een schat aan informatie op.

Hiermee hebben we een helder overzicht van de huidige situatie. Ten eerste weten we hoe goed het kanaal nu presteert. Dat gebruiken we later om het succes te meten.

Ten tweede hebben we waardevolle data voor de toekomst verzameld. We weten nu hoe lang de ideale video is, welke onderwerpen het goed doen en wat andere succesfactoren zijn.

De YouTube-strategie

Op basis van de verzamelde data, de doelen van het kanaal en onze expertise wordt een strategie geformuleerd. De strategie bestaat uit verschillende tactieken. Deze zijn uiteraard toegespitst op de situatie van het kanaal, maar in het algemeen bevat het de volgende elementen:

  • Contentoptimalisatie: advies over interessante zoekwoorden voor bestaande video’s en het optimaliseren van titels, beschrijvingen en tags. Hier hoort als bijlage een zoekwoordenonderzoek bij.
  • Onderwerpkeuze: advies, gebaseerd op de data uit het startpunt, voor de onderwerpkeuze van nieuwe video’s.
  • Aantrekkelijkheid: advies over het inzetten van thumbnails om bezoekers te verleiden op de video’s te klikken.
  • Interactie: advies over het inzetten van cards, end screen en andere elementen om gebruikers te stimuleren tot interactie. Denk hierbij aan:
    • liken;
    • abonneren;
    • delen;
    • embedden.
  • Bereik vergroten: advies over hoe het YouTube-kanaal, social mediakanalen, de website en andere kanalen elkaar kunnen versterken.

Nu is er een duidelijke strategie geformuleerd, waarmee het bereik van het kanaal vergroot kan worden. Je bedrijf kan hier zelfstandig mee verder. Maar Orangedotcom kan dit ook oppakken. Desgewenst doen we bij Orangedotcom ook tussentijdse metingen. Op basis hiervan kan de gekozen strategie bijgestuurd worden.

Samen met YouTube SEO aan de slag?