digitalmarketinglive

Blog

Digital Marketing Live 2018: De belangrijkste takeaways

digitalmarketinglive

Donderdag 31 mei vond de zevende editie van Digital Marketing Live! plaats in de Beurs van Berlage. Uiteraard was Orangedotcom er bij.

DML is het grootste event van de Benelux op het gebied van online marketing, advertising en interactieve media.  Onderwerpen als conversie optimalisatie, voice, automatisering, data, mobile en video vormden de leidende draad dit jaar. Bezoekers van het event konden kiezen om plenaire lezingen van A-merken en inspirerende gasten bij te wonen of deel te nemen aan de meer interactieve round table sessies waarin de dialoog kon worden aangegaan met bedenkers, adviseurs en ambassadeurs uit het online marketing veld. Heb je dit uitverkochte event helaas moeten missen? Treur niet langer; wij geven je de ins en outs!

Voice

We kunnen steeds beter met computers praten. Voice Search is nu dan ook een ware trend, met name in de Verenigde Staten. Daar worden al meer dan 30% van de searches via Voice gedaan. Daarnaast voorspelde Gartner vorig jaar al dat in 2020, 30% van de sessies op het web zonder scherm zullen worden uitgevoerd. Op spraak gestuurde persoonlijke assistenten zoals Siri (Apple), Google Assistant (Google), Google Home (Google) en Alexa (Amazon) maken dit voor ons mogelijk. Handig!

Bart Fussel, co-founder en strategic director van aFrogleap, schetste in zijn inspirerende verhaal de toekomst van Voice. Hij gaf vijf zaken waar wij als marketeers rekening mee moeten gaan houden:

  1. De stem van de persoonlijke assistent zal de differentiator zijn, daar users een persoonlijkheid geven aan de stem.
  2. Customer Service wordt geheel veranderd door Voice. Voice assistents zullen de plaats innemen customer service agents.
  3. Websites zullen moeten worden geoptimaliseerd voor Voice (in plaats van voor Search). Zoekopdrachten via Voice verschillen in hoge mate van tekstuele zoekopdrachten; zo wordt er meer gebruik gemaakt van natuurlijk taalgebruik, meer vraagwoorden en meer long-tail zoekwoorden. Allerlei zaken waar (steeds meer) rekening mee gehouden dient te worden.
  4. Als je in e-commerce zit, zit je hierna in v(oice)-commerce. Je adverteert in de toekomst niet meer direct voor de consument, maar voor de voice bots.
  5. Voice advertenties zullen net zo gebruikelijk worden als tekstadvertenties.

Een belangrijke les: begin niet te laat met optimaliseren voor Voice!

 

In-app header bidding

Een relatief nieuwe term in de programmatic display advertising wereld is header bidding. Bij header bidding wordt een impressie op meerdere veilingen tegelijk aangeboden, wat dus betekent dat meer partijen tegelijkertijd kunnen bieden op dezelfde impressie. Dit gebeurt door een javascript dat in de header van de website is geïmplementeerd. Dit script vraagt een bod aan alle veilingen tegelijkertijd waarbij de hoogste bieder wint. Clemens Timmermans van Marktplaats kondigde op DML aan dat Marktplaats over een aantal weken header bidding wilt activeren in hun mobiele app. Net als Sanoma en de Persgroep maakt Marktplaats al gebruik van header bidding op hun websites, maar in-app zal Marktplaats de eerste zijn.

Adverteerders kunnen daarmee op ieder moment maximaal zichtbaar zijn voor hun relevante doelgroepen, wat er voor zal zorgen dat users advertenties zien die nog beter aansluiten bij hun interesses.

 

Targeting

Fabian Meeuwisz, commercieel manager Data en Video bij Sanoma, legde in zijn lezing uit hoe data een rol kan spelen binnen de marketingstrategie. Sanoma is in Nederland bekend van een breed scala aan A-merken. Door het online gedrag van de bezoekers van hun verschillende platformen te analyseren, kunnen er zogenoemde topic profiles (ofwel interesseprofielen) van hun gebruikers worden samengesteld. Daarnaast bepaalt Sanoma met hun topic model welke topics veel in hun netwerk voorkomen en wat de samenhang tussen de verschillende topics is. Op deze manier kan de juiste advertentie getoond worden aan de juiste doelgroep bij de juiste topic. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een advertentie van Vodafone met een aanbieding voor de nieuwste iPhone, die getoond wordt bij een nieuwsbericht over Apple.

Het juiste verhaal in de juiste content, verteld aan de juiste doelgroep, plus vertrouwen in de afzender geeft volgens Meeuwisz de maximale impact!

 

Automatisering

Betekent automatisering de ondergang van de online marketeer? Automatiseringstechnieken als smart bidding en slimme assistenten als Voice Search worden steeds slimmer en sneller.  Jaap Jacobs (managing director bij Fingerspitz) besprak de grootste en meest impactvolle veranderingen ooit voor online marketeer, en hoe je als marketeer een toekomstbestendige carrière opbouwt in zijn sessie “The Marketeer of the Future”.

Automatiseringstechnieken halen steeds meer handmatig werk (zoals advertenties schrijven, keyword research, vertalen, rapportages opmaken, etc.) uit onze handen, en zorgen ervoor dat wij in hogere mate met strategisch en creatief werk (zoals customer journey analyses, merkstrategie, hub-content ontwikkelen, etc.) bezig zullen houden. Kortom: ons werk verdwijnt niet, maar er zal wel een shift plaatsvinden in onze werkzaamheden.

 

Conversie optimalisatie op mobile

Jurjen Jongejan (sr. CRO specialist bij ISM eCompany) stelde in zijn sessie dat we cross-device attributiegedrag onszelf hebben aangepraat. De echte reden voor lagere conversieaantallen op mobiel dan op desktop zouden slechte mobiele ervaringen zijn. Dus: hoe optimaliseer je de conversie op mobiel?

Vanzelfsprekend dient het optimalisatieproces data-gedreven te zijn. Jongejan presenteerde een aantal data-gedreven succes cases, waaruit we de volgende conclusies kunnen trekken:

  • De laadtijd is cruciaal! Er is een positieve correlatie tussen laadtijd en bouncepercentage en een sterk negatieve correlatie tussen laadtijd en conversies.
  • Zorg voor een duidelijke navigatie. Nog veel websites maken bijvoorbeeld nog gebruik van onduidelijke hamburgermenu’s of laten belangrijke proposities achterwege op mobile.
  • 75% van de interacties met mobile gebeuren met de duim. De schermen van de mobile devices worden steeds groter; dus worden hoofdmenu’s steeds vaker onderaan geplaatst i.p.v. bovenaan.
  • Maak gebruik van on-site feedback, web-interactie tools en usability onderzoeken.

Kortom: laat data de bron van verbetering zijn!

 

Conclusie

Digital Marketing Live is een event waarop een breed scala aan onderwerpen (uiteraard gerelateerd aan online marketing) aan bod komt. Het gros van de sessies is vrij laagdrempelig opgezet, wat het event dus ook voor de beginnende online marketeer zeer toegankelijk maakt. DML was dus een geslaagd event en heeft ons weer up-to-date gebracht over de laatste trends binnen het mooie vak van online marketing.

 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?