Friends-of-Search-2018-start

Blog

Friends of Search 2018

Friends-of-Search-2018-start

Friends of Search, hét congres op het gebied van zoekmachine marketing, werd in 2018 al weer voor de 5de keer georganiseerd. Op 8 februari kwamen alle online marketing en search specialisten uit de Benelux bij elkaar in de Kromhouthal in Amsterdam, voor een jubileumeditie van Friends of Search 2018. Net als voorgaande jaren waren we met Orangedotcom weer een van de sponsoren, omdat we het belangrijk vinden dat er een congres wordt georganiseerd in Nederland voor iedereen die werkzaam is of geïnteresseerd in online marketing en zoekmachine marketing.

Tijdens de best-of-special waar ruim 650 search specialisten aanwezig waren, werd er vooral gekeken wat search marketeers nu doen en waar wij als consultants op in kunnen spelen. Binnen iedere sessie werd Artificial Intelligence en machine learning (zoals ook in de editie van 2017) meermaals benoemd. Dit en andere interessante take-aways delen we graag met jullie.

friends of search 2018 start

Take-away #1: Internet of things

James Wittaker (Microsoft) was de eerste spreker van Friends of Search 2018. “Waarom wachten wij tot klanten ons vinden” was de hamvraag van deze sessie. Immers, Arfiticial Intelligence en Machine Learning zijn door de jaren heen goed ontwikkeld. Zó goed zelfs dat machines alle data beter kunnen interpreteren dan mensen en vervolgens ook betere resultaten kunnen behalen.

James legde dit op een leuke manier uit door een voorbeelden te gebruiken van Machine Learning in een bubbelbad wat hem bracht naar de clue van het verhaal; waarom zitten wij als marketeers te wachten tot klanten ons vinden? Er is namelijk al voldoende data beschikbaar om goed in te kunnen spelen op de intentie (bijvoorbeeld aan de hand van social media posts) van prospects. Hierbij vindt er dus een verschuiving plaats van zoekopdracht -> resultaat naar intentie -> antwoord.

Take-away #2: Chatbots

Tijdens FOS 2018 werd er naast Artificial Intelligence en Machine Learning, ook veel gesproken over chatbots. Niet zonder reden, aangezien er verwacht wordt dat er in de nabije toekomst meer conversaties zullen zijn met bots dan onze partner. Daarnaast is er uit onderzoek gebleken dat er in het afgelopen jaar 67% van de consumenten van chatbots gebruik hebben gemaakt. Chatbots maakt het mogelijk om een-op-een met klanten te communiceren; veel persoonlijker kan je het dus niet maken!

Purna Virji (Microsoft) nam ons mee met een bestelling; een dame ziet een leuk jurkje in een tijdschrift en vraagt aan Cortana (een viruele assistent ontwikkeld door Microsoft) waar zij deze jurk kan bestellen. Na antwoord te hebben gekregen van de assistent, wordt er opdracht gegeven de jurk te betalen en adresgegevens met de betreffende webshop te delen. De bestelling is afgerond.

In Nederland wordt er nog niet veel gebruik gemaakt van chatbots of digital assistents. Dus het bovengenoemde voorbeeld van Purna zal lastig zijn daadwerkelijk te implementeren. Zij gaf wel aan dat Bing op dit moment pilots draaien met bot-advertentie-extensies.

Take-away #3: Social media naar een hoger niveau

Aanhakend op het verhaal van Purna, gaf Jes Scholz (Ringier AG) in zijn masterclass tips over het inzetten van Social Media en chatbots. Bij het toepassen van chatbots op Social, is het ook goed om Chatbot Analytics te gebruiken. Door het gebruik van Chatbot Analytics, is het mogelijk om “missers” (wanneer een bezoeker niet het juiste antwoord krijgt op vragen) te indentificeren.

Chatbots moeten volgens Jes gezien worden als een hybride oplossing; zo veel mogelijk geautomatiseerde antwoorden geven en/of mensen naar specifieke onderdelen naar de website sturen waar het antwoord op een vraag te lezen is. Wanneer dit niet voldoende is, kunnen echte medewerkers ingezet worden. Aanrader hierbij is om een chatbot ook emoji’s te laten interpreteren. Dit kan dan als trigger gebruikt worden om een persoon in te laten springen wanneer nodig.

Take-away #4: Opkomst van JSS

Voor de liefhebbers van technische SEO (en dat zijn wij natuurlijk), was de presentatie van Michael King erg interessant op Friends of Search 2018. Dit was een zeer technisch verhaal waar in sneltreinvaart doorheen gefietst werd. Wij waren dan ook druk aan het meeschrijven, bijvoorbeeld over JSS. Als je technisch onderlegd bent, ben je natuurlijk bekend met CSS en JavaScript. JSS is echter minder bekend. Hierbij wordt JavaScript in CSS geïncorporeerd. Dit helpt bij het maken van flexibele websites en zullen we steeds vaker tegenkomen. Natuurlijk houden wij in de gaten hoe Google dit leest en wat de impact op SEO is.

Take-away #5: Search steeds meer branche gerelateerd

Algemene rankingfactoren bestaan niet meer, aldus Marcus Tober van Searchmetrics. Per branche kan het namelijk sterk wisselen met welke factoren het meeste rekening gehouden dient te worden. In combinatie met micro momenten waarin de doelgroep zich bevindt kan hierdoor meer resultaat worden behaald. Volgens Google zijn deze momenten verdeeld in vier verschillende groepen I want to know, I want to do, I want to go en I want to buy. De zoekintentie mag dan ook absoluut niet over het hoofd worden gezien.

Al met al was het weer een onwijs leerzame dag met veel nieuwe inzichten voor de komende digitale jaren. Volgend jaar zijn we er natuurlijk weer bij!

friends of search 2018

Samen de beste resultaten behalen?