Blog

Het is zo ver: de lancering van Gallery Ads

Wów, eindelijk is de lancering van de nieuwe Gallery Ads ook in Nederland een feit. Een toevoeging waar wij al tijden op wachten en erg enthousiast van worden. En stiekem bijna niet van konden slapen (red: Thiemo dan, no joke). In dit artikel leggen we je uit waarom. 

Geschreven door Thiemo Stougie

Gallery Ads

25% meer interacties

In mei kondigde Google tijdens Digital Marketing Live een aantal belangrijke wijzigingen voor de nabije toekomst aan voor Google Ads. Eén van de nieuwe features is de mogelijkheid om afbeeldingen te vertonen bij zoekadvertentie. Hierdoor krijg je als adverteerder de mogelijkheid om, nog voordat je klant op je advertentie klikt, een véél sterkere sfeerimpressie van jouw merk neer te zetten. Je kunt zo de (potentiële) klant op een visuele manier al prikkelen en beter overtuigen om te klikken op je advertentie. Zo heb je meteen een grote voorsprong op je concurrentie. Onderzoek van Google heeft aangetoond dat dit nieuwe advertentietype tot wel 25% meer interacties leidt. Een interactie is in dit geval een swipe of een click.

Een aantal vragen op een rij

Wij beantwoorden hieronder vier vragen over de lancering van Gallery Ads voor je.

Vraag 1. Hoe zien de Gallery Ads eruit?

De Gallery Ads van Google hebben overeenkomsten met advertenties die we al kennen vanuit andere advertentieplatformen zoals Facebook en LinkedIn. De carrousel is op deze platformen inmiddels een veelgebruikt advertentieformaat en qua interactie kun je hier hetzelfde mee: swipen om meer afbeeldingen te zien. De Gallery Ads van Google bestaan, net als een normale zoekadvertentie, uit drie advertentiekoppen. Daarnaast kun je per afbeelding maximaal 70 karakters meegeven om de afbeelding te beschrijven. Per advertentie upload je minimaal 4 en maximaal 8 afbeeldingen. Jammer is dat het (nog?) niet mogelijk is om per afbeelding een andere landings-URL mee te geven, zodat iedere afbeelding zijn eigen landingspagina heeft.

Vraag 2. Welk afrekenmodel wordt gehanteerd?

Gallery Ads worden afgerekend op basis van Cost per Click (CPC). Het bekijken van de afbeeldingen (het swipen) wordt bij dit advertentieformaat doorberekend vanaf de 2e naar de 3e afbeelding.

Vraag 3. Waar worden Gallery Ads weergegeven?

Omdat swipen op mobiel gebeurt, zijn de Ads voorlopig alleen beschikbaar op mobiele apparaten en voorbehouden aan de eerste positie. De Gallery Ads geven daarmee gelijk prioriteit aan het belang van de eerste positie: andere advertenties en organische resultaten zullen door de Gallery Ads verder naar beneden gedrukt worden en verliezen daarmee een gedeelte van hun kracht.

Vraag 4. Kan ik de Gallery Ads meteen inzetten?

Op dit moment worden Gallery Ads door een selecte groep adverteerders getest in het netwerk. Navraag bij Google leert ons dat deze nieuwe mogelijkheid per half november/begin december voor iedereen beschikbaar is.

Wij wachten natuurlijk met smart op de nieuwe mogelijkheden en houden je op de hoogte van de ontwikkelingen op dit gebied. Natuurlijk staat Orangedotcom altijd voor je klaar voor goede tips en advies rond SEA. Sparren met iemand uit het team? Neem contact met ons op.