Blog

Nieuw in Google Ads: gecombineerde doelgroepen

Het is niet officieel aangekondigd, maar wel een súper vette Google Ads feature. Sinds vorige week zijn de gecombineerde doelgroepen beschikbaar voor iedere Google Ads gebruiker. Net zoals binnen Facebook en LinkedIn al langer mogelijk is, is het nu ook voor Google Ads mogelijk om een combinatie te maken van doelgroepen. Op deze manier kun je iets wat eerst een ongefilterde grote doelgroep was, filteren naar een hele relevante doelgroep aangepast aan jouw wensen. Hoe werkt dat? SEA Consultant Thiemo Stougie legt het je uit! 

Combineer affiniteit, in-market, remarketing én andere doelgroepen met elkaar om specifieke doelgroepen te targeten.

Om een gecombineerde doelgroep aan te maken binnen Google Ads, klik je op campagne- of advertentiegroep allereerst op het toevoegen van een nieuwe doelgroep. Dat kan zowel op basis van targeting als op basis van observatie zijn. Op het tabblad ‘browsen’ vind je als laatste optie de nieuwe functie van Google Ads: gecombineerde doelgroepen (zie afbeelding 1).

Gecombineerd targeting

Afbeelding 1.

Door vervolgens te kiezen voor de optie ‘nieuwe gecombineerde doelgroep’ krijg je het venster te zien waar je de gecombineerde doelgroep zelf kunt samenstellen. In het voorbeeld heeft onze SEA Consultant Thiemo een fictieve klant gekozen die graag zijn advertenties wil uitleveren aan Nederlandse gebruikers die naar Antalya of Istanbul reizen. De fictieve klant heeft in deze twee plaatsen een waterpretpark speciaal voor kinderen tussen 3 jaar en 12 jaar oud. Thiemo promoot het graag op deze manier:

‘Ik kies ervoor om twee In-Market doelgroepen te kiezen die gebruikers targeten die reizen naar Istanbul en naar Antalya. Hiermee target ik helaas ook de senioren en mensen zonder kinderen; dat wil ik niet, ik wil dus nog een filter toevoegen. Daarom kies ik ervoor om mijn doelgroepen verder te verfijnen met een gedetailleerde demografie-doelgroep ‘Ouders van kleuters (4-5 jaar)’ en ‘Ouders van basisschool leerlingen (6-12 jaar)’. 

Eventueel kan je er ook nog voor kiezen om een doelgroep uit te sluiten. Stel dat jij jouw advertentie niet wil vertonen aan mensen die eerder op je website zijn geweest, kan je jouw remarketinglijst uitsluiten. Je kunt iedere combinatie maken met de door Google gegeven opties (zie afbeelding 2).

Gecombineerd targeting

Afbeelding 2.

Het voordeel van een gecombineerde doelgroep

Waarschijnlijk omdat deze functie nog maar net is uitgerold, wordt de inschatting van de omvang van je nieuwe gecombineerde doelgroep nog niet weergegeven. Houdt er altijd rekening mee dat er vanwege privacy ten minste 1000 gebruikers in je gecombineerde doelgroeplijst moet zitten. Is je doelgroep te klein? Dan zal Google je gecombineerde lijst pauzeren en zul je hem moeten aanpassen tot deze van voldoende omvang is.

Het voordeel van een gecombineerde doelgroep is dat je op deze manier een specifieke doelgroep op een veel betere manier kunt targeten en je budgetten veel efficiënter kunt besteden.  De eerste testresultaten laten een mooi resultaat zien: 6% conversieratio op basis van een single in-market doelgroep tegenover 20% conversieratio op basis van een specifiekere gecombineerde doelgroep. Dat zegt voldoende om hier snel mee te starten, toch?

Wij wachten natuurlijk met smart op de nieuwe mogelijkheden en houden je op de hoogte van de ontwikkelingen op dit gebied. Natuurlijk staat Orangedotcom altijd voor je klaar voor goede tips en advies rond SEA. Sparren met iemand uit het team? Neem contact met ons op.