google automation

Blog

Google Automation 2018

google automation

Eind januari werd er op het Google hoofdkantoor een kennissessie gegeven over Google automation. Het was een inspirerende sessie over de ontwikkelingen in de online marketing. Benieuwd hoe we online marketing en SEA tegenwoordig uitvoeren? Lees dan verder.

google automation

Hoe was SEA toen?

De laatste jaren zijn er ook binnen Google Adwords heel veel features bijgekomen. Tien jaar terug kon je nog eenvoudig en direct sturen op conversies en clicks. Dat is nu wel veranderd met Google Automation.

Hoe is SEA nu?

Nu zijn er tal van variabelen om rekening mee te houden. Denk aan bodaanpassingen per device, remarketing for search, vergelijkbare doelgroepen, regionale bod aanpassingen, verschillende attributiemodellen, feed management, een dozijn extensies en ga maar door.

Door dit alles wordt het beheren van campagnes steeds complexer en tijdrovender. Bovendien kan een online marketeer nooit alles tegelijk uitvoeren. De oplossing? Marketing Automation. Google is de laatste paar jaar hard aan het werk om ‘Smart Bidding’ goed in te kunnen zetten. Op basis van historische data kan Google begrijpen en inschatten hoe het maximaal aantal conversies en/of ROI uit een campagne kan worden behaald. Is het idee dan eigenlijk dat Google het werk van de Search Marketing specialist overneemt. Zit de schrijver van deze blog in de toekomst zonder werk *help*!?

Nee. De filosofie is dat een SEA specialist steeds meer een online marketing consultant aan het worden is met niet alleen maar kennis van Adwords. Nee, een SEA specialist dient vandaag de dag breder te denken. Hij/zij dient online performance strategieën uit te denken en uit te voeren. Dit is iets wat we bij Orangedotcom in de markt zien en daar ook op anticiperen.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?