Blog

Uitrol gratis productvermeldingen in Google Shopping

Vanaf eind april kunnen adverteerders op de Amerikaanse markt gratis productvermeldingen toevoegen in Google Shopping, zo bracht Google op 21 april naar buiten. De verwachting is dat Google dit in 2020 zal uitrollen over de andere landen heen. Naast gratis vermeldingen, blijft de mogelijkheid om betaald producten te tonen voorlopig nog bestaan en te beheren via Google Ads.

Geschreven door Thiemo

Groei van retailers in shopping

Voor retailers betekent deze wijziging dat ze hun producten gratis kunnen tonen aan miljoenen mensen die dagelijks naar Google komen om producten te zoeken en aan te schaffen. Doordat meer retailers de stap naar Google Shopping zullen zetten, hebben consumenten het voordeel van een groter aanbod van producten.

Google lijkt hiermee de strijd aan te gaan met Amazon door een groter productaanbod te creëren en gebruikers de mogelijkheid te geven direct via de zoekresultatenpagina af te rekenen met de nieuwe integratie van PayPal. Om aan te melden voor gratis productvermeldingen moeten we in Nederland nog even geduld hebben; dit zal pas over een aantal maanden in Nederland beschikbaar worden.

Later dit jaar zal in het Merchant Center een optie toegevoegd worden om een feed te uploaden waarmee de producten gratis vertoond kunnen worden, net zoals nu het geval is met de betaalde variant van Google Shopping. Voor gratis vermeldingen is geen koppeling met Google Ads nodig. Ook de prestaties van de gratis Shopping vermelding kunnen in het Merchant Center worden ingezien.

Meer lezen?

Wil jij binnenkort een vliegende start maken zodra dit in Nederland mogelijk is? Start alvast met het maken van een goede feed. Daar kunnen wij je natuurlijk goed bij helpen, dus schroom niet om contact met ons op te nemen! 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?