Blog

Interessante nieuwe programmatic formaten in 2020

De Nederlandse programmatic markt staat niet stil, integendeel. Er zijn een hoop ontwikkelingen die het nog aantrekkelijker moeten maken om lokale titels in te zetten. Wat ons betreft een goede zaak. In dit artikel zetten we een aantal interessante nieuwe programmatic formaten op een rij, die je bijvoorbeeld voor een campagne in Q4 kunt inzetten.

Social Ads via programmatic

Het is nog makkelijker om een campagne in te zetten op een Nederlandse nieuws- of special interest-titel. Het is nu namelijk bij verschillende publishers mogelijk om een social post of ad door te plaatsen op hun titels. DPG heeft dit als grootste uitgever nu ook mogelijk gemaakt. Je kunt hiermee je Instagram, Facebook, LinkedIn of Twitter post doorzetten naar bijvoorbeeld NU.nl of AD.nl.

Beschikbare titels

Er zijn ruim 100 sites waarop ingezet kan worden, onder andere:

  • Nieuws (NU.nl, Parool, Trouw, Volkskrant)
  • Vrouwen (Libelle, Margriet, Viva, Flaironline, Lindanieuws)
  • Automotive (AutoWeek)
  • Business (IEX, Marketingfacts, Mediacourant)
  • Food (24 kitchen.nl, mytaste.nl)

Benchmarks

  • CTR: 0,40%
  • Viewability rate: 75%
  • Inview time: 8 sec

Meer te lezen en te zien is op de site van DPG, waarbij je ook een mock-up kunt maken van jouw post.

Full APTO

We 🧡 rich media. En take-overs zijn daarbinnen natuurlijk het summum. Wist je dat de APTO (Automated Page Take-Over) een echt Nederlands digital marketing product is? Check bijvoorbeeld eens de case van QWIC, waarin we een mooie uiting hebben ingezet voor zichtbaarheid en impact binnen de doelgroep.

Wat tot voor kort nog niet kon: de rest van de display op dezelfde pagina tegelijk inkopen; dit kon uitsluitend direct bij de uitgevers worden ingekocht. De mogelijkheid om alle posities van een pagina programmatic in te kopen waarbij je de garantie krijgt ook alle posities te vullen, is vrij complex in het huidige digitale ecosysteem met de vele tussenliggende partijen.

Nederland laat zich weer als innovatief land zien: tech-bedrijf Adhese heeft in samenwerking met Weborama Nederland een template ontwikkeld om de APTO te combineren met de overige (programmatic) formaten op de pagina. Deze APTO-XL template biedt verschillende creatieve mogelijkheden. Het formaat is momenteel beschikbaar op het netwerk van [M]Media (voorheen Mannenmedia), maar we hopen dat dit navolging krijgt bij andere uitgevers.

Coverstories

Native advertising via programmatic is volop in ontwikkeling. Schaal ontbreekt in veel gevallen nog. Een nieuw formaat Coverstories biedt daar nu een oplossing voor. Coverstories is een branded content uiting, die op een mooie wijze integreert binnen nieuws of special interest titels van vrijwel elke Nederlandse uitgever. Het maakt gebruik van een schermvullend template met veel beeld en werkt ideaal op mobiele schermen. Hiermee kent de uiting een open rate die maar liefst 12x hoger is dan reguliere banners.

Check hier de werkende preview.

Je kunt met tekst, beeld en video’s je doelgroep bereiken en targeten op bijvoorbeeld mannen, vrouwen en zakelijke titels.

Lees meer op de site van Coverstories.

Programmatic audio

Luister je zelf podcasts of digitale radio? Deze vorm van media consumptie zit erg in de lift. Het is hiermee ook mogelijk geworden audio advertising rondom programma’s in te zetten. Dit kan door het plaatsen van een pre-roll voor een audio stream of een pre-roll of post-roll rondom podcasts. Deze manier van communiceren heeft de maximale aandacht van de luisteraar omdat deze direct wordt afgespeeld bij iedere start van de radiolivestream en voor of na de podcasts. BNR biedt dit sinds kort aan, rond de diverse programma’s. Erg interessant uiteraard, wel is hiervoor een audiospot nodig.

Een paar feiten ter achtergrond nog:

  • BNR heeft momenteel 130 podcasts, ruim 500.000 wekelijkse luisteraars en 1,6 miljoen streamstarts;
  • Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders wel eens naar een podcast.
  • Ruim een kwart van de podcastsluisteraars luistert ten minste wekelijks naar een podcast;

Meer weten? Lees meer op de site van BNR of over de Podcast Monitor.

Meer lezen over programmatic?

Ben je geïnteresseerd om de mogelijkheden van programmatic advertising voor jouw marketing te verkennen? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op.

Samen mooie formaten inzetten voor je branding?