nieuwe richtlijn paginatitels en metabeschrijvingen

Blog

Nieuwe richtlijnen paginatitels en metabeschrijvingen

nieuwe richtlijn paginatitels en metabeschrijvingen

Om te zorgen dat bezoekers naar je website komen, is het belangrijk dat je snippets goed zijn ingevuld. Een snippet is de tekst die in Google bij je zoekresultaat te zien is, bijvoorbeeld:

Nieuwe richtlijnen

Deze snippets bestaan uit de paginatitel en de metabeschrijving. Beide kun je zelf aanpassen. Lees hiervoor ons blog over het optimaliseren van de snippets.

De titels zijn nog steeds min of meer hetzelfde, maar Google is de laatste tijd behoorlijk aan het experimenteren met de metabeschrijvingen. Af en toe wordt de metabeschrijving die je zelf hebt ingevuld genegeerd. Dan maakt Google er automatisch zelf één aan de hand van de tekst op de pagina.

Het verschilt tegenwoordig ook per zoekopdracht na hoeveel tekens een metabeschrijving wordt afgebroken. Het maximum is ongeveer 315 tekens. De mediaan ligt echter op 215 tekens. Inmiddels zien we de nieuwe metabeschrijvingen steeds vaker. We kunnen dus de balans op gaan maken. Houd tegenwoordig rekening met de volgende zaken:

  • Houd 215 tekens aan om op safe te spelen, of experimenteer met langere metabeschrijvingen en check hoe deze worden weergegeven.
  • Zet het belangrijkste zoekwoord altijd letterlijk in de metabeschrijving en ook zoveel mogelijk vooraan. Op mobiel zijn de beschrijvingen namelijk korter, en Google kan besluiten de metabeschrijvingen weer in te korten.
  • Zorg ervoor dat de eerste twee zinnen op de pagina een goede inleiding  zijn van de pagina. Wanneer Google de metabeschrijving negeert, dan kiest hij voornamelijk de eerste twee zinnen van de pagina.
  • Zoals gezegd stelt Google de snippets soms zelf samen. Het is echter aan te raden toch overal de metabeschrijvingen in te vullen. Als de situatie dan verandert, staat het in ieder geval goed.
  • Gebruik, waar mogelijk, rich snippets om opvallende elementen zoals sterren te tonen.

Heb je nog meer vragen over paginatitels en metabeschrijvingen en wil je graag in contact komen? Dat kan natuurlijk! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?