Google Ads

Blog

Versnelde advertentieweergave verdwijnt in Google Ads

Google Ads

Iedereen die met het advertentieplatform van Google werkt, merkt dat Google Ads steeds meer vertrouwt op algoritmes. Ontwikkelingen binnen biedstrategieën en Responsive Search Ads (RSA’s) zijn hier goede voorbeelden van. Door de ontwikkelingen binnen het platform, komt er meer ruimte bij de consultants. Waar consultants eerst veel tijd kwijt waren aan campagne onderhoud, kan deze tijd nu worden ingevuld met strategische vraagstukken. Op 1 oktober wordt er een Google Ads update uitgerold die impact kan hebben op jouw campagnes. Lees hier!  

Google Ads

Automatiseren en ontwikkelingen

In het kader van automatiseren en ontwikkelingen binnen het algoritme, heeft Google een nieuwe wijziging aangekondigd. Google heeft aangegeven te gaan stoppen met de optie versnelde advertentieweergave. Per 1 oktober worden alle campagnes die deze optie ingeschakeld hebben automatisch omgezet naar standaard advertentieweergave. Deze switch zal alleen impact hebben op alle zoek- en shoppingcampagnes die via Google Ads draaien.

Waarom versnelde advertentieweergave?

Binnen onze best practices clusteren wij alle zoekwoorden in thematische campagnes. Dit geeft ons veel controle over mediabudgetten en zijn wij in staat het beste rendement te halen uit de Google Ads campagnes. Bijna altijd zien wij dat campagnes met merknaam-zoekwoorden het best converteren. In deze campagnes worden de meest gunstige CPA’s, ROI’s of ROAS behaald. 

Om er voor te zorgen dat klanten binnen de zoekresultaten er altijd staan met goed converterende zoekwoorden, kiezen wij er altijd voor om deze campagnes uit te rusten met een versnelde advertentieweergave. Middels deze campagne-instelling worden advertenties sneller weergegeven totdat het dagbudget is bereikt. 

Waarom stopt Google met versnelde advertentieweergave?

Ondanks dat wij Google voldoende budget geven om te spenderen en de vrijheid dit zo snel mogelijk te doen, geeft Google aan dat het gebruik van versnelde advertentieweergave een inefficiënte optie kan zijn. In het geval dat adverteerders een beperkt budget hebben, kan deze optie er voor zorgen dat de advertenties ruim voor het eind van de dag niet meer worden weergegeven. 

Daarnaast wordt minder geoptimaliseerd in vergelijking met de standaardweergave en wordt uw budget sneller besteed in vergelijking met de standaardweergave. Dit kan leiden tot een stijging in de gemiddelde CPC’s die betaald worden. 

Google Ads en biedstrategieën

Google is de laatste jaren sterk aan de weg aan het timmeren als het gaat om geautomatiseerde biedstrategieën en de algoritmes die er achter zitten. Zo ook als het gaat om standaard advertentieweergave. Google geeft aan dat standaard weergave verbeterd om meer voorspellend te zijn: “Standaardweergave houdt rekening met de verwachte advertentieprestaties gedurende de dag en is beter in het maximaliseren van de prestaties binnen uw dagbudget.” En nu? Als goed presterende campagnes omgezet worden naar standaard weergave, raadt Google aan conversies maximaliseren of klikken maximaliseren te gebruiken. Daarnaast kan advertentieplanning ingesteld worden om biedingen op bepaalde tijdstippen van de dag te verhogen of te verlagen. 

Natuurlijk staat Orangedotcom altijd voor je klaar voor goede tips en advies rond SEA. Wij zorgen hoe dan ook dat we goed op de hoogte zijn om jouw bedrijf verder te helpen. Sparren met iemand uit het SEA team? Neem contact met ons op. 

Wil jij ook alles uit jouw digitale campagnes halen?