google digitale werkplaats

Blog

YouTube for Action event 2018

google digitale werkplaats

Eind mei werd er in de digitale werkplaats van Google een event georganiseerd over YouTube. Het ging dit keer niet alleen over de inzet van YouTube voor branding doeleinden, maar juist over een performance gerichte inzet van YouTube. Met een nieuw advertentie-format (TrueView for Action) is het mogelijk om met je video-advertenties te sturen op conversies. Dit kunnen zowel micro conversies zijn (zoals website bezoekers of nieuwsbriefinschrijvingen) als macro conversies (bijvoorbeeld sales of offerteaanvragen).

Als we de customer journey grofweg indelen in drie secties, ziet deze er als volgt uit:

customerjourney

Gewoonlijk werd YouTube voornamelijk ingezet in de eerste twee fases van deze journey. Met de komst van TrueView for Action, is het mogelijk om ook in de laatste fase van de customer journey met video aanwezig te zijn (en ook echt resultaat te behalen).

Waar je met Search om een gegeven moment je doelgroep niet meer kunt bereiken, is YouTube een goed alternatief om je boodschap over te brengen. Behaal je met je Search campagnes een CTR van 10%, dan mis je dus 90% aan potentiële bezoekers. Deze kun je echter goed bereiken op YouTube.

Voor performance gerichte marketeers was YouTube echter nooit echt een optie, aangezien dit kanaal voornamelijk voor branding doeleinden gebruikt kon worden. Recentelijk heeft Google echter een nieuw type audience toegevoegd, waardoor je YouTube ook performance based kunt inzetten.

Deze doelgroep noemt Google de “Custom Intent Audience”. Deze doelgroep maak je aan op basis van zelf gekozen zoekwoorden. In dit geval kun je dus je zoekwoorden van Search gebruiken om in te zetten in YouTube. Het verschil met context targeting is dat je hiermee zoekwoorden opgeeft die gebruikt worden binnen YouTube zelf. Custom Intent zoekwoorden kijkt naar de zoektermen die de gebruiker op Search gebruikt.

In AdWords Next zijn de TrueView for Action formaten al direct in te zetten. Om echt de kracht van dit format ten volste te benutten, zul je echter ook Custom Intent Audiences moeten toevoegen. Hiervoor zul je voor nu eerst nog een whitelist moeten aanvragen. Deze is dus nog niet standaard beschikbaar. Daarnaast raadt Google aan dat je minimaal 50 conversies per week genereert, wil je met YouTube for performance goede resultaten behalen. Het systeem maakt gebruik van machine learning, dus hoe meer data het systeem heeft, hoe beter het kan presteren. Is het lastig om aan deze conversie-aantallen te komen, kun je testen met micro conversies zoals website bezoeken.

Als best practice werd nog verteld dat het goed is om meerdere audiences aan je YouTube campagne toe te voegen. Dus niet alleen Custom Intent, maar ook doelgroepen op basis van Affinity, Context, etc. (de traditionele doelgroepen dus). Op deze manier kun je de verschillende doelgroepen goed met elkaar vergelijken en loop je niet het risico dat je doelgroep te klein is.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?