7% meer bezoek, tegen de trend in

ANWB Camping

De ANWB is een begrip in Nederland. De zichtbaarheid van anwbcamping.nl profiteerde echter nog niet optimaal van dit sterke merk. De ANWB vroeg Orangedotcom een SEO-strategie te formuleren en uit te voeren. Je leest in deze case hoe we dit gedaan hebben en wat de resultaten waren.

  • 7% meer bezoek, tegen de trend in
  • 17,2% meer bezoek voor belangrijkste focusland Frankrijk
  • Bijgedragen aan het winnen van een WUA Digital Excellence Award

''Dankzij de duidelijke inzichten hebben wij een geheel nieuw platform gecreëerd. Hiermee hebben wij zelfs de Digital Excellence Award gewonnen!''

Wouter Stokkel, ANWB

Uitdaging

Anwbcamping.nl was een sterke website die veel bezoek ontving. Er was echter nog veel onbenut SEO-potentieel. Stap 1 in het beter benutten van dit potentieel was al bepaald: het lanceren van een vernieuwde website. Daarna was de opdracht om het onbenutte potentieel in kaart te brengen en een SEO-strategie uit te rollen.

Een andere uitdaging was de techniek. Ten eerste moest de nieuwe site gelanceerd worden zonder bezoek te verliezen. Daarna was het zaak om mogelijke technische kinderziektes snel op te sporen en te verhelpen.

Doelstelling van de klant

De doelstellingen van de klant waren als volgt:
• De sitemigratie succesvol laten verlopen, zonder verlies van zichtbaarheid.
• Verhogen van het bezoek, met als belangrijke focuslanden Frankrijk en Nederland.
• Technische problemen identificeren en snel verhelpen.
Er werd bewust op bezoek gestuurd en niet op conversies. Het was maar voor een klein deel van de campings mogelijk om via de site te converteren. ANWB was inmiddels druk bezig om zijn netwerk uit te breiden om dit te veranderen. Omdat dit nog in volle gang was, waren conversies nog geen goede manier om het succes te meten.

Onze aanpak

De eerste prioriteit was het succesvol lanceren van de nieuwe site.

Techniek
Er is natuurlijk een reden waarom je een nieuwe site lanceert. Je wil zoveel mogelijk verbeteringen doorvoeren om de site naar een nieuw niveau te tillen. Om hier zoveel mogelijk uit te halen, moet je echter wel een overzicht hebben van verbeterpunten.

Om deze lijst op te bouwen, heeft Orangedotcom een uitgebreide Website Review uitgevoerd. Dat betekent dat we met een fijnmazige kam door de hele website heen zijn gegaan. Systematisch zijn we alle factoren langsgegaan die invloed kunnen hebben op het SEO-succes van de site. Denk bijvoorbeeld aan:
• Techniek: laadsnelheid, indexatie, foutmeldingen, interne linkstructuur.
• Content: kwaliteit content, zichtbaarheid kansen die blijven liggen, titels en metabeschrijvingen.
• Autoriteit: linkprofiel, reputatie, linkprofieloptimalisatie.

Hieruit kwam een lijst aan technische punten die de developers van anwbcamping.nl mee hebben genomen. Ook gaf de website review direct inzicht in de kansen voor de nieuwe site. Deze lagen vooral op het gebied van contentstrategie.

Rond de lancering van de nieuwe site heeft Orangedotcom ook het migratietraject begeleid. Het resultaat: een soepele lancering zonder verlies aan bezoekers, waarbij alle oude URL’s netjes worden omgeleid en alles goed wordt gemeten. Door onze hulp bij de lancering van de nieuwe site waren de grootste technische knelpunten inmiddels verholpen. Met maandelijkse technische checks hielden we de foutmeldingen en andere technische factoren in de gaten. Hierdoor kon het team van anwbcamping.nl snel handelen om deze op te lossen.

Contentstrategie
Uit de website review was gebleken dat de grootste kansen voor verdere groei op het gebied van content lagen. De site had veel pagina’s voor landen, regio’s en themapagina’s. De eerste uitdaging was nu om te identificeren welke zoekwoorden en bijbehorende pagina’s de meeste potentie hadden.

De eerste stap om hierachter te komen was een zeer uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Daarin hebben we zoveel mogelijk relevante zoektermen verzameld en gesorteerd op de maandelijkse zoekvolumes. Denk aan voordehandliggende termen als camping + plaats (bijvoorbeeld ‘camping dordogne’, ‘camping frankrijk’) maar ook thema’s (glamping, camping met hond) en windstreken (camping noord frankrijk).

Vervolgens is een contentplanning gemaakt voor de kansrijke termen. Bij de selectie van deze termen zijn de volgende factoren meegenomen:
• Zoekvolume – het domein was sterk, dus ANWB kon meedoen met de meest concurrerende zoekwoorden.
• Marge – de marge bij reserveringen verschilde per streek.
• Aanbod – streken waar ANWB al veel campings had kregen prioriteit. Streken met veel zoekvolume waar nog weinig aanbod was werden gedeeld met het aqcuisitie-team.
• Huidige ranking – zoekwoorden waarvoor ANWB net onder de top rankte kregen voorrang om snel resultaat te kunnen boeken.

Uiteindelijk is er hierop gebaseerd gekozen om vooral te focussen op de pagina’s voor landen en streken. Gelijktijdig werd getest met thema-pagina’s.

Voor alle gekozen zoektermen heeft Orangedotcom uitgebreide SEO-content geschreven. Deze zetten wij zelf live via het CMS.

Resultaten

In de periode dat Orangedotcom deze strategie heeft toegepast voor ANWB, was trend in de campingbranche negatief. Zoekvolumes voor campinggerelateerde termen daalden. Tegen deze trend in heeft Orangedotcom in 9 maanden toch een groei van 7% weten te realiseren in organisch bezoek. Voor Frankrijk, het meest belangrijke land voor anwbcamping.nl, was dit zelfs 17%.

Bezoek pagina’s Frankrijk

Deze inzichten heeft ANWB vervolgens gebruikt voor het bouwen van een geheel nieuw, ambitieus platform. Hierbij worden dynamisch pagina’s gecreëerd voor elke mogelijke combinaties van thema’s. Hiermee heeft het bedrijf in 2018 een Digital Excellence Award gewonnen.

Wil jij ook een succesvolle migratie en je autoriteit behouden?