mtv

Case

MTV

Voor de app Under the Thumb van MTV is de online zichtbaarheid voor verschillende landen sterk vergroot. Benieuwd naar onze aanpak?

  • Conversieratio iOS +34,9%
  • Conversieratio Android +37,8%
  • Groei Install base +13,7%

"Middels een internationale uitrol in vijf landen in combinatie met het gebruik van een innovatieve mobiele strategie heeft Orangedotcom mooie resultaten behaald"

- Eugenio Macnack, Content Manager Mobile North / MTV Under The Thumb

Het begon met contact

MTV Under the Thumb is een mobiele applicatie voor Android en iOS. Via deze app krijgen gebruikers toegang tot meer dan 500 uur aan shows. De online zichtbaarheid van de app was echter laag. Voor deze campagne zijn de volgende doelstellingen opgesteld:

  • Vergroten van de app-downloads (install base)
  • Naast NL, ook promotie in DE, BE, PL en CH
  • Zowel vraag gestuurd adverteren (conversie gericht) als vanuit het aanbod (branding)

Aanpak Orangedotcom

De bekendheid van de app verschilde enorm per land. Bij het opstellen van de campagnes is hier rekening mee gehouden door bij sommige landen de nadruk volledig te leggen op conversies, waarbij in andere landen de focus op zowel conversies als branding lag. Daarnaast waren er verschillende groeidoelstellingen per land. Deze zijn meegenomen bij het bepalen van de budgetallocatie. De budgetverdeling is ingesteld op basis van de groei doelstelling (in user base) per land, zoekvolume, productbekendheid en potentie. Hierdoor kon de focus tussen de campagnes (landen) makkelijk verschoven worden. De focus van de AdWords campagnes kwam te liggen op mobiele apparaten, waarvoor de app geïnstalleerd kon worden. Mobiele advertenties lenen zich uitsteken om de focus te leggen op app downloads.

Doorvertalen strategie

mtv-under-the-thumbOm aan de doelstellingen te voldoen, was het belangrijk om de doelgroep op de juiste plaats en op het juiste moment te benaderen. De campagnes zijn opgezet om in elke fase zichtbaar te zijn (van zeer algemene zoekwoorden (“programma gemist”) tot zeer specifieke zoekwoorden (“awkward aflevering terugkijken”). Omdat het vergroten van de install base de belangrijkste doelstelling was, is het de doelgroep zo makkelijk mogelijk gemaakt om de app direct te downloaden. Hiervoor zijn naast specifieke app download advertenties (alleen op mobiel) ook bij alle advertenties (zowel mobiel als desktop) app extensies toegevoegd.

Naast ondersteuning van andere marketing kanalen (MTV website, TV, SEO, etc.) leende Google AdWords zicht uitstekend om gericht te adverteren en te sturen op app downloads. Door de gekozen opzet van de campagnestructuur in AdWords was het mogelijk om de budgetten eenvoudig te herverdelen op basis van doelstelling en resultaat.

De AdWords campagnes werden gekenmerkt door:

  • Mobiel specifieke advertenties
  • Campagnes voor 5 verschillende landen
  • App extensies bij advertenties
  • SEA in het zoeknetwerk van Google
  • Campagnes gericht op branding en conversies

Resultaat

Tijdens de pilot fase van 3 maanden is de user base gestegen met 13,66%. Per land varieerde de groei van 5% tot 150%. Via AdWords werd de hoogste conversieratio behaald en werd naast extra app downloads een stijging in website verkeer gerealiseerd.

Samen toewerken naar een mooie case?