Brunel Case

Van SEA naar een integrale marketingstrategie

Brunel

In een markt waar ‘bureau-hoppen’ aan de orde van de dag is, laten Brunel en Orangedotcom zien hoe waardevol een langdurig partnerschap kan zijn. Vanuit een vruchtbare samenwerking op SEA (Search Engine Advertising) gebied, waarin wij met name focus hebben gelegd op het automatiseren, vereenvoudigen en structureren van de search accounts, ontstond een integrale samenwerking die zich uitstrekt over diverse online marketing diensten. Maar waar groei is, volgt vaak groeipijn. Lees hier meer over onze strategie en aanpak!

  • Optimale samenwerking tussen opdrachtgever en klant
  • Opleiden marketing teams
  • Synergie tussen marketingkanalen

"Naast strategie en training staat ook tactiek en implementatie centraal. Deze combinatie levert mooie resultaten op''.

Joost Puite, Marketing Specialist Online Brunel

Het begon met contact

Uitdaging

Hoe activeer je de synergie tussen al deze online kanalen? En hoe zorg je ervoor dat de communicatie en de samenwerking tussen alle teams optimaal blijft?

Over Brunel
Als jij een ervaren specialist bent in jouw vakgebied mét een bewezen track record, dan verwelkomt Brunel je graag in de organisatie. Samen met jou gaat Brunel op zoek naar de volgende stap in jouw carrière. Met een sterk wereldwijd netwerk vol interessante opdrachtgevers, persoonlijke begeleiding én met de zekerheid van een vast contract weet Brunel jaarlijks veel kandidaten te plaatsen bij top-bedrijven. De continue ondersteuning vanuit online sollicitaties is daarbij steeds belangrijker geworden. 

Aanpak Orangedotcom

Alleen goed vindbaar zijn in Google is allang niet meer genoeg. Om ervoor te zorgen dat Brunel top-of-mind is bij de grootste talenten op de arbeidsmarkt is het essentieel dat Brunel in elke fase van de klantreis zichtbaar is. Natuurlijk uit zich dit in een doordachte SEA strategie voor elke fase van de oriëntatie, maar daarnaast is de juiste aanvulling door de inzet van andere digitale kanalen minstens even belangrijk. Steeds meer bedrijven investeren in goede zichtbaarheid op social media zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn, retargeten prospects middels display banners en zetten videomateriaal in via Social, programmatic advertising of YouTube.

Zo hebben wij gedurende de samenwerking steeds gekeken naar strategische uitbreiding van de zichtbaarheid en impact. Daarbij de vraag stellend: op welke manier kunnen wij nu de meeste waarde toevoegen voor Brunel?

Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat wij naast Search, ook andere kanalen succesvol inzetten om de doelstellingen van Brunel te halen; zoals SEO (Search Engine Optimization), social advertising, programmatic advertising (display RTB) en CRO (Conversion Rate Optimization). Naast de implementatie van kanalen, borgen we ook het kennisniveau van Brunel. Middels trainingen aan medewerkers en trainees van Brunel en het verzorgen van kennis sessies. Op deze manier zorgen wij ervoor dat de organisatie steeds een volgende stap neemt in maturity level.

Doorvertalen strategie

De eerste stap voor het implementeren van een holistische strategie is Google Search. Daarbij is er in overleg met de klant steeds focus gelegd op de ‘core profiles’, oftewel de functieprofielen in industrieën waarin het bedrijf altijd kandidaten nodig heeft. Orangedotcom heeft ervoor gezorgd dat Brunel op de belangrijkste zoekwoorden altijd zichtbaar is op topposities binnen de zoekresultaten van Google en Bing. Recent is een geheel nieuwe campagne-setup live gezet. Samen met Brunel zijn alle vacatures onderverdeeld in een aantal businesslines. Per businessline zijn er core-profiles opgesteld. Het gevolg is dat budget efficiënter wordt gealloceerd en een stijging van extra budget heeft geleidt tot een meer dan evenredig toename van verkeer. De CPL is afgenomen hierdoor. 

Om ook in de organische zoekresultaten optimale zichtbaarheid te garanderen, zijn onze SEO-experts aan de slag gegaan voor het schrijven van betekenisvolle, SEO-geoptimaliseerde content. Daarnaast heeft Orangedotcom de eigen specialisten van Brunel getraind om steeds meer in-house te kunnen oppakken. Inmiddels is voor elk functieprofiel een goede landingspagina opgezet, met sterke, relevante teksten en goede call-to-actions. Tevens maken wij gebruik van een feedmanagementtool, waardoor we een groot aanbod dynamische vacatures op regionaal niveau kunnen tonen. Dit met als doel laag in de funnel de meest relevante mensen te bereiken.

Als websitebezoekers nog niet hebben gesolliciteerd op een vacature, dan worden zij vervolgens opnieuw getarget via dynamische displaybanners. Voordeel van deze dynamische banners is dat deze per gebruiker anders zijn:

  • De banners worden gevuld met de meest relevante vacatures die die persoon op de website bekeken heeft. 

Naast SEO en SEA helpen onze Social Advertising Consultants voor een goede zichtbaarheid binnen LinkedIn en Facebook, mede op basis van een gedetailleerde Audience strategie. De vacatures die Brunel op de website heeft staan, worden doorgezet binnen LinkedIn. Tevens wordt er gecreëerd content doorgezet met een super specifieke targeting binnen beide platformen. Hierdoor is Brunel ook hoger in de funnel zichtbaar, met content gericht op zorgvuldig opgebouwde doelgroepen. Hierbij maken wij regelmatig gebruik van lead ads, waarbij een deel van het sollicitatieproces geïntegreerd is in de advertenties. Hierdoor is de conversie funnel een stuk ingekort en krijgen de resultaten een flinke boost.

Om de conversie funnel op de website te stroomlijnen zetten wij CRO in. Door regelmatig A/B testen uit te voeren zorgen wij ervoor dat de gebruikerservaring verbetert en nemen wij bottlenecks weg. Deze vorm van data gedreven testen zorgt niet alleen voor een verbetering in conversie, maar blijkt in de praktijk ook een manier om stakeholders te betrekken in de online strategie. Een goed CRO traject zorgt door middel van tastbare resultaten voor breder draagvlak bij management. Een van de zaken die we hebben aangepast zijn verschillende conversiemomenten. Verkorte formulieren is een voorbeeld hiervan. Uiteindelijk hebben we gezien dat door het toevoegen hiervan de leads zijn toegenomen. 

Proces en samenwerking

Bij een partnership over diverse disciplines is communicatie key. Om overzicht en structuur te behouden is er geregeld contact tussen de verschillende teams en zorgen wij ervoor dat onze consultants op vaste tijden intern overleggen, zodat iedereen altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen. Cruciaal is dat we in samenwerking meer marketing ook de input en kennis van de business meenemen en per business line unieke plannen maken. Door regelmatig te herijken of de samenwerking nog optimaal is, welke kanalen gebruikt worden voor communicatie en wat hiervan de frequentie is, houden wij de lijnen met de stakeholders bij Brunel kort en zorgen we dat voortgang en verbeteringen geborgen zijn. 

Resultaat

Alles bij elkaar zien we positieve resultaten:

  • Continue groei vanuit online marketing leads: als we naar het totaal aan leads kijken van de eerste helft van 2019 tegenover de 1e helft van 2018 dan zien we een stijging van 10% aan website conversies (sollicitaties) over alle kanalen. Binnen het Facebook platform hebben wij op lead ads zelfs een stijging van 74% aan conversies behaald bij een kostenstijging van slechts 25%
  • Een lange termijn partnership (+5 jaar); waarbij naast strategie en training ook tactiek en implementatie centraal staat.

Wil jij ook meer halen uit de synergie tussen jouw online kanalen?