50% omzetgroei uit advertising door optimalisaties

Cavallaro Napoli

Cavallaro Napoli is al ruim 15 jaar een begrip in de fashionbranche. Offline is dit merk in Nederland en België goed vertegenwoordigd met meerdere brandstores en verkooppunten en daarmee niet weg te denken uit het straatbeeld. Met digital marketing liet Cavallaro Napoli al mooie resultaten zien, maar tegelijkertijd zagen wij nog groeikansen. Samen met het marketingteam hebben we de resultaten naar een hoger niveau weten te tillen door in te spelen op nieuwe mogelijkheden binnen e-commerce en slimme optimalisaties door te voeren.

  • 50% meer omzet uit advertising
  • Een stijging van 55% in transactie-aantallen
  • ROI van 20%

Grote uitdaging binnen e-commerce in fashion

Online advertising binnen de fashion is een vak apart. Fashion retailers concurreren met grote e-commercepartijen als de Bijenkorf, Zalando en AboutYou, maar ook met kleinere webwinkels. De eerdere digital campagnes van Cavallaro Napoli waren al goed ingericht. Echter liet de uitgevoerde accountscans onbenut SEA-potentieel zien. Zo werd weinig gebruik gemaakt van data gedreven sturing, iets wat met de komst van alle automatisering steeds meer mogelijkheden geeft en belangrijker wordt.

Ambitieuze doelstelling van de klant

Voorafgaand aan een samenwerking voert Orangedotcom altijd een uitgebreide audit uit. Uit de scan van Cavallaro Napoli werden een aantal kansen gesignaleerd. Op basis van deze groeimogelijkheden werd er een zeer ambitieuze omzetdoelstelling afgesproken:

  • Een minimale omzetverhoging van 30% ten opzichte van 2018 met daarbij een gelijkblijvende ROI;
  • Meer inzicht op dagelijks niveau van de digitale prestaties van de verschillende kanalen voor het merk. De wens is dat we deze data bundelen in één omgeving. Hierdoor kan het MT eenvoudig en snel terugzien wat de online prestaties zijn en de juiste beslissingen nemen.

Onze aanpak

Onze eerste prioriteit was het omzetten/optimaliseren van de online advertising campagnes.

Google Ads

Binnen Google Search stond een goed georganiseerde structuur. Het account representeerde op een logische manier de website. Op campagne-niveau werd er goed onderscheid gemaakt tussen merknaam en generieke zoekwoorden.

Een onderdeel waar we nog winst konden behalen was het verder uitsplitsen van de diverse productcategorieën. Zo zorgen wij ervoor dat relevante zoekopdrachten bij de juiste advertenties  getoond worden met bijpassende landingspagina’s, tot op het meest gesegmenteerde niveau.

Daarnaast werd het algoritme van Google nog niet optimaal gevoed. Zo was er geen inzet van Responsive Search Ads, een relatief nieuw advertentie format dat uitstekend presteert. Verder voeren wij ook doorlopend optimalisaties binnen de reguliere advertenties door.

Orangedotcom gelooft sterk in de werking van de geautomatiseerde biedstrategieën van Google Ads. Door inzet van slimme campagne experimenten testen wij doorlopend welke strategie het beste werkt.

Google Smart Shopping

Ook binnen Google Shopping-advertising hebben we winst behaald. Door de feedmanagement tool Channable te  gebruiken waren wij in staat optimalisaties in de productfeed door te voeren. Dit zorgt er voor dat zoekopdrachten de altijd aan de juiste producten worden gelinkt en dat Cavallaro Napoli zo optimaal mogelijk zichtbaar is.

Vervolgens hebben we alle reguliere shopping-campagnes omgezet naar de slimme varianten (Smart Shopping) campagnes. Middels de geavanceerde biedstrategie Target ROAS kan er gestuurd worden op een zo optimaal mogelijke kosten/omzet-verhouding.

Facebook en Instagram

Met Facebook/Instagram hanteren we het SEE-THINK-DO-CARE model. Elk onderdeel van de funnel wordt gemeten middels UTM-tracking, om met deze informatie data-gedreven budget op de juist plek in te zetten.

We benaderen in de SEE-fase de juiste doelgroep met video’s en display, om Cavallaro Napoli als merk te laden. Het doel van deze fase is bereik te genereren voor de nieuwe collectie en engagement en klikken te creëren met de advertenties die worden ingezet.

Op basis van custom lists, remarketing van de website en engagement op de advertentie uit de SEE-fase, worden verschillende productcategorieën getoond in de THINK-fase. Het doel in deze fase is om de doelgroep aan het denken te zetten en de nieuwe collectie te bekijken.

De doelgroep die zich bevindt in de DO-fase hebben naar specifieke producten op de website gekeken en/of in hun winkelmand gestopt, maar de items nog niet afgerekend. Deze audience wordt met dynamisch geretarget op social kanalen. Het doel is hier om directe verkopen te realiseren via Facebook en Instagram.

In de CARE-fase sluiten de doelgroepen voor een bepaalde tijd uit nadat er een aankoop op de website is gedaan. Na deze tijd nemen wij deze doelgroepen weer mee in de THINK-fase waarmee wij deze doelgroep weer proberen te verleiden tot een nieuwe aankoop.

Dashboard

Orangedotcom is een digital marketingbureau dat zijn klanten graag zo helder mogelijk inzicht geeft in de behaalde resultaten. Dit doen we door gebruik te maken van Google Data Studio,  een tool waarmee eenvoudig externe platformen gekoppeld kunnen worden. Voor Cavallaro Napoli hebben we middels Google Spreadsheets tabbladen gemaakt waarin de doelstellingen zijn opgegeven. Deze doelstellingen zijn vervolgens gelinkt aan het dashboard. We werken de targets en resultaten op dagelijkse basis bij, waardoor de klant een real-time inzicht heeft in de prestaties.

Resultaten

Ondanks de zeer ambitieuze doelstellingen die Orangedotcom samen met Cavallaro Napoli heeft afgesproken, hebben we al een zeer grote plus gerealiseerd:

  • In het eerste jaar van de samenwerking (2019) zijn we ruim 16% boven target geëindigd. Ten opzichte van 2018 betekent dit zelfs een groei van ruim 50% (!) in omzet binnen Google Ads en Facebook/Instagram. 
  • Deze resultaten hebben we behaald met een ROI van 20%. Met andere woorden: voor elke euro die Cavallaro Napoli besteedt, krijgen zij er 20 terug!