Mobile zorgt voor veiligheid

Fiets Telweek

De Fiets Telweek is een grootschalig nationaal fietsonderzoek. Diverse organisaties willen fietsbewegingen en fietsknelpunten in kaart brengen. Het onderzoek is een groot succes geworden. Orangedotcom heeft met de unieke mobiele campagne aanpak een mooie bijdrage geleverd aan het verbeteren van het fietsnetwerk! Orangedotcom heeft met deze case een Dutch Search Award gewonnen in de categorie 'Mobile'.

  • Winnaar Dutch Search Award
  • Meer dan 42.500 App-downloads
  • 62% van de App-downloads afkomstig uit online marketing

"We zijn erin geslaagd om een recordaantal aan fietsritten en fietskilometers te registreren van bijna 30.000 deelnemers verspreid. Met als resultaat data uit 416.376 fietsritten"

Persdienst, Fietsersbond

Het begon met contact

Uitdaging

In 2016 is er een nationaal fietsonderzoek georganiseerd. Diverse organisaties wilden fietsbewegingen en fietsknelpunten in kaart brengen. Om aan het fietsonderzoek mee te doen had je een fiets, een mobiele telefoon en de gratis app van de Fiets TelWeek nodig.

De Fiets TelWeek was van 19 tot en met 25 september en werd landelijk gehouden. Om de gegevens te verzamelen werd gebruik gemaakt van een speciaal ontwikkelde onderzoeks-app. Deze Fiets Tel-App registreerde de fietsritten van gebruikers: waar en wanneer de ritten werden afgelegd, de afstand, de snelheid alsmede de locatie(s) waar de gebruiker vertraging opliep. Omdat zoveel mensen aan de Fiets TelWeek deelnamen kregen de organisaties in Nederland een goed beeld van het fietsnetwerk en de mogelijke knelpunten.

Doelstelling

De campagne had als doel zoveel mogelijk mobiele app downloads te werven via online marketing.

Incentives voor de doelgroep was enerzijds kans op het winnen van een Veloretti fiets of een helikopter vlucht voor een klas op school, maar er was ook een ideologische incentive door het bijdragen aan een beter fietsnetwerk.

Aanpak Orangedotcom

De doelgroep bestond in principe uit iedereen in Nederland tussen de 13 en 99 in het bezit van een smartphone. Extra focus was er op scholieren tussen de 13 en 17 jaar. Mede vanwege de jonge doelgroep hebben we de keuze gemaakt om een mobile-first strategie te hanteren.

Strategie

Voor de campagne was er gekozen voor Facebook, Twitter en Google Adwords.
Deze platformen verlenen zich uitstekend voor het genereren van app downloads. Het gebruik van Facebook en Twitter gebeurt inmiddels voor 80% via mobiel. Google Adwords beschikt ook over een groot bereik op mobiel via display en search advertising binnen app stores.

Om het maximaal aantal downloads te genereren was er gekozen om install ads in te zetten. Dit zijn advertenties gecombineerd met een install knop, die direct bezoekers doorlinken naar de relevante app store.

Alle deelnemers uit 2015 zijn opnieuw gemaild met het beschikbare mailbestand bij aanvang van de huidige campagne. Binnen Facebook was het bestand gebruikt voor remarketing en om een look a like doelgroep aan te maken en deze te targeten.

Google Analytics biedt geen uitkomst als het gaat om het meten van app download attributie. Om  de online campagnes aan te sturen en te optimaliseren en de verschillende kanalen te ontdubbelen binnen de customer journey is alles doorgemeten door een onafhankelijk app tracking systeem, Appsflyer.

Naast het meten van de resultaten en attributie toe te passen, lag er veel focus op het optimaal inzetten en gebruiken van creatie en de verschillende targetingsmethoden. Hierdoor presteerde de campagne optimaal. 

 

 

 

Resultaat

Het resultaat uit de gehele campagne was 42.658 downloads waarvan er direct 26.270 uit de online campagnes zijn gekomen. Binnen enkele weken op deze schaal is een mooie prestatie.

De wijze waarop alles is doorgemeten en geoptimaliseerd met een van de meeste innovatieve systemen is een mooie prestatie. Daarnaast is de campagne dagelijks geoptimaliseerd door inzet van veel verschillende afbeeldingen, ad formaten, call-to-action teksten, biedingen en verschillende doelgroepen op diverse advertising platforms.  ‘’Techniek en specialist waren bij de campagne sterk. De Fietsersbond kon met alle app metingen direct aan het werk’’.

Dit alles heeft er voor gezorgd dat deze case tot winnaar is uitgeroepen bij de Dutch Search Awards, bij de categorie ‘Best Mobile Campaign‘.

Ook een award winning mobile first campagne met ons opzetten?