INDI webshop

Winstmaximalisatie binnen handbereik

INDI technische onderdelen

Wil jij op korte termijn groeien met E-commerce? Lees hier wat INDI heeft kunnen bereiken. INDI stelde ons voor een gigantische klus. Hoe kan een bedrijf dat ruim 450.000 producten verkoopt zo goed mogelijk online vertegenwoordig worden en ook nog eens de ROAS doen laten stijgen. Gelukkig houdt Orangedotcom wel van een uitdaging. Search Automation en sturen op marge is deel van het succes!

  • Toename omzet van 289%
  • Stijging transacties van 286%
  • Stijging van 259% in clicks

"Super snelle en proactieve communicatie. En ik hoef me geen zorgen te maken over de online campagnes!"

Anoek Vinke, Online Marketeer INDI

Het begon met contact

Uitdaging

INDI is een webshop dat technische onderdelen verkoopt. Zoals aangegeven biedt het bedrijf meer dan 450.000 producten van A-merken in elke branche en categorie aan. Van hydraulische pompen tot elektrotechnische behuizingen en plunjer pompen. Bedrijven kunnen bij INDI elk moment van de dag een bestelling achterlaten. Alle bestellingen die voor 18:00 besteld zijn, zijn morgen in huis. Bestellingen kunnen zelfs ’s nachts bezorgd worden. Alles voor een service waar men blij van wordt. Bij een technische vragen, staan de productspecialisen van INDI altijd klaar. Zij zijn er voor alle vragen en geeft graag advies. Mede door het grote aanbod was het rendement op online marketing beperkt. Tevens waren lang niet alle producten zichtbaar.

Doelstelling

De doelstellingen van de SEA- en Social media campagnes waren glashelder;

  • Het realiseren van een totaal omzet uit alle kanalen van X miljoen in 2018,
  • Het behalen van een zo hoog mogelijke ROAS.

Aanpak Orangedotcom

Google Ads was altijd al het belangrijkste kanaal binnen de online marketingstrategie. INDI zocht echter een partner om het maximale resultaat uit het search kanaal te persen. Er waren immers voldoende kansen die voor de technische webshop voor het oprapen lagen.

Vanaf dag 1 is er zeer nauw samengewerkt met de marketeers van INDI. Zo spraken wij af om wekelijkse contactmomenten in te plannen en – gezien de reisafstand – twee tot driemaandelijse meetings te houden om de strategie te bepalen en de campagnes verder vorm te geven. Daarbij is het belangrijk dat de consultants van Orangedotcom niet alleen ontzorgen door de campagnes te beheren en op te zetten, maar ook adviseren over strategie en gezamenlijk een plan te bepalen.

Om de omzetdoelstelling van INDI te behalen was laserscherpe focus van groot belang. Het is eenvoudig om het overzicht te verliezen als het productaanbod zo groot is. Bij het behalen van de meest optimale resultaten was het daarom zaak zo gericht mogelijk de doelgroep te bereiken. Welke zoekwoorden gaan wij inzetten? Welke producten leveren de hoogste ROI op in Google Shopping? Welke remarketinglijsten kunnen het beste gebruikt worden? Omdat deze vragen het beste op data gedreven wijze beantwoord kunnen worden, stonden de eerste maanden van de samenwerking vooral in het teken van veel A/B testen.

Zoals al aangegeven, was INDI al actief in Google Ads. De opzet zoals deze stond was nog niet geheel optimaal. De meeste producten waren nog niet in het advertentieplatform van Google verwerkt. Er draaide al wel een Shopping campagne, maar hier werden slechts 1.000 producten ingeladen. Het potentieel op Google Shopping campagnes was dus enorm! Daarnaast was INDI binnen Social nog helemaal niet actief. Om de merkbekendheid van INDI te bevorderen en extra sales te behalen hebben wij daarom geadviseerd om ook Facebook advertising in te zetten.

Strategie

Voordat Orangedotcom aan de slag ging, hebben wij samen met de mensen van INDI eerst een aantal strategische keuzes gemaakt op basis van grondige data-analyse. De 450.000 producten van INDI zijn gesegmenteerd in twaalf categorieën. Op basis van data en input van INDI is besloten Google Ads in te delen op de vijf belangrijkste productgroepen: hydrauliek, elektrotechniek, aandrijftechniek, pneumatiek en voertuigtechniek. Deze categorieën zorgden voor een maximale directe impact. In het search domein is er vooral gericht op de activatie-fase van het aankooppoces (lowerfunnel/pull-marketing).

Voor Google Shopping kozen wij ervoor om eerst op 170.000 producten. De producten hebben wij met behulp van de feed management tool Channable opgesplitst in tien verschillende categorieën. Daarnaast maakten wij onderscheid op basis van producten met een hoge marge en producten met een lage/medium marge. Door deze segmentatie in te bouwen in de productfeed, was het mogelijk om prioriteit aan te duiden in de Smart Shopping campagnes. Zo heeft elke productcategorie twee campagnes in Google Ads gekregen – één campagne voor alle producten met een hoge marge en één campagne voor alle producten met een lage/medium marge. Het uitsplitsen van de campagnes gaf ons de mogelijkheid om betere budget-allocatie toe te kunnen passen.

Tot slot is er ook een test geweest binnen Facebook-advertising. Facebook is in dit geval meer ingezet voor prospecting, retargeting en verkopen uit de productcatalogus.

Binnen Facebook was het doel om de klanten van INDI te leren kennen. Welke doelgroepen “werken” en welke doelgroepen “werken niet”. Om dit goed te kunnen bepalen, heeft Orangedotcom gekozen voor vier verschillende doelgroepen;

  • Retargeting van al het websiteverkeer,
  • Look-a-like audience (1%) op basis van retargeting,
  • Mensen die interesse hebben in de merken die INDI verkoopt,
  • Mensen die raakvlakken hebben met de catagorieën die INDI hanteert op de website.

Orangedotcom heeft binnen Facebook de optie gekozen om het budget evenredig over de diverse doelgroepen te verdelen en na looptijd een “winnaar” aan te wijzen.

Resultaat

Onze aanpak resulteerde al snel in de volgende groei:

Door het strak inrichten van de Google Search en Google Shopping campagnes en het testen van de diverse doelgroepen binnen Facebook-advertising, heeft Orangedotcom een goede stappen gezet. Dit blijk ook uit de cijfers in Google Analytics. Zo is er in de eerste 6 maanden van de samenwerkingen:

  • een stijging van 259% gerealiseerd in het aantal clicks
  • zijn de transactie-aantallen toegenomen met 286%
  • is er een omzetstijging gerealiseerd van 289%.

Hierbij heeft ook de ROAS voor generic search een stijging van 247% laten zien.

Wil jij net zo groeien als INDI en/of een mooie Award winnen?