Persoonlijk stijladvies tot in je huiskamer

Maison365

Bij Fashion is het belangrijk om je doelgroep te vergroten en nieuwe klanten te trekken. Direct nieuwe klanten werven is vaak lastig, daarom zet Maison365 sterk in op stijladvies en gratis personal styling service. Digital advertising speelt hier een belangrijke rol in. En dat werpt zijn vruchten af.

  • CPL-verlaging van 54%
  • +46% conversiestijging op Social media
  • -82% target CPA op Google Ads

“Binnen online fashion is het niet makkelijk om te blijven groeien, daarom zijn we continue op zoek naar optimalisaties. De samenwerking met Orangedotcom is een hele fijne!”

Hugo Rütter, Maison365

Het begon met contact

Uitdaging

Maison365 is gespecialiseerd in hoogwaardige en persoonlijke kledingboxen voor vrouwen. Het platform is een gratis personal styling service voor vrouwen onder leiding van Nederlands topstyliste Danie Bles. De bezoeker kan via een online stijlquiz aangeven wat haar kledingstijl en wensen zijn, waarna een persoonlijke styliste vervolgens een unieke kledingbox voor haar samenstelt. Gezien de boxen voor iedere klant persoonlijk worden gestyled, is het een verrassing wat er precies in zit. Hierdoor ligt de focus niet op het adverteren voor de individuele producten, maar op de ervaring achter dit unieke concept.

Maison365 bevindt zich in een concurrerende markt: fashion. Ze nemen het niet alleen op tegen andere kledingbox partijen, maar ook tegen (grote) e-commerce partijen in fashion. Dit betekent dat er slim omgegaan moet worden met het vergroten van zowel de merkbekendheid als leadgeneratie.

Het bedrijf zocht  een partner die de resultaten naar een hoger niveau bracht. Orangedotcom adviseert en ondersteunt Maison365 bij het optimaliseren van de online zichtbaarheid en performance.

Doelstelling

De doelstellingen van de SEA campagne en de social media campagne op Facebook en Instagram waren helder:

  • Het verzamelen van zo veel mogelijk leads in de vorm van voltooide stijlquizzen;
  • Het realiseren van een zo laag mogelijke CPL.

Aanpak Orangedotcom

Vanaf de aanvang van de samenwerking wordt er nauw samengewerkt (in de vorm van maandelijkse face-to-face meetings en wekelijkse contactmomenten) om de strategie aan te scherpen en de campagnes vorm te geven.

Facebook en Instagram speelden al een grote rol in de (online) marketing strategie van Maison365.  Het behalen van de meest optimale resultaten via Facebook en Instagram is een samenspel van o.a. de juiste doelgroepen, advertentieformats, plaatsingen en platformen. De eerste 3 maanden stonden daarom ook in het teken van het uitvoeren van een groot aantal a/b testen om de ideale campagnestructuur voor Maison365 te bepalen.

Maison365 was voor de samenwerking met Orangedotcom nog niet actief op Google Ads. Zonde om dit niet in te zetten, gezien de intentie van de bezoeker bij een pull medium als Google Ads een stuk hoger ligt dan bij push marketing. Ook dit kanaal is daarom opgenomen in de online marketing strategie voor Maison365.

Strategie

Vanzelfsprekend heeft niet iedere doelgroep dezelfde kans op conversie. Daarom zijn er verschillende a/b tests uitgevoerd met verschillende doelgroepen gebaseerd op o.a. verschillende interesses, lookalikes en remarketing doelgroepen.

Daarnaast werkt ook niet elke uiting even goed op de twee social media platformen. Om deze reden is er ook getest met verschillende uitingen op verschillende plaatsingsmogelijkheden (zowel tekstueel als visueel in de vorm van link advertenties, carrousels, video’s en Instagram Stories). Daarnaast treedt advertentiemoeheid op social (met name op Instagram), al snel op. Dit probleem hebben we aangepakt door regelmatig de advertenties te vernieuwen.

Door veel te testen op social, verzamelden we uiteindelijk genoeg data om er achter te komen voor wie welke uiting het beste werkt waar en op welk platform.

De Google Ads campagnes zijn daarnaast ingericht om in elke fase van de customer journey zichtbaar te zijn. De Google Ads campagnes worden zodanig gekenmerkt door:

  • Zeer algemene (“kledingadvies”) tot zeer specifieke (“maison365 kledingbox”) zoekwoorden
  • Zowel branded als thematische campagnes
  • Relevante advertentie-extensies
  • Aanvullende branding campagne via het Google Display Netwerk (GDN)
  • Remarketing via zowel GDN als Search

Resultaten

Door aanwezig te zijn op de juiste platformen en door het testen met verschillende doelgroepen, advertentieformats en plaatsingen hebben wij de ideale campagne structuur kunnen ontwikkelen voor Maison365.

Hiermee realiseerden we een CPL-verlaging van 54% en een stijging van 46% van het conversiepercentage op Facebook en Instagram; en een CPL die 82% lager was dan de vooraf bepaalde doel-CPL op Google Ads!

Wil jij net zo groeien als Maison365 en/of een mooie Award winnen?