Fans heractiveren en nieuwe kijkers trekken

MTV EOTB-DD

Voor onze klant MTV doen wij geregeld leuke online promoties. Zo ook voor kijkcijferkanon Ex On The Beach Double Dutch (EOTB-DD), de belangrijkste en ‘heetste’ tv serie qua kijkcijfers en websitebezoek. Om deze nieuwe serie onder de aandacht te brengen bij de doelgroep is er een extra campagne bedacht door MTV in nauwe samenwerking met Orangedotcom. Deze lokale productie vindt normaal gesproken in de zomer plaats, maar nu juist in de winter. Aan ons de uitdaging om de trouwe schare fans warm te draaien voor een extra seizoen in de winterdagen.

  • Een flinke stijging in streams
  • -67% daling kosten p/stream vanuit remarketing
  • +300% toename in zoekverkeer op merknaam

Uitdaging

Orangedotcom zette al geruime tijd zoekmachine marketing in voor MTV. De ervaring vanuit de doelgroep is dat veel mensen uit de doelgroep niet zelf actief zoeken op EOTBDD of op MTV, maar dat er in het verleden al wel interesse is getoond. Daarnaast is er sprake van een potentieel nieuwe doelgroep.

Doelstelling

MTV heeft als belangrijkste inkomstentbron advertentieverkoop vanuit TV reclames  en online streams. Het doel was kijkers uit het verleden te her-activeren en nieuwe kijkers te binden in de doelgroep 18 – 30 jaar. Tijd voor actie.

Aanpak Orangedotcom

SEA is altijd het meest effectieve kanaal geweest. Om bezoekers uit het verleden te her-activeren hebben we display ingezet in combinatie met remarketinglijsten en vervolgens deze lijsten gebruikt voor het vinden van ‘Look-a-Likes’. Dit is een doelgroep die vergelijkbaar is met de huidige websitebezoekers, op basis van surfgedrag en zoekintentie.

Om de awareness een flinke boost te geven hebben we banners ingezet via Programmatic advertising platform Adform. Deze techniek heeft als voordeel dat het een groter bereik heeft t.o.v. het standaard Google Display Network, maar vooral vanwege de mogelijkheid om ‘rich media’ banners in te kunnen zetten. Dit zijn banners die interactieve elementen bevatten, in dit geval een video.

Strategie: o.a. techniek & optimalisatie

Om het mediabudget zo efficiënt mogelijk in te zetten hebben we een doelgroep aangemaakt van bezoekers die meer dan één bezoek op de website hadden gedaan in de afgelopen zeven dagen en deze vervolgens uitgesloten. Zo zorgen we ervoor dat we niet onnodig marketing budget uitgeven aan de trouwe doelgroep.

Voor Programmatic hebben we speciale in-video-banners laten ontwikkelen. Door middel van het los ‘hosten’ van de zwaardere elementen van de advertentie, konden we de formaten licht houden, waardoor deze goed uitgeleverd konden worden en niet als te zwaar werden gekwalificeerd.

Het grote voordeel hiervan was het feit dat door de verschillende bannerformaten er veel meer websites en plaatsingen bereikt konden worden t.o.v. video advertentieformaten,  maar dan met de voordelen van video/rich media.

Het was anderzijds wel gewoon mogelijk te rapporteren en te optimaliseren op gemiddelde video kijktijd, zoals bij traditionele video ads.

Resultaat

De campagne was een groot succes. Het aantal zoekopdrachten op de merknaam MTV is verdrievoudigd gedurende de campagne periode.  De kosten per stream waren nog nooit zo scherp geweest in verhouding tot eerdere campagnes.

  • Een flinke % stijging in streams tijdens campagne t.o.v. voorgaande maanden
  • 67 % daling kosten p/stream vanuit remarketing t.o.v. EOTBDD zomereditie
  • 300 % toename in zoekverkeer op merknaam

Wil jij ook meer kijkers en/of een mooie award winnen?