Omzetgroei door website personalisatie

Paulmann

Paulmann Licht is een internationaal familiebedrijf, actief in meer dan 40 landen. Het bedrijf verkoopt meer dan 2.500 verschillende verlichtingsmiddelen en lampen. Door dit grote aanbod is het van belang dat bezoekers goed worden begeleid bij het vinden van de gewenste producten. Orangedotcom helpt Paulmann Nederland met het effectief inzetten van een Customer Data Platform (CDP), om zo data te verzamelen en slim in te zetten voor personalisatie.

  • 46,6% stijging in conversieratio
  • 8,3% stijging in gemiddelde orderwaarde
  • 59% stijging in omzet

Uitdaging

Paulmann is een grote webshop met duizenden producten. Met advertising en SEO hielpen wij reeds om meer verkeer naar de website te krijgen. Bezoekers naar de website krijgen is één ding, ze ook laten converteren is een tweede. Door het grote aanbod hebben bezoekers sturing nodig om de juiste producten te kunnen vinden. Het is daarom belangrijk om de juiste boodschap op het juiste moment te tonen, om bezoekers aan te zetten tot een aankoop. Doe je dit te vroeg, is een bezoeker mogelijk nog niet klaar om te kopen. Doe je dit te laat, heb je mogelijk je kans gemist. We zijn daarom met personalisatie aan de slag gegaan voor het vinden van de sweet spot.

Doelstelling

We hebben als hoofddoel om de overall conversieratio en de omzet te laten groeien.  Daarnaast zijn er geregeld (tijdelijke) acties die meer sturen op nieuwsbriefinschrijvingen of deelname aan winacties.

Aanpak Orangedotcom

Om zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren, hebben we voor Paulman ingezet op personalisatie. Hiermee kunnen we verschillende boodschappen tonen en campagnes voeren, op basis van de klantreisfase waarin een bezoeker zich bevindt. De tool die we hierbij hebben ingezet is Datatrics.

Klantreis

De klantreis kan worden onderverdeeld in 4 verschillende fases: de oriëntatie-, vergelijkings-, beslissings- en evaluatiefase. Op basis van algoritmes wordt door Datatrics bepaald in welke fase een bezoeker zich bevindt. Afhankelijk van de fase waarin de bezoekers zich bevindt, willen we andere content laten zien.

Oriëntatiefase

Bezoekers in de oriëntatiefase hebben een bepaalde behoefte en zijn op zoek naar een manier om die behoefte te vervullen. Ze weten nog niet precies in welke producten ze geïnteresseerd zijn. Tijdens deze fase zal een bezoeker meer aandacht besteden aan wat er al bekend is over een product/bedrijf en informatie van andere consumenten. In deze fase kan social proof dus een sterke overtuigingsfactor zijn. Een van de touchpoints die bij Paulmann wordt vertoond aan bezoekers in deze fase is:

Vergelijkingsfase

Bezoekers in de vergelijkingsfase hebben een globaal idee van wat voor product ze willen, maar ze weten nog niet welk specifieke product het meest interessant is voor hen. Op basis van het Datatrics algoritme worden bij Paulmann passende producten aanbevolen aan bezoekers in de vergelijkingsfase:

Beslissingsfase

In de beslissingsfase weet de bezoeker welk product hij/zij wil gaan kopen, maar moet nog overtuigd worden om daadwerkelijk de aankoop te gaan doen. Bij Paulmann proberen we de laatste onzekerheden bij bezoekers weg te nemen door de beschikbare betaalmethoden te tonen:

Evaluatiefase

In de evaluatiefase hebben bezoekers het product al gekocht en willen we ze omzetten in terugkerende bezoekers of ze binden aan je merk. Daarom proberen we bij Paulmann klanten te binden op social platformen:

Campagnes

Naast de gepersonaliseerde uitingen in de verschillende fases van de customer journey, hebben we ook losse campagnes gedraaid. Voorbeelden hiervan zijn een exit intentie-campagne en een Black Friday-campagne.

Exit intentie campagne

We willen natuurlijk niet dat bezoekers de website verlaten als ze nog geen aankoop hebben gedaan. Daarom hebben we een campagne opgezet om ervoor te zorgen dat bezoekers die de website willen gaan verlaten, toch op de website blijven. Wanneer bezoekers met hun muis richting het kruisje van de browser navigeerden, kregen zij een pop-up met kortingscode te zien:

Black Friday campagne

Om meer e-mailadressen te genereren, konden bezoekers voor Black Friday een kortingscode aanvragen:

Resultaten

Door gepersonaliseerde boodschappen op het juiste moment in de klantreis aan bezoekers te tonen, hebben we in 2020 prachtige resultaten behaald:

  • 46,6% stijging in conversieratio
  • 8,3% stijging in gemiddelde orderwaarde
  • 59% stijging in omzet

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met CRO en personalisatie? Bekijk dan onze dienstenpagina’s over conversie optimalisatie en personalisatie of neem contact met ons op!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?