Case

Pharmalead

Orangedotcom & PharmaLead – het effect van slimme branding; meer zoekopdrachten en sollicaties door het bereiken van ‘inactieve’ sollicitanten.

  • CTR van banners 50% hoger
  • 30% meer zoekverkeer op merknaam
  • 2x zoveel sollicitaties en job alerts

‘We hadden hard extra medewerkers nodig op korte termijn, en de naamsbekendheid moest omhoog. De resultaten waren nog beter dan verwacht’

Ties Sturm, Marketing Manager PharmaLead

Het begon met contact

Binnen detachering van Apotheekpersoneel is het bijzonder lastig om de doelgroep goed te bereiken en een grote impact te maken met branding. Orangedotcom is dit wel gelukt, met een uniek recept. Een uniek recept waarbij meerdere ingrediënten op elkaar werden afgestemd;

  • een 360º benadering over kanalen heen (cross-channel); met de inzet van meerdere belangrijke social-kanalen, display en Search;
  • Unieke content (video-interviews) en inspirerende dynamische creaties;
  • Geavanceerde technieken en targeting (XML Feed voor regionale banners en post-impressie retargeting).

Deze ingrediënten vormen het recept voor een topcampagne die tot topresultaten heeft geleid.

Van 100 naar 200 (stijging van 100%) 

Branduplift van 30%

 

Achtergrond

PharmaLead is het grootste team apotheekprofessionals van Nederland.  Bij PharmaLead werken ruim 300 professionals. Ondanks dat PharmaLead de grootste speler is in deze markt, stagneert het aantal sollicitaties. Door de groei en ontwikkeling van de markt was het tijd voor een nieuw aanpak.

Orangedotcom zette al geruime tijd zoekmachine marketing in voor Pharmalead. De ervaring die Pharmalead vanuit de branche heeft is echter, dat tachtig procent van de potentiële kandidaten niet actief op zoek is .

Het doel van de campagne is het vergoten van de naamsbekendheid onder de potentiële doelgroep en te zorgen voor een toename van (relevante) sollicitaties.

Orangedotcom is met deze campagne genomineerd voor de Dutch Search Awards 2018!

 

Aanpak Orangedotcom

Afgelopen jaren heeft PharmaLead een mooie groei doorgemaakt op het gebied van detachering van apotheekpersoneel. Dit heeft geresulteerd in het winnen van een Bronzen FB Gazellen plaats. Online heeft Orangedotcom met SEA een belangrijke bijdrage geleverd aan het aanbrengen van nieuw personeel.

Om de resultaten verder te verbeteren en inactieve kandidaten te bereiken, was een nieuwe strategie nodig.

Het doel: de naamsbekendheid van Pharmalead onder deze kandidaten vergroten en het aantal sollicitaties bij Pharmalead te doen toenemen. Zo kan op de korte en middellange termijn extra personeel worden geworven.

Om een goede campagne op te kunnen zetten, is natuurlijk eerst inzicht in de doelgroep nodig. Op basis van talrijke interviews en feedback van personeel weet PharmaLead bekend dat de volgende factoren het belangrijkst zijn bij het bepalen van de volgende stap in de carrière van apotheekpersoneel:

  • persoonlijke ontwikkeling
  • doorgroeimogelijkheden
  • afwisselend werk
  • zelf je werktijden bepalen

Voor de campagne zijn de volgende kanalen gebruikt:

  • Programmatic;
  • LinkedIn;
  • Facebook; en
  • Youtube.

Strategie

Volgend uit de doelstelling van PharmaLead en de inzichten van medewerkers is er een combinatie gemaakt van:

  • zichtbaarheid op de belangrijkste kanalen (cross-channel);
  • de juiste content (video-interviews naast standaard visuals); en
  • unieke targeting.

Video-testimonials

We hebben drie 60 seconden lange video’s van interviews gebruikt met personeel van Pharmalead. Hierin positieve ervaringen en voordelen werden belicht.

Deze testimonials hebben wij op Facebook, LinkedIn en Youtube gepromoot. PharmaLead gelooft in een authentiek verhaal wat door het eigen personeel kan worden verteld en blijft daarom weg van stockmateriaal.

De interviews hadden betrekking op de vastgestelde factoren die bij het kiezen van een baan een rol spelen.

De video’s zijn vervolgens op basis van prospecting (nieuwe doelgroepen aanboren), sequential targeting (opeenvolgende boodschappen tonen) en website retargeting ondersteund met display advertenties.

Programmatic

Naast de inzet van display via Social is er ook Programmatic display advertising ingezet . Met Programmatic advertising werd een zo groot mogelijk deel van de doelgroep aangesproken. Om dit te bereiken, is via Adform een directe deal met LinkedIn gesloten. Op dit platform werd geadverteerd, gericht op de apotheekbranche.

Omdat iedereen op LinkedIn invult waar hij werkt en wat zijn functietitel is, kan je op dit platform heel goed de juiste doelgroep aanspreken. Orangedotcom heeft hierna alle cookies op basis van post-view vertoningen opgeslagen. Zo was het mogelijk om deze doelgroep ook via andere kanalen te targeten.

Zo konden we de ultrarelevante functieprofielen van Linkedin benaderen via andere kanalen. Het beste van twee werelden dus.

Dynamische advertenties

Om nóg relevanter te zijn en het conversieratio te vergroten, zijn dynamische displayadvertenties gebruikt. De doelgroep kreeg vacatures te zien die bij hun ervaring en locatie aansloten. Een ziekenhuisapotheker in Nijmegen krijgt dus alleen voor hem of haar relevante vacatures te zien.

Klik hier voor een voorbeeld van een gebruikte banner.

Om de boodschappen en communicatie op alle kanalen goed af te stemmen, hebben we de reguliere Search campagnes ook aangepast. Dit voor wat betreft communicatie en targeting, maar ook door het zwaartepunt gedurende de campagneperiode op (upper-funnel) generieke zoekwoorden te leggen. Ook hebben we ingezet op de onderwerpen uit de interviews.

Resultaten

Het resultaat van de Branding campagne was overweldigend. Een aantal belangrijke resultaten zagen er als volgt uit:

Branding

  • Stijging CTR: de doorklikratio op de banners was 50% hoger dan de standaard banners die in een voorgaande periode werden ingezet.
  • Stijging merknaam: door alle activiteiten om Pharmalead in aanraking te laten komen met de doelgroep zijn de searchqueries (het aantal zoekopdrachten gericht op de merknaam/bedrijfsnaam) met +30%

Conversie

  • Stijging conversies: maandelijks is het aantal conversies (Job Alert inschrijvingen, contact & sollicitaties) van honderd naar tweehonderd gestegen. Het resultaat was dus een verdubbeling ten opzichte van voorgaande maanden (+100%).

 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?