Regiobank

Lokale zichtbaarheid op schaal

RegioBank

Hyperlokale zichtbaarheid voor meer dan 400 adviseurs is gelukt! Het nieuwe platform regiobankadviseurs, bestaande uit aangesloten en zelfstandige adviseurs, werd in 2014 gelanceerd. Belangrijk voor RegioBank is dat het nieuwe online platform een belangrijke rol gaat spelen bij het genereren van leads voor individuele adviseurs. Met minimale middelen is gelukt om bezoekers de winkel in te sturen en contact op te laten nemen. Niet voor niets is deze case ook genomineerd voor de Dutch Search Awards 2017.

  • Stijging aantal leads +54%
  • Daling CPA -61%
  • Dutch Search Awards nominatie 2017

"Ik heb een grote stap kunnen maken in de aanwezigheid en vindbaarheid op het internet."

- RegioBank adviseur, Veldsink-Bekx Adviesgroep

Het begon met contact

Uitdaging

RegioBank is anders dan andere banken. Waar de grootbanken over het algemeen uit de kleine regio’s vertrekken en zich richten op de grote steden, doet RegioBank het tegenovergestelde. Om je als bank te onderscheiden is moeilijk, mede door de toenemende concurrentie. RegioBank werkt samen met veel onafhankelijke adviseurs. Om alle adviseurs mee te krijgen op het nieuw te lanceren platform en te zorgen voor leads is een enorme klus en uitdaging. Niet alleen in het feit dat het gaat om honderden adviseurs, maar ook dat er in een dorp of stad vaak meerdere adviseurs zitten. Aanvullend is het effect van online marketing moeilijk aan te tonen, doordat veel mensen bij een adviseur in de winkel binnen lopen en/of bellen. Kortom, een enorm project voor RegioBank met enorme business impact.

 

Doelstelling

Het nieuwe platform regiobankadviseurs, bestaande uit aangesloten en zelfstandige adviseurs, werd in 2014 gelanceerd. Belangrijk voor RegioBank is dat het nieuwe online platform een belangrijke rol gaat spelen bij het genereren van leads voor individuele adviseurs. Kortom, via het platform moeten bezoekers snel en makkelijk een adviseur in de buurt kunnen vinden, contact opnemen en/of direct een afspraak kunnen maken. Voor deze campagne zijn de volgende doelstellingen opgesteld:
  • Het vergroten van de online vindbaarheid van het platform
  • Het vergroten van de online zichtbaarheid van lokale adviseurs, in de regio
  • Het aantal bezoekers op het platform laten stijgen
  • Leads generen voor lokale adviseurs (contact opnemen / afspraak maken)

Aanpak Orangedotcom

Orangedotcom adviseert en ondersteunt RegioBank bij het uitbouwen van het online platform. Een van de belangrijkste strategische keuzes is het feit dat de Google Adwords campagnes gericht zijn op lokale zichtbaarheid en daardoor een lokale focus hebben. Dit komt direct voort uit het feit dat RegioBank in veel (kleinere) regio’s sterk vertegenwoordigd is en dat er alleen geadverteerd dient te worden in specifieke regio’s. Door een sterk lokaal karakter wordt efficiënt omgegaan met het budget. Op die manier wordt lokaal budget volledig ingezet voor individuele adviseurs.

Door middel van lokaal gerichte Adwords campagnes vinden potentiële klanten van RegioBank zo hun dichtstbijzijnde adviseur in de regio.

Strategie

De doelgroep omvatte iedereen die geïnteresseerd was in een van de core producten van RegioBank (hypotheken, sparen, betalen, jeugdsparen) en in de nabijheid van een RegioBank kantoor woont. Waar de traditioneel grote banken vooral aanwezig zijn in de grote steden, heeft RegioBank ervoor gekozen om juist ook in de kleine(re) regio’s sterk vertegenwoordigd te zijn. Om deze reden werd de inzet van local search geadviseerd.

De inzet van online marketing (voornamelijk Paid Search in het Google Netwerk), was volledig gericht op de lokale zichtbaarheid en had daardoor een sterk lokale focus. Door middel van lokaal gerichte campagnes konden potentiële klanten van RegioBank hun dichtstbijzijnde adviseur in de regio vinden.

De inzet van de online strategie sloot naadloos aan op de inzet van de offline strategie. Hierdoor was er een goede overeenstemming tussen de uitingen van bijvoorbeeld de radiocommercials en advertentieteksten. Dit zorgde voor herkenning en leidde tot betere resultaten.

Vanuit de directe vraag naar lokale campagnevoering is de campagne- en advertentiegroepstructuur opgezet. Op die manier was er veel flexibiliteit en controle over budgetten, targeting en (hyperrelevante) advertenties. Voor de adviseurs in Friesland zijn er banners en tekst advertenties in het Fries uitgezet om het lokale karakter extra te benadrukken.

Google Adwords leent zich perfect om lokaal te adverteren. De local search campagnes zijn zodoende ook speciaal gericht op o.a. specifieke regio’s, steden, dorpen en postcode-gebieden. Deze strategie volgt uit de directe vraag naar lokale campagnevoering.

Via twee pilots zijn de local search campagnes opgezet en zijn de effecten gemeten. Deze pilots werden onder andere gekenmerkt door:

  • Campagnes voor meer dan 400 RegioBank regio’s
  • Lokale targeting inspelend op local search gedrag
  • Sitelinks en andere lokale extensies in advertenties
  • Brandcampagnes én themacampagnes
  • Remarketing via Google Display Netwerk (GDN) en Google Zoeknetwerk (RLSA)
  • SEA in zoek- en displaynetwerk van Google

Resultaat

Paid search is 2 jaar na livegang van het platform een belangrijk kanaal voor verkeer en leadgeneratie geworden. Ruim een derde van het verkeer en leads is afkomstig vanuit betaalde kanalen. De belangrijkste resultaten waren:

  • Stijging van het aantal leads  met +54%
  • Een daling van de CPA met -61%
  • Dutch Search Awards nominatie 2017

Bij de start van de werkzaamheden waren 34 individuele adviseurs aangesloten. Door het grote succes van zowel het platform als de online marketing activiteiten, neemt het aantal deelnemende adviseurs elke maand toe. Van de ruim 500 individuele adviseurs, zijn inmiddels bijna 400 adviseurs aangesloten bij het platform.

Nu gebleken is dat de lokale campagnes een groot succes hebben behaald voor zowel awareness als performance, worden de werkzaamheden steeds verder uitgebreid. Naast het inzetten van meerdere kanalen voor steeds meer adviseurs, wordt er ook een stap gezet in het doormeten van de kwaliteit van de leads.

Er wordt gekeken naar het doormeten van telefonische conversies, alsook het koppelen van CRM systemen met Web Analytics en dashboarding tools. Hierdoor is het mogelijk om nog beter te sturen op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

De hyperlocale aard van deze campagnes maken de werkzaamheden zeer dynamische en uitdagend. Elke adviseur heeft zijn eigen campagnes en sectie op het platform die naadloos op elkaar aansluiten. Iedere adviseur is als het ware een losstaande klant waarvoor online marketing wordt ingezet. Het tot stand brengen van een overkoepelende strategie voor alle adviseurs bij elkaar (maar toch voor elke adviseur unieke en specifieke lokale campagnes opzetten en optimaliseren) maakt de inzet van online marketing zeer uitdagend. Met de uitrol van 34 naar bijna 400 adviseurs, waarbij maandelijks nieuwe adviseurs worden toegevoegd, is het een groot succes gebleken.

Wil jij ook lokale leads genereren en/of een mooie Award winnen?