s.Oliver

Omzetstijging door branding campagne in crisistijd

s.Oliver

s.Oliver is een Duitse multinationale mode- en textielgroep. Om de nieuwe denim lijn onder de aandacht te brengen, werd Orangedotcom gevraagd om een digital marketing strategie te schrijven voor Nederland en Belgiƫ. Het primaire doel van de campagne was awareness creƫren, maar Orangedotcom zou Orangedotcom niet zijn als we niet ook zouden sturen op conversie, ofwel online verkoop. We kozen voor een multi-channel strategie met een klinkend resultaat als gevolg!

  • ROAS van 5 uit branding budget
  • Slimme storytelling aanpak met impactvolle creatie
  • Sturing op zichtbaarheid, optimaal bereik, meerdere contactmomenten en traffic

Uitdaging

Los van de inhoudelijke aanpak was de korte timeline een extra uitdaging in de samenwerking. Door de corona crisis was het tot op het laatste moment niet zeker of we de campagne konden gaan uitvoeren met elkaar. Toen het startschot werd gegeven door s.Oliver hebben we alles op alles gezet om in zo kort mogelijke tijd een strategie te schrijven en de invulling van creatie te organiseren. Ook de set-up met uitrol in twee landen en drie talen was een extra complicerende factor.

Doelstelling

Digitale zichtbaarheid als ondersteuning van offline marketing, was de primaire doelstelling van deze campagne. Tijdens het proces hebben we met elkaar bepaald dat we ook wilden sturen op omzet uit de campagne.

Aanpak

Om goed te kunnen sturen en optimaliseren hebben we gekozen voor een multi-channel strategie met verschillende lagen daarbinnen. Dit gaf ons de kans om tussen en binnen kanalen te optimaliseren op resultaat. Bereik opbouwen was daarvoor de eerste stap.

Strategie

Om maximaal resultaat te behalen op de performance doelstelling, is er gekozen voor een campagne in twee fases.

Gelet op de customer journey, werd fase 1 benut om bereik op te bouwen. Dit door gebruik van video advertenties en video-display om de doelgroep te inspireren. Middels sequential targeting kon de doelgroep in fase 2 vervolgens geactiveerd worden om tot aankoop over te gaan, door actiematige display en social ads.

Binnen de platformen hebben we goed gekeken naar relevante profielen om te targeten, naast het gebruik van eigen (remarketing) data. De profielen bestonden uit verschillende audiences met aankoop intentie voor (online) fashion. Binnen social konden we ook de doelgroep bereiken die specifiek interesse had in concurrerende denim brands.

Los van de data hebben we ook een lijst opgesteld van domeinen die sterk bij de doelgroep en de campagne pasten. Daarnaast hebben we contextual targeting toegepast, waardoor advertenties werden vertoond binnen relevante content/artikelen.

Bekijk een werkende demo van de display campagne bij Weborama op de site.

Resultaat

Door middel van het adverteren binnen display, Facebook en Youtube waren we in staat met een groot bereik, de meest relevante doelgroepen doeltreffend te bereiken. Investeren in een onzekere tijd bleek een schot in de roos voor s.Oliver. Consumenten verplaatsten zich voor aankopen naar online, door de campagne hebben we dit extra weten te versterken voor de denim lijn.

Het eindresultaat was een ROAS (Return On Advertising Spend) van 5 (post-view) uit een budget dat in eerste instantie voor branding en zichtbaarheid zou worden ingezet. Door slim in te zetten en te optimaliseren bracht de investering ook direct resultaat. Een mooi succes!

Een leuke bijkomstigheid was ook dat de campagne door Weborama genomineerd werd als een van de beste display campagnes van de maand.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze aanpak? Lees bijvoorbeeld over onze social of display aanpak.

Samen mooie branding campagnes inzetten?