Klaar voor de toekomst binnen Telecom

Tele2 Zakelijk

In Telecom is er hevige concurrentie en zijn de belangen groot. Tele2 wil zich nog beter positioneren en meer bezoekers overhalen om hun diensten af te nemen. Orangedotcom heeft geholpen met het verbeteren van de zichtbaarheid van het merk en het trekken van meer bezoekers naar de website. Dat is lastig zul je denken? Dat klopt, maar is het goed gelukt!

  • Bijna 2x zoveel sales uit SEO
  • Groei van +60% in SEO-verkeer
  • Stijging van gem. 7 posities op zoektermen

“Orangedotcom helpt ons met alle facetten van SEO, waaronder de migratie van onze webshop in 2018. In een concurrerende markt lukt het toch een aanzienlijke stijging in verkeer en transacties te realiseren.”

Jordi Vogelzang, E-Commerce Manager B2B, Tele2

Het begon met contact

Uitdaging

Tele2 Zakelijk biedt mobiele telefonie abonnementen aan op de zakelijk markt. Zowel grote multinationals als een groot aantal MKB’ers en ZZP’ers is al klant bij Tele2 Zakelijk. In de zeer concurrerende telecom-markt is het voor Tele2 echter van belang om te blijven groeien.

Een van de kanalen die Tele2 wil inzetten om groei te realiseren, is SEO. Begin 2018 schreef Tele2 Zakelijk daarom samen met Tele2 Consumer een pitch uit met als doel een agency te vinden dat zou helpen met de SEO strategie en de uitwerking daarvan. Tele2 koos Orangedotcom als SEO-partner voor zowel Consumer als Zakelijk. Sinds april 2018 helpt het SEO-team van Orangedotcom Tele2 dus om haar missie te verwezenlijken en te blijven optimaliseren.

Doelstelling

Voor Tele2 Zakelijk zijn de volgende doelstellingen opgesteld:

  • Het vergroten van de online vindbaarheid van Tele2.nl, specifiek op termen mbt. zakelijke telefonie
  • Toename van het aantal bezoekers op tele2.nl/zakelijk en dieper liggende pagina’s
  • Meer abonnementen (sim-kaarten) verkopen vanuit organisch zoekverkeer
  • Geen traffic verliezen bij de webshop- en website migratie en een soepel migratie traject doorlopen

Aanpak Orangedotcom

Orangedotcom en Tele2 gingen een traject van 9 maanden aan (tot eind 2018). De eerste maanden zijn gebruikt voor een uitgebreide website analyse, een zoektermenonderzoek, een content plan en een roadmap voor de rest van het jaar.

Strategie

Door te beginnen met het zoektermenonderzoek, vormden we ons een helder beeld van waar er nog kansen liggen. We maakten een ‘gap analyse’, waarbij we onderzochten voor welke high-volume zoektermen er nog geen goede landingspagina of content was. Op basis daarvan stelden we de contentplanning vast, want daar was nog het meeste winst te behalen. Tevens werkten we dus al vroeg in het traject aan de website analyse. Die leverde namelijk de input voor de projecten die we gedurende 2018 oppakten.

Een aantal van de projecten die we hebben gedaan:

  • Snippet optimalisaties
  • Server log file analyse
  • Interne linkstructuur verbeteren
  • Sitemap analyse & optimalisatie
  • Verplaatsen webshop naar hoofddomein

De juiste data

Veel Tele2 klanten gaan naar Mijn Tele2 om hun verbruiksdata en abonnements-instellingen te zien. Een deel van deze klanten zoekt ‘Mijn tele2’ en andere branded zoektermen om in hun Mijn-Tele2 omgeving te komen. Om te voorkomen dat zulke traffic ten onrechte wordt toegeschreven aan onze SEO-werkzaamheden, maakten we een specifiek segment in Google Analytics. Daarmee sloten we organische sessies uit die begonnen op pagina’s met ‘helpdesk’ en ‘mijn-tele2’  in de url.

Ook zorgden we ervoor dat we alleen keken naar bezoekers die binnenkwamen op ‘zakelijk’ pagina’s. Op deze manier konden we de resultaten van onze werkzaamheden goed blijven volgen en bijsturen als het nodig was.

Winst met domeinverhuizing

Ons advies om de webshop van Tele2 Zakelijk van het subdomein te verplaatsen naar het hoofddomein was één van onze eerste adviezen. Dit was voor Tele2 een flinke investering in IT. Gelukkig stond er al een redesign van de zakelijke webshop op de planning. Bij het live gaan van het nieuwe design van de shop, vond ook direct de migratie naar het hoofddomein plaats. En met succes, want de shop-pagina’s kregen na de domeinverhuizing maar liefst 200% meer traffic dan daarvoor!

Resultaat

Het SEO-traject voor Tele2 Zakelijk kan zeker een succes worden genoemd. 2018 werd afgesloten met :

  • Stijging op alle belangrijke zoektermen
  • Toename van het organisch bezoek
  • Een grote toename aan verkochte abonnementen, zowel Sim Only als abonnementen met telefoon 

Ook in 2019 werken we samen met Tele2, om meer winst te halen uit het organisch zoekverkeer.

Wil jij net zo hard groeien online als Tele2?