SEO als duurzame groeidriver

Winparts

Winparts is marktleider in auto-onderdelen in Nederland en groeit nog altijd. Er is echter steeds meer concurrentie van zowel kleine gespecialiseerde sites als grote buitenlandse spelers. Orangedotcom heeft samen met Winparts aan SEO gewerkt om minder afhankelijk te worden van advertenties, de groei te vergroten en de concurrentie zoveel mogelijk voor te zijn.

  • 28% meer omzet uit SEO
  • 16.000 bezoekers p/mnd met nieuwe blogsectie
  • 86% omzetgroei op geoptimaliseerde productpagina's

“Orangedotcom helpt ons duurzame organische groei te realiseren bij sterk toenemende concurrentie”

Pascal Imbos, Marketing Manager Winparts

Het begon met contact

Uitdaging

Winparts is een grote webshop met duizenden producten. Concurrentie neemt hard toe, zowel aan de onderkant van de markt door kleinere spelers als ook aan de bovenkant van de markt door grote internationale spelers. Marges voor sommige categorieën staan hierdoor onder druk.

Doelstelling

Voor een grote webshop als Winparts is organische groei essentieel. Hoofddoel was dan ook om lange termijn omzetgroei te realiseren vanuit SEO. Zeker gezien het feit dat adverteren voor sommige categorieën toeneemt door stijgende CPC prijzen. Alles bij elkaar wil Winparts de concurrentie voorblijven en het maximale halen uit SEO.

Aanpak Orangedotcom

Om de zichtbaarheid van Winparts te vergroten, is er aan zowel content als techniek gewerkt. Bij alle projecten hebben Orangedotcom en Winparts nauw samengewerkt.

Content

Winparts heeft honderdduizenden producten, tientallen categorieën en is daarom zichtbaar voor vele duizenden zoekwoorden. Met geavanceerde SEO-tools zoals Searchmetrics onderzoekt Orangedotcom continu welke zoekwoorden de meeste potentie hebben om te optimaliseren.

Dit onderzoek wordt gebruikt om, in samenspraak met Winparts, een contentstrategie uit te werken. Het schrijven wordt door Winparts gedaan, onder begeleiding van Orangedotcom.

Techniek en autoriteit

Een grote webshop als winparts.nl is een complex web van product- en categoriepagina’s en filters. Orangedotcom levert regelmatig rapporten op waarmee de webbouwers van Winparts de site kunnen verbeteren. Dat leidt tot betere indexatie, vindbaarheid en gebruikerservaring.

Er is onder andere advies uitgebracht over:

  • Het aanpassen van filteropties zodat deze geen wildgroei aan URL’s meer veroorzaken.
  • Het optimaal inrichten van sitemaps
  • Verbeteren van de autoriteit.

Resultaat

Na een jaar is er duidelijk positief resultaat te zien. De gehele site doet het goed, maar de geoptimaliseerde pagina’s springen eruit. Zo is het organisch bezoek aan deze pagina’s met 41% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Voor andere categoriepagina’s is dit 19,7%. De omzet via deze pagina’s is zelfs gestegen met 86%, t.o.v. 25% op de andere categoriepagina’s.

Verder is er succesvol een blogsectie gestart. Deze trekt nu maandelijks meer dan 20.000 organische bezoekers en groeit nog steeds. Daarnaast worden de blogs ingezet via socialmediakanalen en nieuwsbrieven.

Tot slot is de site technisch verbeterd, waardoor deze beter geïndexeerd wordt en meer inzicht is verkregen in de site voor verdere projecten.

Net als Winparts.nl je SEO laten groeien met 41%?